Gå til innhold

Dele erfaringer ang forskjellige Audi 100/A6 (c4)

Ranger emnet


QuattroMan

Anbefalte innlegg

Her kan alle dele sine erfaringer med de forskjellige bilene.

 

Jeg har hatt 1 Audi 100 2,6V6 som var gått 235000 da jeg solgte den. Var en helt grei bil, som funka fint den tida jeg hadde den. Eneste var en liten olje lekasje på motor, samt at den bakka jævla høyt på kaldstart ca 15-1800 o/min. bytta rele på vindusvisker som plaga meg og selfølgelig lagret som ligger oppe i fjær/støtdemper. Ellers så var det meste bytta før jeg kjøpte bilen. Den brukte jo selfølgelig litt bensin og kanskje en smule olje, men ikke noe meget til å være v6. Bytta vannpumpe og regreim før jeg solgte bilen, dette tok meg ca 1 1/2 time.

 

Bil nr 2: den som jeg har nå er en 2,5 tdi med det meste av utstyr... Eneste som mangler er klima og kjørekomp. Denne er gått 323 000km og går som en klokke. motoren går utrolig fint og bruker ikke olje.. Den er chippa og går relativt greit. Har akkurat bytta foringer ved innfestning til travers,endeledd,bremseskiver bak,bremseslange. Er bytta stabilisatorstag foringer,støtdembere,bærearmer,calippere fremme og bak samt skiver fremme og klosser av forrige eier.. så det er mest de standar feilene på audi.. Ellers er mine erfaringer positive og ser ikke mørkt på å fortsette å ha disse audiene.

De er pene og innbyr til kjøreglede. Eneste jeg kunne tenke meg nå på vinteren er quattro...

 

Så jeg kan trygt Annbefale folk å kjøpe 2,6 eller 2,5tdi, siden det er disse jeg har erfaring med.

 

Ellers så merker jeg jo at en del av Audi 100 har rust på bakluke og rett over lista på enkelte dører.

 

Del deres erfaringer folkens:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke... min lille historie

 

Kjøpte bilen min med 180.000 km på telleren (2004) fra Finnsnes, og den har nå rulla 220.000.

 

Bilen hadde da problem med det ene elektriske ruta bak fra førerkontrollen, samt et lite problem med temperaturgiveren til dashbordet som er en typisk Auda-feil som virker når den selv føler for det. Sentrallåsen har heller aldri vært helt i orden ved bruk av nøkkel - sannsynligvis kontaktbrudd ved døra. Andre brudd; slitasjeindikatoren på bremseklosser. Er mest sannsynlig brudd ved fjærbeinet hvor ledninga kommer inn i motorrom.

 

Ble fortalt da jeg kjøpte bilen at tannstanget var slitt - noe jeg ikke tenkte spesielt mer på. Kjøpte meg et brukt tannstag via et verksted lokalt for 3300 kroner - noe han påstod var eneste i Norge på det tidspunktet. Følte meg skikkelig lurt der i ettertid, siden jeg kjøpte det uten videre diskusjon.

 

Hadde senere bilen inne på Møller for sjekk av tannstanget, og det viste seg at det var i godeste orden. Å bytte tannstag på en 100 med 2.3 er forøvrig noe som ikke anbefales. For moro skyld spurte jeg på Møller hva dem skulle ha for å bytte et tannstag - 13.000 kroner. Fikk forøvrig solgt tannstanget for 1500 kroner etter at det lå på autodb i 1.5 år. Har hørt flere har vært plaget med dette - så kan jo være greit å sjekke litt mtp arbeidet hvis man hører noen ulyder fra rattet.

 

I begynnelsen av 2005 begynte det å lukte bremsevæske og et ikon dukket opp på kjørecomputeren. En bremseslange bak hadde slått sprekk.

 

Ellers kan jeg fortelle om at det har vært bytta bensinpumpe og hjullager i 2003. Da jula ringte inn i 2005 og man skulle på EU-kontroll viste deg seg at brekkfunksjonen ikke virka helt. Kalipperen på ene siden bak hadde Auda-syndromet. Bytta dermed begge sider for rundt 3000 kroner. Bytta samtidig noen foringer i bakstillinga samt i bærebrua foran. Tips for å holde brekkfunksjonen i orden er å bruke brekket litt til tider. Jeg bruker det faktisk aldri.

 

6 mnd senere begynte det å knitre i bremsene foran. Bytta da alle skivene og klossene - Bremo fra Mekonomen til 3700 kroner.

 

For to uker siden begynte bilen å bruke kjølevæske. Det viste seg at det heldigvis ikke var toppakninga som tok kvelden - noe som er svindyrt å få utbedret på merkeverksted. Vannpumpa hadde begynt å lekke litt. Egentlig greit da jeg ikke viste når registerreima var bytta.

 

Kjøpte vannpumpe, strammehjul og registerreim på Mekonomen for 1100 kr. Begynte på arbeidet selv, men måtte gi opp da bolten på veiva satt som et skudd. Satt resten av arbeidet over til Møller, hvor dem samtidig fant oljelekkasje rundt simring på veiv og kamaksel. 3500 kr i arbeidspenger.

 

Liker å høre hva Møller tar for arbeidstimene, så hørte for moro skyld da og hva dem skulle ha for å bytte registerreim - 11.000 kr. Det vil jeg påstå er på grensen til ran. Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg får alltid nissepriser fra Møller. Er det fordi jeg er en ung, kjekk og hyggelig gutt? Burde jeg heller spasere inn med dress og et surt blikk og prute på alt?

 

Ellers har det ikke vært gjort så mye med bilen sett bort fra pluggbytte, oljeskift og luftfilterbytte. Bilen bruker ingen olje.

 

Har en liten klukking fra fjærbeinslageret på helligdager, men har ikke orket å bytte det enda.

 

Andre typiske feil som jeg vet er en svakhet på disse bilene er fukt i baklykter, vannlekkasje i bagasjerom og rust på bagasjelokket på avanter. 2.3 kan også være plaget med litt varierende tomgang uten at jeg vet grunnen til det. Har selv hatt det etter 8 timers kjøretur i 10 minusgrader når jeg stoppa for å fylle bensin (1200-1600 rpm hopp med jevn frekvens). Hadde det i noen dager etterpå, men kobla av batteriet og sjekka alle kontakter på motor og har siden ikke hatt problemet (2004). Kan også hende tomgangsregulatoren bare trenger en rens - men ofte blir det værre?

 

En bil som kan brukes som poteten og anbefales på det varmeste tross små sjarmfeil!

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nå et problem med høyttalerne i bakdørene.. De sluttet å virke, så jeg demonterte dørtrekket... Der fikk jeg til min store overaskelse se at det var orginal forsterker på hver høyttaler i bakdøra... Disse var kaputt og snakk om møkk... Måtte klippe av å fjærne strømmen til disse og legge opp nye kabler, så nå er det bare å montere nye høyttalere i dørene, er 5,25" og jeg har selfølgelig 6,5 i fra før:bambam: Audi kunne spart seg for dette forsterker mølet som de har pakka inn i dørene, vet ikke om det er noen andre som også har dette? men på min 2,6 var det ikke forsterker på bakhøyttalerne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder Ferjebilettør

Her komme min historie og. Audi 100 2.3 E C4.

 

Kjøpte den oktober 2005 hos ein bruktbilselgar i lokalmiljøet. Den var då rulla 184 000 km med godt stell. Per dags dato så er bilen rulla 202 000 km. Det som var feil på den då var at speedometer skiva flassa så mykje at nåla ikkje flytta på seg og at innmaten i noke eksos greier hadde løsna og lagde ein skrangle lyd.

Et par dagar etterpå så fant eg ut at høgre bakdør ikkje kunne åpnast frå innsida. Ringte selgaren å han sa eg bare sko komma heim til han på lørdagsettermiddagen så sko han skru opp døra å fiksa det.

Det viste seg at waieren som går frå døråpnaren hadde hopt av låsen i døra. Hengte den på å skrudde på plass vindusramma og alt det andra som var demontert. Når det var gjort så fant me ut at me glømte å kobla til slangen for sentrallåsen, tanken om å skru alt opp igjen var ikkje særlig fristande då. fekk då beskjed om at eg sko komma ut på bruktbilsjappo hans så sko me skru der på mandagen.

joda, kom der på mandagen eg, så me skrudde opp alt igjen. Når det var fiksa så fekk eg gratis vask med polering å heila pakko av han. Eg blei rett å slett dritfornøyd av servicen han ga meg.

 

Neste problem som dukka opp var når regnet kom. Det er ganske normalt med regn her på vestlandet, så kvar gang bilen såg ei regnbyga så begynte rutene å dogga som eit helsike. Såg ut som ein viss Titanic scene der eg satt med hendene å prøvde å få vekk doggen sånn at eg kunne svinge av veien.

Fant ut at det var kupe-/pollenfilteret som var litt gammalt og tett. Nytt filter blei kjøpt for 600 kr hos møller og problemet var ute av verden.

 

Når vinteren og mørket kom, så merka eg når eg sko åpna venstre bakdør at innendørsbelysninga ikkje slo seg på. Der var det dørbrytaren så var ødelagt. Var faktisk i dag på Biltema å kjøpte ny dørbrytar og nå funke det nett fint. Kosta bare 14 kroner for 1 dørbrytar så skifta ut alle med det samma.

 

Hadde den på Service februar 2006. Der sjekka dei det mesta og det einaste så trengte byttast var bremseveska. Det kosta meg 500 kr på Nissan verksted.

 

Nå i September 2006 blei bilen levert inn på NAF Haugesund for EU kontroll. Det så blei påpeikt der var at håndbrekken hadde for lang vandring og venstre bremseslange bak hadde gnagskader. Detta blei fiksa på eit godkjent verksted for 700 spenn så nå er bilen min EU godkjent :)

 

Ellers har eg ikkje hatt noken spesielt store utgifter på den, god bil med mange titusenvis av kilometer forran seg. Skifte olja og oljefilter på den ca 2 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs hvilke erfaringer dere er ute etter da..

- har hatt mindre feil på audien enn samtlige andre biler jeg har hatt..

- det går TO (2!) barnevogner i bagasjen på denne kjerra! :respect

- quattro er konge! :D

- altfor liten motor.. :(

- bakbremsene suger.. :(

 

ellers tror jeg jeg er ganske fornøyd siden jeg vurderer å bytte til S4 C4 :race

------------------------

Én gang 4wd, alltid 4wd!

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta Endeledd på høyre side... Skulle så på Forstillingskontroll og da satt jammen det andre så fast at de ikke fikk tatt kontrollen på NAF... Dermed måtte jeg hjem å mekke... varmet opp og byttet endeledd venstre side... å nå er den klar for ny kontroll/justering... Var innom VW/AUDI og der sa dem at det var ganske standar at endeleddene satt som f... Så dermed ble det et ufrivillig bytte, men nå er alt i forstillinga skifta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder Ferjebilettør

Hos meg har hendelen til fjernlyset slutta å fungera. Alt av lys fungere når eg bruke hendelen, men når den står i fjernlysposisjon så slår ikkje fjernlyset seg på. Lyshornet fungere og då er det vel ikkje noke galt med sikringar/rele?

Då er det bare å sjå etter ein brukt hendel til lysene.

 

Noken som vett om det bare er hendelen som må skiftast eller på heile boksen den står inn i skiftast samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg tar ikke alle erfaringene mine, men kan nevne alt som er gjort med min tdi på en kvart million km.

 

Skivebremser foran 2 ganger (de første ble tynne, de andre ble skeive, og de tredje er på nå (type biltema, og har holdt i 2 år uten problemer) og bak 2 ganger, klosser flere ganger foran og bak, mest unødvendig, i forbindelse med skivebytte, smurt opp håndbremsmekanisme 1 gang, og glidemekanisme 2 ganger (bak).

 

Stabilisatorstagforinger foran, indre og ytre (bare ytre dårlige), skiftet begge bærearmer med foringer (selv om bare de indre foringene var dårlige). Skiftet endeledd (ikke dårlige, men forebyggende og billig. Justert forstilling selv. Skiftet støtdempere foran og bak en gang. De var ganske slitte foran . Drivakselmansjetter 1 gang, de var morkne og på vei til å bli dårlige. Bremseslanger foran, noe tvilsomme.

 

Alle de forstillingstingene over ble gjort mer eller mindre samtidig ved omtrendt 190 tusen km. Senere har jeg skiftet alle slangene bak, egentlig unødvendig, men forebyggende. Har også skiftet bærearmsforinger bak, de var halvdårlige etter en kvart million. Men de foringene til stabilisatorstaget bak, de er gode som nye, de tror jeg ikke slites slik bilen er bygd.

 

Det er mye billige deler å få tak i på ebay.de , spesielt fjærbeinslagrene, med svinglager er billig der, du for sett med alle 4 delene for 350 NOK. Du kan få svinebillige bærearmer også fra ebay.de, svinebillige sett med 4 skiver og 8 klosser også, komplette sett for 600 kroner. Det er også noen som selger brembo max skiver billig. Jeg har ikke byttet mine svinglager enda, fjærbeinslagret er bra, men svinglagret burde vært skiftet, det er det eneste som ikke er strøkent.

 

Bærearmene og endeleddene biltema selger til disse bilene er ikke brukbare, men bremsedelene er greie, selv om det varierer hvem som har lagd dem.

 

Om noen vet en måte å skifte svinglager uten å ta ut fjærbeina så kom med det, er ikke plass til fjærklemmer der, så måtte være en annen metode?

 

Et must for den som skrur på disse bilene, er å ha støtdemper verktøy foran, og verktøy til å skru inn bemsecaliperne bak, totalt ca. 250 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer bare på en ting jeg...

 

I dag var første gang det var snø på bilen for min del ('97 a6 2,5 tdi). Jeg kom ut, trykkte som vanlig på nøkkelen for at dørene skulle låses opp. Lyset slo seg på som vanlig og jeg skulle til å åpne opp døren min, men det gikk ikke. Først tenkte jeg jo at den sikkert bare hadde fryst litt, så jeg gikk inn døren bak (som gikk forholdsvis lett opp, dog litt fryst fast den og) og latet opp døren fremme fra innsiden. Da tenkte jeg det var over, men neida. Da jeg kom frem til jobb, og skulle åpne døren for å teste, gikk det heller ikke. Det gjaldt begge dørene fremme, men når jeg hadde komt på jobb så funket døren fremme på passasjersiden etter hvert.

 

Noen som har vært bort i noe lignende?

 

Edit: skrivefeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Lurer bare på en ting jeg...

 

I dag var første gang det var snø på bilen for min del ('97 a6 2,5 tdi). Jeg kom ut, trykkte som vanlig på nøkkelen for at dørene skulle låses opp. Lyset slo seg på som vanlig og jeg skulle til å åpne opp døren min, men det gikk ikke. Først tenkte jeg jo at den sikkert bare hadde fryst litt, så jeg gikk inn døren bak (som gikk forholdsvis lett opp, dog litt fryst fast den og) og latet opp døren fremme fra innsiden. Da tenkte jeg det var over, men neida. Da jeg kom frem til jobb, og skulle åpne døren for å teste, gikk det heller ikke. Det gjaldt begge dørene fremme, men når jeg hadde komt på jobb så funket døren fremme på passasjersiden etter hvert.

 

Noen som har vært bort i noe lignende?

 

Edit: skrivefeil...

 

Dette har skjedd meg, har hatt trøbbel med alle 4 dørene foran. Du løser problemet med masse låseolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en audi 100 2.5tdi.

Har nesten bare hatt problemer med den..

 

3 måneder etter jeg kjøpte den røyk synk ringen på 4. giret. samtidig kom start problemene..

 

Jeg tok av girkassen og leverte den inn. Samtidig ble nye synk-ringer bestilt hos Audi i stavanger.

Det gikk en måned, så to. Mye purring, men ingen synk-ringer..

Etter dette snakket jeg med en bekjent som skaffer en del deler. Da tok det to uker fra jeg bestilte, til de var på posten..

 

Synk-ringene ble byttet, og kassen satt i. Men så var det over til start problemene. Start motoren hang ikke sammen som den skulle, så den ble byttet. Fikk selfølgelig feil..

 

Etter å ha stått så pass lenge uten bruk, har selfølgelig bremseskivene rustet såpass mye at de må byttes..

 

Ellers har jeg problemer med et eller annet som stjeler strøm. skjer ikke hele tiden, men kommer plutselig. Helst når det passer som verst.

Prøver å måle, men er finner ikke tap de gangene jeg måler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg en audi i dag det va en gammel pensjonist som har hatt bilen siden den va ny 1991 mod. bilen har rullet 241 000 km.

 

den er sølv og bilen ser ny ut inni. null slitasje.

 

eneste eg som eg merka når eg kom hjemm me bilen va at vanntemperatur å oljetempraturen ikke beveger seg ??? er det noe sikring på dette ?

 

det er vell d eneste minuse eg kan si om bilen og jo pitte litt rust på bakluka.

men 0 problem å fixe.

 

jo åsså va det helt nye sommerdekk og vinterdekk på stålfelg :( må nokk få tak i 17 18 " rs felger å justerbart senkesett.

 

åjo hehe orginal kasettspiller.....den ska ud i mårå.

 

 

 

men det va disse viserene...bilen e eu ok 2 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Peder Ferjebilettør

Legge inn post her eg istadenfor å laga ny tråd.

 

Noken som vett ka eg kan bruka for å festa speilet som henger i frontruta. Sko justera det ein morning så bare datt det rett i golvet. Er det noke sterke dobbelt sidige teipar som noken kan anbefala? Eller kan eg bruka superlim?

 

Og så ein ting til, var ute på glattisen med bilen min sist helg. Det resulterte i at eg var borti eit autovern å jukka litt kiddie

 

sideskjermen på høgre side framme fekk seg ein skikkelig trøkk akkurat ved hjulbuen. Heldigvis ingen andre ting som blei knust eller oppskrapa. Noken som vett ka ein sideskjerm koste brukt? Skal sjekka opp om det er bedre å få tak i ein brukt skjerm med samme lakkode eller om eg skal få noken til å prøva å retta den opp og lakka den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår