Gå til innhold

Ulyd ved høyre fremhjul.

Ranger emnet


zoom

Anbefalte innlegg

Ulyd fra høyre fremhjul på min 92 Golf 3 GT.

 

Er en slags klakkelyd (høres ikke ut som slitte drivknuter). Høres ikke hele tiden, lettest å få frem hvis jeg slipper opp gassen, og noen ganger ved svinging. Skjer også ved kjøring rett frem og helst i litt hastighet. Rister også litt i bilen. Forsvinner altså hvis jeg gir på eller kjører i lave hastigheter.

 

Noen idéer? Hjullageret som er gåent? Farlig å kjøre med?

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok rallylisens for 15 år siden brukte jeg min Jetta II under den praktiske delen av kurset. Etter å oversett en avkjøring til høyre under en transportetappe havnet girkassa litt for fort i revers grunnet overivrighet fra undertegnede. Det førte til at bakre motorfeste (eller var det fremre?) ble revet i fra hverandre. Bilen fungerte greit etterpå sålenge jeg hadde gasspådrag, men da jeg slapp gassen osv så beveget hele drivverket seg att og fram med ekkel klakkelyd til følge.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er forsiktig burde det vel la seg gjøre å se etter unormale drivverksbevegelser ved å få en fyr til å se ned i motorrommet mens du slipper clutchen med bilen i revers og motoren i gang.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den samme Jettaen hadde jeg mystiske ulyder og lugubre kjøreegenskaper noen år senere. Da var CV-leddet i den ene drivakselen ødelagt, noe som tillot store aksiale bevegelser med påfølgende ulyder...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj! Det var jo lettere å fikse enn et mototfeste, men konsekvensene kunne vært noe mer katastrofale...

Opplevde uforklarlige løse hjulbolter på min Volvo for etpar år siden. De skrudde seg løs etterhvert enda jeg etterstrammet og greier.

Vibrasjonene fra en urund felg var årsaken.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søstra mi mistet ene framhjulet i over 80km/t på motorveien inn mot værnes i trønderlag. skjedde når hun skulle svinge av inn til hommelvik. boltene ble kastet ut i lufta og knuste frontruta på ei bil som kom i mot. og passaten til søstra mi ble kondemnert.

så pass på at det ikke skjer igjen ja:) grunnen til at det datt av var at boltene ikke var ettertrukket etter de satte på nye alufelger på bilen.

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så pass på at det ikke skjer igjen ja:) grunnen til at det datt av var at boltene ikke var ettertrukket etter de satte på nye alufelger på bilen.

 

Skjedde med meg selv om jeg hadde etterstrammet :( Så skal få sjekket hjulet, om det er ubalanse/kast eller noe sånt i det.

 

Hørtes forresten ikke så kult ut å få en flyvende hjulbolt i frontruta

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår