Gå til innhold

Bytte rattlås på audi 80 (b4)...

Ranger emnet


Pellick

Anbefalte innlegg

Jeg er ute med klønefingrene mine og skal bytte rattlås/tenningslås på kjerra mi, og har støtt på et par utfordringer:

 

1. Hvordan får jeg løs underdelen av dekselet på rattstammen, det som vinduspusser- og lysbryterne sitter på? Å fomle rundt i hullet på undersiden med skrutrekker ga ikke store resultater...

 

2. Rattlåsen skal trekkes ut til høyre, men det er det ikke plass til. Haynes-boka sier "lower the steering column until the lock can be removed", men stammen kommer jo ut gjennom et hull i dashen, så jeg får ikke senka den ned :watchout Ender jeg opp med å faktisk måtte skru løs hele dashbordet på grunn av den stakkars låsen?

 

Akkurat den siste der finner jeg sikkert ut av så snart jeg kommer så langt...men kan like gjerne spørre når jeg først er her :well:

 

Opplys meg!

Ikke kjøp BMW. De mangler blinklys og er tydeligvis umulige å parkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg er klar over at dette er en gammel tråd, men for de som skulle finne på å søke på dette slik som meg kan jeg si følgende:

 

Du kan, som nevnt gå inn fra undersiden, men det er mye lettere å jobbe fra oversiden. Bare skru av rattet, senk rattstammen, og skru ut instrumentpanelet. Du må også bore ett lite hull i tenningslåsen for å få ut denne, men da er du ferdig.

 

Vil vel kalle det en liten overdrivelse å kalle dette å demontere hele dashen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å huske hva jeg selv gjorde, for jeg fikk det faktisk til tilslutt. Jeg senka rattstammen så langt det lot seg gjøre, etter å ha tatt ut instrumentene såklart. Etter mye banning ende jeg opp med å ta svineriet med makt. Jeg fikk bøyd festene til rattstammen slik at stammen ble flytta et stykke til venstre, dermed ble det plass nok på høyresiden av stammen til å trekke ut hele rattlåsen, ingen borring. :) Etterpå var det å bøye på plass festene til rattstammen igjen med tang...hehe.

 

Beklager at jeg ikke husker mer detaljert, men poenget er at jeg fikk bytta uten borring.

Ikke kjøp BMW. De mangler blinklys og er tydeligvis umulige å parkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår