Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

Cool! Dette var rå bil, tenk at jeg bodde like ved uten å vite hva som beveget seg utenfor! Jeg følger ikke mye med, hehe!

 

"No substitute for cubic inches" har forresten en annen vri jeg leste for en tid tilbake: "There's no replacement for displacement". Jævlig bra, men kjedelig lærdom for oss som kjører riskokere.

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja, er ikke så sikker på det. Jeg hadde både Performer innsug å 4bbl Holley gasser på ved godkjenninga, hørte ikkeno om det. De så mer på motorfester å sånne ting, sikkerhet helt enkelt. Men kommer du inn med "top fuel" lyd å "varme" bakdekk, kan de vel skumle litt, hehe.

 

Etter at den ble godkjent, var det på tide å gå grundigere til verks. Først ble eksosen byttet ut. Dobbelt anlegg i 2,5” ble lagd, med Apple Racing potter.

 

Image12.jpg

 

Lagde først et dobbelt 2” med Simons Rally potter, men bråket for mye, her Simons(nærmest) ved siden av Apple sine. En kul ting med Apple pottene, var at de ga en helt rå returlyd, altså når du slepper gassen. Det fantes ikke på Simons pottene.

 

Image20h_2.jpg

 

 

Går over akselen, som originalt= trangt.

 

Image14.jpg

 

Brukte originale festepunkter på travers. Kan henge under det å riste, uten at det tar i noe= godkjent.

 

Image15-1.jpg

 

Det er faktisk montert tettere oppunder bilen enn ett originalt anlegg.

 

Image21.jpg

 

Å dermed funker det strøkent med den senkinga.

 

Image19.jpg

 

Etter dette ble det faktisk merkbar forskjell på effekten. Måtte justere gassen nå fra stillestående, for å unngå hvitrøyk. Dritmoro,da. Men mye vil ha mer….

 

Videre fulgte det faktisk med headders, når motoren ble kjøpt, visstnok til Ford Fairlane. Disse ble nå tatt fram for testing. På passasjersiden var det bolt on.

 

102-0256_IMG.jpg

 

Mens på førersiden ble det krasj på et av rørene pga rattstammen. Rør ble kjøpt inn, å justert til det passet, så sveiset= bolt on(rør nr 2) Ble åsså laget varmeskjoldplate i alu under gasser,

 

104-0427_IMG.jpg.

 

Varmt motorrom er ikke bra, så varmebandasje ble satt på røra.

 

demont_mot008.jpg

 

Dette halverte temperaturen, Fra 350 til 160 grader.

 

demont_mot023.jpg

 

Klaring mot rattstamme.

 

Bremserv8061.jpg

 

Bremserv8059.jpg

 

Så ble det laget ”Ram Air” luftinntak, som tetter mot åpning i panser, for å få så kald luft til motor som mulig.

 

104-0486_IMG.jpg

 

Dette medførte at temperaturen inn i motor =utetemp. Før var den det samme som i motorrom= 70+

104-0432_IMG.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kompisene hørte om alu-foringene, ville de åsså ha, så i et sinnsvakt øyeblikk lagde jeg et par sett ekstra. Her er setta til bakakselen.

 

106-0611_IMG.jpg

 

Å til forstillingstravers, +et sett motorfester i alu helt bakerst.

 

107-0787_IMG.jpg

 

Nok om det.

 

Det begynte å bli tydelig at bilen ble utsatt for større krefter, for en dag (faktisk dagen før gatebil)røyk festet til stabstaget foran(på bærarmen). Heldigvis hadde jeg en reserve forstilling, så det var fort ordnet på kvelden, så jeg kom meg på Gatebil, no problemo. Men dette har etterhvert skjedd på begges sider, hehe. En aldri så liten svakhet, kanskje.

 

26062006334.jpg

 

Da det ene motorfestet var litt slitt, tok jeg like godt å erstatta dem med stumme fester.

 

Image19h_2.jpg

 

Det verste er at det ble ikke så ille med vibrasjoner å sånt. Husk at i tillegg til stumme fester her, er åsså bakakselen opphengt i alu-foringer = stumt. Men faktisk er det helt akseptabelt støynivå inni bilen, å ALLE som har sittet på, er like overasket.

 

102-0258_IMG.jpg

 

Her er et bilde av radiatoren.

 

102-0259_IMG.jpg

 

Bilen fungerte nå prikkfritt, å kunne kjøres hvor som helst, når som helst. Var hjemme i Nord-Norge med den, en fin liten tur på 160 mil en vei(1,6 l/mil), på Gatebil (rudskogen å Vålerbanen) Street legal, treff, osv. Den gjorde vel 0-100 km/ på under 7 sek., å satt betydelig bedre i svinger. Alt etter planen, altså. Det begynte åsså å bli nok til en videofilm, hehe. Noen har kanskje sett den før, men,men.

Hjemme i Nord-Norge, når jeg sier jeg har en Granada V8, spør folk : Er det den flekkete på på nettet ?

 

Enjoy.

 

63BFF524-BA78-4EBC-8D64-828A75DCEC2D.jpg

http://videos.streetfire.net/Player.aspx?fileid=63BFF524-BA78-4EBC-8D64-828A75DCEC2D

Click here to see Video

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig ass ;) Vi eide en Granada for mange år tilbake:) fint å se at det er noen som har tatt vare på en....Trodde at det ikke fantes mer av dem, jaja rå Granada ivertfall;)

 

 

Bygutter altså... :puke: :D:D:D:D Du kan sikkert komme en tur opp hit og ta med deg en 10-15 stykker av dem, her er det for mange...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår