Gå til innhold

Renault 8 1963 modell


_Sjakalen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I 1990 var jeg en 3 år gammel gutt, jeg husker ikke mye fra den tida,men en ting jeg husker fra jeg omtrent vart født er hva slags biler vi har hatt, og det er mange(!). I min barndom vokste jeg opp i en Renault 8 fra 1963.

r8.jpg

Det er ikke denne renaulten, men den så slik ut da, med en blå stripe i det feltet som er nedfelt i platene rundt hele bilen på midten. Reg.nr på vår var F-10375.

Vi solgte den i 1994, og av de godt over 100 bilene far min har hatt i min tid, er denne den jeg savnet mest.

 

Tida gikk, og i 2005 vart jeg 18. 2. mars var dagen for feiring, samme dag som jeg fikk lappen. Jeg husker jeg hadde hatt lappen i ca. 5 dager, da jeg så Renualt 8'n komme i motgående felt på en henger.

Renault8.jpg

Selv om den hadde blitt rullemalt blå, mistet fangerene og så relativt shabby ut tverrsnudde jeg på Rv'n og kjørte etter. Fyren stoppa på en bensinstasjon og jeg sa: Jeg gir deg hva som helst for den bilen!

Han bare lo, rista på hodet og sa at den nettopp var solgt.

(Det skal legges til at jeg letet etter bilen siden jeg var 16)

 

Skuffelsen var stor,men jeg lot det gå. Bilen var tapt for nå.9 mars var jeg som vanlig på jobb, og så ser jeg far min komme utenfor med Land Roveren og henger, og der sto bilen min, F-10375. Han kastet nøkkelen over disken og sa gratulerer med dagen. Jeg var i lykkerus.

 

renualt82.jpg

 

I påsken dro jeg på ferie med dårlig samvittighet, jeg skulle jo fikse diverse på bilen. Pappa tok saken i egne hender, og byttet panser, bakskjerm og overhalte bremsene. Panseret lakkerte han svart,men 63 i sølv på (se bilde over). Og bak satt han på Gordini-merket og gjorde litt småfiks.

Renault83.jpg

 

Bilen trengte(trenger) en seriøs overhaling, jeg hadde den som bruksbil i 6 mnd, og deltok blant annet på Flåklypa Grand Prix med den.

 

Høsten samme år kjøpte jeg en Renault 8 S fra 1970 med fattige 40 000 km på samvittigheten.

 

Den Blåe fare står parkert på låve, og overhaling, restaurering og lakkering skal skje.

 

Oppdateringer kommer,men dette er et prosjekt som tar tid. har noen andre prosjekter også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for det! Jeg hadde en Renault 30 engang,kjøpte den fra oslo, skulle egentlig ta vare på motoren til min Volvo 262 C Bertone,men det var en som var overivrig på gassen og på å få kastet den, så den døde... Kommer flere bilder snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Her skjer det faktisk skremmende lite om dagen. Har demontert hele 8S'n jeg har hatt for å få deler til bilen. Har bestilt skjermer for lenge siden, men ikke mottatt.. har en del andre prosjekter for tiden, men det kommer det kommer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Hei!

Her skjer det ikke mye.

Samler sammen deler til restaurering. Akkurat fått tak i 5 trinns girkasse som skal bygges om, splitter ny kanal og innerskjerm, nytt panser og masse deler.

Har planer om ny motor og nye bremser, så delesamlingen er det størst fokus på om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår