Gå til innhold

Kjøpsguide til cosworth


Kverna

Anbefalte innlegg

Hei. Her kommer en liten kjøpsguide til cosworth. Fritt oversatt fra Bilsport nr.23 kjøpsguide.

 

Kjøpsguide: Ford Sierra Cosworth

 

Utviklet under en periode da reglementet i rally og racing krevde en potent gatebil å gå ut ifra. Ford Sierra Cosworth ble bygd for å plukke VM-poeng og den vant bilentusiastenes hjerte. Prestandamessig holder det enda, og dens utstråling kommer få moderne biler i nærheten tilogmed idag. En klassiker som fortsatt er hyggelig praktisk å bruke og relativt overkommelig.

 

 

Audi quattro, BMW M3, Mercedes 190 2.5 16, Nissan Skyline GT-R. Fire eksempler på biler som allerede når de ble lanserte ble spådd å bli de klassikere de er idag.

Alt takke være en felles nevner. De var skapt for å kunne homologeres til racing- og rallysportens eliteklasser, der de skulle vinne.

Fords største bidrag til dette harde selskap ikonbiler er Sierra Cosworth. Inngangsbilletten heter Sierra RS Cosworth, i grunn en vanlig, 3-dørs Ford Sierra, men der slutter alle likheter.

Hjuloppheng, bremser, aerodynamisk utformede karosserideler. Alt lukter racing tvers igjennom. For å ikke glemme motoren. En turbooverladet dobbeltkams motor signert motorspesialistene Cosworth.

Den ble en "killer" i standardvognsracing, imponerte i rallyskogen. Da var det i all hovedsak en likedan bil som hvem som helst kunne kjøpe hos en Ford forhandler.

 

PRESTANDABOMBE

 

Sierra RS Cosworth ble solgt fra 1987. Kort etter at Ford Lanserte 4-dørs karosseriet kom Cosworth også til Sverige.

Året var 1988. Nye Cosworth hadde alt Fords målgruppe ville ha. Det nye sedankarosseriet som Fords kunder som regel likte best, og samme teknikk som prestandaentusiasten ville ha.

Det vil si den 4-sylindra, dobbelkamsmotoren med turbo, 5-girs kasse og diffbrems fra Sierra RS. Makseffekten var 204 hester og toppfarten ble oppgitt som 240km/t. Sensasjonelle siffer på denne tiden, særlig for en Ford.

Videre var Recaro-stoler og skinnkledd ratt spessielt for Cosworth. Andre sikre kjennetegn er blandt annet luftinntak og posisjonslys samt en leppe lengst ned i fronten. På bakluken montertes en vinge av mer diskre modell.

 

FYRE BEDRE ENN TO

 

I 1990 kom den firehjulsdrevne versjonen. På utsiden så bilen helt lik ut som forgjengeren, men Ford hadde satset en del på den nye Sierra Cosworth.

I motoren gjordes det så mange forandringer at den fikk ett nytt navn. Hele 80% av motorens komponenter ble endret eller byttet, som blokk, topplokk, stempler, oljepumpe og svinghjul.

Det holdt til 220hk. En del sier til og med at Ford hadde problemer med å holde effekten nede på ett rimelig nivå.

Firehjulsdriften var permanent med 66% av dreiemomentet fordelt til bakhjulene. Karakteren ligner på en sterk bakhjulsdrevet bil - det går brett på løsgrus, men grepet på bløt asfalt er riktig bra.

Sierra Cosworth er så klart startrask. Når Bilsport målte prestanda(nr. 20/90) tok det bare 6.4sekunder å komme opp til 100km/t - ett halvt sekund raskere enn hva fabrikken oppga!

Å dra fra 70-110km/t på femtegiret tok bare 9.95 sekunder. Det også en veldig bra notering.

Fjæringen er litt stiv på dårlig vei, men så handler det forståelig nok om en type bil som gjerne skal være hard. Ellers er komforten uventet bra.

 

MEST PRESTANDA PER KRONE

 

Sierra Cosworth såes på som veldig mye bil for pengene på sin tid. Et stk. familierakett kostet ikke mer enn 242.800kroner i 1990.(Dobbelt i Norge?)

Sammenlignet med for eksempel BMW M3, en annen homologeringsmodell med samme vekt/effekt-forhold og omtrent samme prestanda på den tiden havner på hele 323.300kroner.

Forden var jo dessuten en praktisk bil med større plass. Mercedes 190 2.5 16 hadde jo også 4 dører, men var klart langsommere og dessuten 10.000 kroner dyrere enn BMW M3 var.

Utseende var nesten like anonymt som før: Små forandringer av frontspoileren, vinge på bakluken og mangeeikede 15"-felger.

Når produksjonen ble lagt ned i 1992 hadde drøyt 25.000 Sierra Cosworth blitt bygd. Det får sees på som ett lysende resultat.

 

PROBLEMER

 

Sierra Cosworth ble bygd for å tåle hard behandling og det er i de aller fleste saker nettopp dette eierene har gitt bilene gjennom årene. Det i seg selv er ingen fare sådan.

De bilene som har overlevd eies i de aller fleste tilfeller av entusiaster som steller og verdsetter bilene bedre enn gjennomsnittet. Det samme gjelder trim.

Motoren er veldig trimvillig noe som gjør det vanskelig å finne en bil i orginalstand på motorfronten.

Bilens stand avhenger mest på hvordan tidligere eiere har tatt vare og hvilke(og hvordan) modifiseringer som er gjort.

 

Motor: Toppakningen er en av de svakeste punktene i motorfamilien YB. Typiske kjennetegn på dette er overoppheting, "sörjigt lock till oljepåfyllingen" og hvit røyk.

 

Rust: Ikke større problem på Cosworth-bilene enn på vanlige Ford Sierra. Tvert om. De her bilene er ofte bra behandlet. Typiske rustpunkter er i overgangene mellom karosseriets plast- og metalldeler.

 

Girkasse: Standardkassen klarer en hel del juling. Med en motor som gir over 350hk anbefales forsterkninger. Vær ekstra oppmerksom på at girbytter går uten problemer. Hør etter hvine-lyder og andre misslyder fra kassen. Tredje-giret slites ofte ned først.

 

Drivaksler: Drivaksler og drivknuter er sterke, men klarer seg opp til en viss effektgrense. Rundt 350hk er ett bra merke også her. Hør etter knekkelyder ved fullt rattutslag.

 

Motorfester: Dårlige motorfester kan lede til enda dårligere drivaksler, ettersom motoren vekt mer og mer havner på disse.

 

Vann under panseret: Gjellene i panseret på Escort Cosworth kan slippe igjennom vann, hvilket kan medføre korrusjon på elektriske kontakter.

 

Interiør: Plast. Typisk Ford fra perioden hvilket inkluderer Cosworth. Deler er ofte samme som vanlig Sierra finnes, men er spesialdeler som for eksempel Recaro-stolene byttet eller utslitt er det ikke mye du kan gjøre. De er vanskelig å få tak i.

 

Karosseri: Deler som vingen og frontspolieren er hardvaluta og ikke noe man kan regne med å finne på hvilken som helst bilforetning. Er de slitne, sprekte eller mangler har du ett bra pruteargument.

 

Sammendrag:

Ford Sierra Cosworth -88

 

Effekt: 204hk/6000 rpm.

Dreiemoment: 276 Nm/4500 rpm.

0-100 km/t: 6,3 sekunder

Toppfart: 221 km/t.

Motor: 4 sylindre på 1993cc med støpjernsblokk

og aluminiumstopp. Doble overliggende kamaksler,

fire ventiler per sylinder. Garrett T03 B turbo,

ladeluftskjøler, kompresjon: 8,0:1

Driverk: Bakhjulsdrift, 5 girs manuell girkasse, diffbrems

Bremser: Anti-block ventilerte skiver rundt om. (283mm foran, 272mm bak).

Felger: 7x15" i aluminium

Vekt: 1350 kg.

 

 

Sammendrag:

Ford Sierra Cosworth 4x4 -90

 

Effekt: 220hk/6000 rpm.

Dreiemoment: 290 Nm/3500 rpm.

0-100 km/t: 6,4 sekunder.

Toppfart: 240 km/t

Motor: 4 sylindre på 1993cc med støpjernsblokk

og aluminiumstopp. Doble overliggende kamaksler,

fire ventiler per sylinder. Garrett T3 turbo,

ladeluftskjøler, kompresjon: 8,0:1

Driverk: Permanent Firehjulstrekk med doble viskosekoblinger,

5 girs manuell girkasse, diffbrems

Bremser: Anti-block ventilerte skiver rundt om. (283mm foran, 272mm bak).

Felger: 7x15" i aluminium

Vekt: 1410 kg.

Nypris(Sverige): 242.800 kr.

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår