Gå til innhold

Valg av sveiseapparat

Ranger emnet


aov

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Holder på med litt rustsveising og har lånt ett Biltema 150E apparat. Platene jeg sveiser er 0,8-1mm tykke og jeg sliter med at jeg brenner hull i platene hele tiden. Nå er ikke jeg noen ekspert på sveising men på litt tykkere plater så går det betraktelig bedre.

 

Jeg har satt spenningen på det laveste og lurer derfor på om dette apparatet er egnet til så tynne plater??? Sveiser med flussfylt tråd og trådhastigheten virker bra så da er det vel bare meg eller spenningen som det kan være noe galt med :D

 

Jeg kommer nok til å kjøpe et sveiseapparet snart så jeg skulle gjerne visst hvilket som egnet seg best for 0,8-3mm plater (MIG/MAG)?

 

Fint om noen med peiling kunne komme med noen gode råd!

 

takker,

-anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har hørt endel negativt om Biltema sitt apparat, er det ikke sikkert det er apparatets feil akkurat her.

Har sveist opp et helt bilkarosseri selv, og alt under 1mm tykkelse er vanskelig.

Problemene jeg har hørt om Biltema apparatene er ujevn trådmating. Sjekk at ingenting hindrer tråden, at den kommer fint og jevnt ut. Dersom den stopper under sveising, øker varmen på det stedet.

 

Ellers er styrken på det apparatet helt ok.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å helsveise 1 mm plater med Mig kan du bare glemme. Ingen som gjør det.

Brenner det ikke hull, slår det seg til det ugjenkjennelige, slår det seg ikke har du for svak varme.

Du må punkte hele veien. Først med 6-8 cm mellomrom. Deretter halverer du mellomrommet for hver omgang. Men vær oppmerksom på at når mellomrommene blir bare etpar cm kommer de nye punktene så nærme hverandre at du kanskje bare bør punkte i 3 hvert mellomrom. Hold på sånn til punktene står nesten helt sammen. Så sliper du ned sveisen. Deretter punkter du igjen de siste mellomrommene og sliper en gang til, tilslutt. Da har du en "helsveis".

 

For å regulere varmen ytterligere ned kan du prøve å øke trådhastigheten bittelittegrann. Ha så rask mating som mulig, Da utvikles minst varme. Når du merker at tråden "stuker" mot materialet, skrur du litt ned igjen.

 

Dette har ihvertfall funket for meg, men jeg er kun et selvlært garasje-hue.

Proffene har sikkert endel andre svar.

 

Apparatet mitt er ikke 3-fas, men drar likevel nok til å sprenge vanlige 16 amp sikringer når jeg kjører på full strømstyrke. Heldigvis har jeg en 3-fas kontakt i garasjen. Har laget meg en "spesial-skjøteledning" med 3 fas kontakten i ene enden og vanlig 220V kontakt i andre anden. Dermed bruker jeg 1 av de tre fasene i 3-fas kontakten. Dette funker kjempefint og er helt uproblematisk mht brannfare, satrømfeil el. Fikk det beskrevet av elektrikeren på jobben hvordan jeg skulle gjøre det.

 

En ting må man være obs på: Denne "spesialskjøteledningen" må IKKE brukes på annet enn strømkrevende verktøy, ovner osv.

Ikke fordi noe kan bli ødelagt. Det er ikke problemet. Men dersom det ER ødelagt allerede kan gjenstanden begynne å brenne FØR sikringen går, i og med at det er så sterk sikring.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusstråd er Helt på trynet å sveise tynt med hvertfall. duger egentlig ikke til noe.. kjøp gass...

 

kan jeg å skrive under på, jeg har gjort det på mazdaen OG det blei IKKE noe pent og igrunne bare noe klapp værk uten videre, holder platene sammen men er ike noe videre pent og kjøærte på med MASSE tectyl for og dekke sprekker og huller...

 

griseri. neste gang blir det gass..

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på industrirørlegger og der innebærer det noe sveising, og kurset rett vedsiden av meg driver kun sveising. Og der brukes det TIG for det meste pga TIG er det beste aparatet. Med TIG kan man sveise veldig tynne plater, både rustfritt / aluminium (hvitt stål) og sort stål (som ruster). MIG/MAG kan greit brukes, men i profesjonell sammenheng er det TIG som skal brukes. Elektrodesveising (pinner) er en grisete sveisemetode, og brukes kun for midlertidige sveiser, eller noe som ikke er så viktig (som å hefte noe stålgreier på en låvedør ellerno :P ).. Og egner seg bedre til tykke plater.

Skulle jeg kjøpt meg et sveiseaparat for å bruke på karosseri, ville jeg kjøpt et lite "bærbart" MIG/MAG med gassflaske montering... til rundt 5 - 7000 kr. TIG er altfor dyrt for hobbyvirksomhet.. vil tro de rimeligste små ligger på 12.000 kr

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen helsveiser karosseriplater. Ikke med TIG og ikke med MIG/MAG.

Proffene på karosserisveising jobber noen ganger to og to: En TIG'er et punkt og kameraten står klar med hammer og mothold og banker sveisepunktet flatt mens det er varmt. Dette motvirker spenninger i metallet som gjør at metallet slår seg.

 

Er forøvrig veldig enig i det som er sagt over med ett unntak: Elektrodesveis er ikke en dårligere sveisemetode til sitt bruk. Den gir sterkest metall legering i selve sveiseskjøten. Sterkere enn både TIG og MIG/MAG. Sveising av metallprofiler som er så grove at de kan brekke i sveisen gjøres alltid med elektrode. (Tynnere metall brekker jo alltid ved siden av sveisen).

Typisk eksempel hvor elektrode er best er sveising av tenner på gravemaskin skuffer.

Bare i tilfelle noen trodde elektrodesveising alltid er "jalla", for det er feil.

 

Men til personbil er det stort sett ikke brukbart.

Jeg har nettopp sveist endel rammeprofiler på hotrodden nå. Det er plater og div braketter i 3-8 mm tykkelse. Dette kunne jeg nok brukt eletrode på hvis jeg ikke hadde annet. Men jeg brukte trådapparatet (med gass, selvsagt). På full strømstyrke blir det fin gjennombrenning og dyptgående fine sveisesømmer.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIG er det som er best på karroseri, så lenge du kan å sveise.. Og man skal ALDRI helsveise karosseriplater uansett sveiseapparat, kun punkte slik som beskrevet over.. Er vel en grunn til at alle "proffe" bilbyggere man ser på tv nå til dags bruker TIG..?? :) Det gir jo mye mer kontroll på smeltebadet så.. Har selv TIG'et en bensintank som hadde et stort hull, gikk fin som bare det på 30A.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår