Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Ja endelig så kommer det mye om denne bilen.

Har jo fulgt litt med fra andre forum=) Nå blir det skikkelig gjennomgang. Å du er flink med bilder. Det liker vi.

hadde vært skikkelig kult med en STV granada 351 v8. Saker er det uannsett!! Bilen din er iallefall rå!

Må også legge til at de felgene dine er stilige, liker de.. Trodde nesten at det bare var et par år gamle første gang jeg så dem. Men 7 år ja, Så feil kan man ta. Så nesten FOR Rå'e ut. He-He

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, de er jo ganske "smoothe" i linjene, så de er ganske tidløse.

 

Ok, da er det vel på tide å komme til essensen av hele projektet : motorn. Som nevnt tidligere, hadde motoren rådebank. Den hadde åsså vel mye vibrasjoner, så den måtte plukkes ned. Å på toppen av det hele slet jeg litt med temperaturen med original radiator.

10f.jpg

 

Dette er dessverre de eneste bildene av den, med troligvis det værste digitalkameraet i historien.

 

10h.jpg

 

Her er det modifiserte gearfestet til C4 kassa.

 

108-0894_IMG.jpg

 

Ganske enkelt, ikke sant. Bare en plate under med nye fester.

 

108-0895_IMG.jpg

 

Slik ble motorfestene laget.

 

Image37.jpg

 

Motoren ble borret 0,030” og nye stempler ble innkjøpt, Speedpro hypertec med chrome-moly ringer. Disse gir ca 9,5 i komp.

 

Grennis027.jpg

 

På veiva ble det oppdaget noe som så ut som slagmerker fra hammer !!, så veiva ble åsså ny, med lager seff.

 

Grennis028.jpg

 

Ny radiator ble kjøpt, fra Mercedes 560 SEL, med automatkjøler.

 

Grennis029.jpg

 

Her ligger shortblocka nyoverhalt.

 

Image05.jpg

 

Lagde åsså nye reimhjul i alu. Her vises åsså V8 festene på motoren.

 

Image13.jpg

 

Bunnpanna måtte bygges om fra framsump til baksump.

 

Image09.jpg

Image07.jpg

 

Eksosen ble dobbelt 2,5 ”, som går over akselen, som originalt.

 

Image12.jpg

 

 

Da har vi kommet så langt.

 

Image26b.jpg

 

Endelig på plass.

 

Image28.jpg

 

Motorfester.

 

Image34.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du får det sagt, hehe.

 

Forresten slik står stv’en i dag.

 

IMG_0335.jpg

 

Mens moteren var ute, ble motorommet lakkert. Det ble også ryddet opp, å ledningsnettet ble flyttet ut mot sidene.

 

Image03.jpg

 

Når motoren nå ble satt i bilen, var det med originale eksosmanifolder, koblet til granadaens eksosanlegg.

Ingen problemer med klaring.

 

Image57.jpg

 

Heller ikke på førersiden.

 

Image78.jpg

 

Eller mot torpedoveggen.

 

Image93.jpg

 

Eller bremseservo.

 

Image89.jpg

 

 

Å her er alu-foringene på diffen.

 

Image02.jpg

 

Å på traversen.

 

Image05.jpg

 

 

Nok for i dag.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det er litt vemodig å se den stå der, kan du tro, men den ble litt vel rusten, å vi hadde ikke bruk for den, men samtidig har vi to Grenniser til, å bla forstillinga var overhalt, så den er delebil en stund enda. Å hvem vet !!!!

 

PS: de "pimp" bildene er vel 5-6 år gamle.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant åsså disse gamle bildene. Dette var faktisk før V8’eren(-97-98 tenker jeg), m.a.o., 18 tommerne,, soting, senkesettet, å Spax-demperne+ anlegget, da.

 

I11.jpg

 

Legg åsså merke til fangeren foran.

 

IMAGE2.jpg

 

Det ble ganske tidlig bestemt at jeg skulle ha Scorpio fangere på bilen. Det var nemlig en kompis som hadde dette på sin Granada hjemme i Nord-Norge på slutten av 80-tallet. Han fortalte meg at fangerene måtte breddes, da Granada er bredere enn Scorpio. Han hadde skjøtet i midten, men det jeg gjorde var både enklere å billigere. Jeg dro til Ford forhandleren, å spurte om de hadde noen vraka fangere. Etter et par turer, hadde jeg to dårlige fram, å to dårlige bakfangere ! Noen som skjønner ideen ? Jo, den ene var dårlig på høyre side, å den andre på venstre. Dermed fikk jeg bare en skjøt, istedenfor to, å gratis. Grillen er en modda orig. GL. Den midterste ribba er tatt bort, å den øverste er lagt igjen. Dette panseret ble kjøpt med innfelte Cosworth-riller, men da disse så ut til å være laget av gips !, nye sprekker nesten hver dag, ble det lagt unna.

 

105-0568_IMG.jpg

 

Festene ble laget, å de ble midlertidig skrudd/skjøtet sammen.

 

105-0572_IMG.jpg

 

Slik ble den kjørt med til våren -06 !!!

 

Da jeg fikk tak i et sjeldent Ghia skinninteriør, ble åsså dette montert, å i den forbindelse ble ekstra støyisolering gjort i bilen innvendig, med asfaltmatter å filt. El. vindu, sentrallås, å el. bakluke ble montert i samme slengen.

 

102-0267_IMG.jpg

 

102-0268_IMG.jpg

 

Men den ble jo ikke akkurat lettere, eller mer sidestøtte i setene, av den grunn!

 

102-0269_IMG.jpg

 

 

I denne tilstand ble den godkjent i aug. -01, på min bursdag !! ohh lykkedag. Fikk faktisk skryt for bra utført jobb. På slutten skulle den jo prøvekjøres, å da det var regnvått, var jeg litt skeptisk….. han kom ut av krysset, aksellererte normalt, girkassa girte til andre, å 2 sekunder senere flådde han gassen i bånn !!!MEN den girte ikke ned !!!, så den tuslet seg sånn greit opp i fart. Siden den da begynte på 1500 o/min, var det ikke så farlig. Jeg stusset litt, men sa ikke noe. Vel tilbake spurte jeg om alt var i orden? ” Jada, dette skal gå greit, du har jo tydeligvis gjort dette for å få en behageligere lyd, å for å se om det gikk å få godkjent, for den gikk jo ikke noe bra”…!!! Jeg ble veldig lattermild inni meg, men kranglet ikke på det !

 

Vel hjemme ble det oppdaget at kickdownstaget hadde hoppet av !!, derav den manglende nedgiringen, hehehe. Hadde den vært på, hadde han fått litt å gjøre på regnføret, hehehe.

 

Men det var en liiiitt spesiell følelse å kjøre hjem fra BT den dagen, det kan jeg love dere,å det kan vel ikke nektes for at bakhjula gikk litt flere runder enn de foran…

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, tør nesten ikke si det, var vel det dyreste med hele bilen på den tiden. Kom på over 10 store, med el. vindu/lås/luke.

 

 

Ja, dette skulle jeg jo kanskje begynt med, men får ta det nå da. SØKNADEN.

Legg merke til datoen, er en stund siden, gitt.

 

V8_sknad_jbs.jpg

 

V8_sknad_2jbs.jpg

 

Å det ikke altfor negative svaret.

 

Svar_sknad.jpg

 

Trengte åsså noe dokumentasjon i forbindelse med felgenes innpress, som var noen mm for mye. Granada har originalt 47.5 mm innpress, mens felgene hadde 35 mm, altså en økning på 25mm, mot tillatt 15mm. Her fant jeg to måter, som begge funket.

Nr 1. Som de av dere som har instruksjonsboka til Granada kanskje har sett, står det der, av en eller annen merkelig grunn, at Ghia har 1528 mm sporvidde, mens GL har 1515 mm. Dette pga alu- felger på Ghia. Dette tilsier et innpress på 41 mm(dette stemmer ikke, er faktisk 47,5 på disse å). Dermed blir mine felger innenfor, med en økning fra 41 til 35 =12 mm sporviddeøkning.

 

Nr 2. I en gammel RS katalog, fantes en RS felg til Granada å Scorpio, med ET 28mm. Etter mye om å men, to verksmestere på Ford ville ikke gå god for dette, til tross for at jeg hadde med katalogen, sendte jeg mail til Ford Motor Norge. Fikk dette tilbake.

 

ET28mm.jpg

 

Nåvel, etthvert prosjekt trenger inspirasjon, å uten et bilde av sine ideer, for å få et visuelt inntrykk, er det vanskelig å avgjøre om ideene er bra. Prøvde derfor å mekke litt i Cyberspace. Fikk tak i Photoshop, tok et par tutorials, å gikk i gang. Begynte med et fint originalbilde. Legg for øvrig merke til det ”Norskspesifiserte” stuket.

 

Gran1.jpg

 

Etter sota ruter, svarte lister, senking(å retting av stuk), (Viper)felger, modda grill/panser, hjalp det jo betraktelig.

 

Gromgrnnis.jpg

 

Vi drar på med litt styling: ny grill, Skyline frontfanger, panserscoop å bakspoiler, evo sideskjørt, å Aero hekkfanger+ bytting av farge, får man litt bedre inntrykk. Dette er IKKE no proft gjort, er bare for å lufte ideer.

 

Granred.jpg

 

Å nå må det vel være på tide med ett aldri så lite videoklipp.

 

http://videos.streetfire.net/search/granada/0/4d737d5b-81de-443a-aa74-ac1a6f2837e5.htm

 

 

 

 

Stay tuned.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ombyggingspapirene! Jeg er ikke spesiellt skrivefør, og da er det greit å "herme" etter noen andre...mitt bygg er volvo/chevy, men...

 

 

Det er en ting du "glemte" i papiret til 'tilsynet, vri-åtteren har en converter, eller med andre ord en momentomformer. Dette vil jo gi flere NM på hjulene enn med tilsvarende motor med manuell kasse... :D

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tråd om ombygging av en 245 under 200-delen av forumet, men det prosjektet ble rustparkert. Har nå handla en billig 740stv automat som kommer til å få 8'er, tråd kommer etterhvert.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over det du sier, men bruk søknaden min du, den funka utmerket som den er, hehe. Fikk skryt av den å, men summa summarium er at en automatkasse skåner drivverket mer enn manuell, som jeg åsså påpeker i søknaden. Fakta er åsså at den originale bakakselen mi har holdt min misbruk i 6 år uten problemer, med over dobbel effekt. Har dratt av et par drivaksler,men kommer tilbake til det senere(åsså min egen feil).

 

Alle metoder som fungerer, er bra metoder, ikke sant?

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår