Gå til innhold

låsing av bakhjulene

Ranger emnet


Wendi

Anbefalte innlegg

Hei,

 

samme spørsmål ligger også under 'teknisk', men det passer kanskje bedere her.

 

Tok i dag en tur med 240-en min (den har stått et par tre uker) og alt så ut til å være bra. Hvorfor ikke?

Men så skjer følgende: når jeg rygger så låser bakhjulene seg (full stopp) noen ganger:

-tipper annenhver gang (av 10 forsøk)

-det ser ut som om det er bare ett hjul, men godt mulig at jeg tar feil og at det gjelder begge hjulene

-en gang etter ca. 2-3 meter, noen ganger etter 10-20 meter,og hjemme igjen rygget jeg 200 meter uten trøbbel

-det ser ut til at det skjer både når jeg bremser eller ikke, har giret i reverse eller lar bilen bare rule fri

-håndbrekket ser ut til å være i orden, den har heller ikke vært på de siste ukene.

-det er plusgrader her på øyeblikket

 

Noen som har et godt foreslag?

 

Og noen som har noen formeninger om jeg skal kjøre på jobben i morgen med bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan vere flere årsaker til dette, blandt annet bremsene og spesiellt håndbrekks mekanismen, du sier bilen har stått et par uker i ro og sefølgeligt skal bilen tåle dette men så er det dette med mekanismen til håndbrekket, det kan virke ut som om håndbrekket virker som det skal men det er ikke sikkert atmekanismen går helt tilbake slik den skal, bremse skoene skal sitte en bestemt vei (medurs) sitter disse feil eller at det er rust/møkk på tilbake styringen så går ikke disse helt tilbake og tar da i bremseskivens trommel og dette bør ikke skje hele tiden. ta av hjulene på begge sider og sjekk dette nøye og smør de nødvendige deler og prøv igjenn og se om det hjelper, en annen ting er at disse skoene, fjørene, mekanismen er såpass slitt at de trengs å byttes, skjekk samtidigt at begge wirer går lett igjennom strømpen, koble dem av på begge sider og få noen til å dra i håndbrekket mens du selv ser hvordan de går, de skal gå lett og ledigt. hånbrekket justeres inntil trommel, den skal lett subbe, sett på hjulene og drei dem rundt, de skal gå rundt uten motstand når håndbrekket er justert. skjekk samtidigt at slite banen inne i trommelen er kant fri, slip eventuellt ned ytterkanten slik at du får en plan overflate. gå over med et passe fint smergel papir for å få en litt ru overflate i banen. dette er for at bremsebånd skal ta riktigt. evnt. bytt til nye sko. se etter at skjoldene er hele og at de ikke ligger innat noe. Skivene skal gå lett rundt disse.

 

En annen årsak kan være hjullager, spes de indre. men dette hører du lett, slitte lager har en surrende/slipende lyd under kjøring, bytt ut disse hvis det er noen som helst antydning til slike lyder fra hjulene.

 

Driverk : i verste fall så kan det også vere slitte stikk aksler/slitte lager/tannhjul i klokken. mellom-aksel lager/kryss kan også være en årsak eller girkasse.

 

men se over bremser før du går løs på det andre, kan nesten sikkert si at det er der feilen ligger.

 

for å utelukke girkasse/mellomaksel så kan du skru av mellomakselen og få noen til å dytte eller dra bilen bakover, hvis problemet vedvarer så går du til neste skritt, huk av håndbreks wirer, bremse klosser, bremsesko, sett på skiven og hjulet og prøv igjenn, hvis problemet opphører da så har det noe med bremsene å gjøre. hvis ikke så har du et kardang problem, sjekk i såfal pinjong først. hjul lager hører du som sagt hvis de er slitte.

 

Ps. tar du av bremseklossene så ikke tråkk på bremse pedalen. da vil stemplene i kaliperen fly ut av sine sylindre, du vil da få bremseveske tap og må lufte systemet på nytt.

Mitt Prosjekt :

Overhaling av b230ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår