Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei igjen folkens. Da har det kommet litt pakker i hus igjen. Er jo litt på gang med sprut nå, så da trengs det litt deler. Så da kom dette på døra heromdagen.

 

004.jpg

 

Er litt deler til broderen å her, men litt snacks å kose seg med utover her. Her er nytt innsug med uttak for dyser, dysene, og throttle bodyen.

 

007.jpg

 

60 lb Siemens Deka dyser burde holde et stykke på veien.

 

005.jpg

 

1000 cfm billett TB med IAC og TPS.

 

014.jpg

 

Spjelda er faktisk progressiv som på en vanlig gasser, så burde være fin og responsiv denne.

 

013.jpg

 

Div smått, FPR, rails, filter, trykkmåler, tennplugger, osv.

 

012.jpg

 

Nye grenrør. Her valgte jeg shorty headders for bakkeklaringen og plassen sin del. Med RMT burde ikke dette bli noen ulempe likevel. 1 5/8” primærrør (burde vært 1 ¾” på denne) med 2 ½” collector. Ball and socket flange, så enkel så montere. Også 3/8 tykk flange mot toppen, så burde bli tett og fint her.

 

011.jpg

 

Og til slutt nye midpipes. Disse og grenrøra er fra Fox Mustang, og jeg vet ikke om det passer enda, hehe, så her er det litt sjansespill. Men midpipen er med X-pipe og seff ball and socket her også, så er litt spent på hvordan dette passer.

 

010.jpg

 

 

Trenger enda en drøss med fittings og slanger(sounds familiar, Joel?), så må sette meg ned og se over hva som trengs der.

 

Men teknisk sett kan jeg nå skru sammen hele innsuget med alt som skal på, og se åssn EFI blir seende ut, hehe.

 

Begynner å klø litt i V8 foten.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig kult !

 

Men en ting jeg ikke skjønner helt, hvorfor vil du brått ha efi ? Og visst du har bestillt motoren der jeg tror du har bestillt så kunne du vel ha bestilt med efi ?

 

Åssen gasser sitter det på motoren egentlig ? (visst du trenger å selge den er det veldig mulig jeg er interessert, visst den passer da såklart) :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brått og brått fru Blom. Har vel masa om EFI i 4 år snart, så dette har vært planen lenge. Sluttmålet er jo turbo og da forenkler EFI ganske mye. Selvsagt GÅR det med Blowtrough gasser også , men det er mange andre fordeler med sprut. Kaldstart, respons, tuning, og ikke minst forbruk. Skal ikke se bort fra at den havner under litern med bra tuna EFI. Og det er ikke uvesentlig når jeg kjører noen 1000 km i året.

 

Grunnen til at ikke EFI ble kjøpt med motoren er flere. Dels ble det altfor dyrt, og de komponentene ville jeg måtte byttet ut uansett når turbo skulle på. Står tidligere i tråden hvor motoren ble bestillt: Coast High Performance.

 

Har en Holley 650Dp på motoren enda så lenge, har også en Holley 600 Vakum, og en Edelsfrosk 600 liggende.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult er det uansett :) Kunne vel tenkt meg efi selv...

 

Har mest sannsynlig problemer med gasseren min, fikk det etter jeg satt på noe topper og slik.

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens. Da har det kommet litt pakker i hus igjen. Er jo litt på gang med sprut nå, så da trengs det litt deler. Så da kom dette på døra heromdagen.

 

Er litt deler til broderen å her, men litt snacks å kose seg med utover her. Her er nytt innsug med uttak for dyser, dysene, og throttle bodyen.

 

007.jpg

 

60 lb Siemens Deka dyser burde holde et stykke på veien.

 

005.jpg

 

1000 cfm billett TB med IAC og TPS.

 

014.jpg

 

Spjelda er faktisk progressiv som på en vanlig gasser, så burde være fin og responsiv denne.

 

013.jpg

 

 

 

 

Trenger enda en drøss med fittings og slanger(sounds familiar, Joel?), så må sette meg ned og se over hva som trengs der.

 

Men teknisk sett kan jeg nå skru sammen hele innsuget med alt som skal på, og se åssn EFI blir seende ut, hehe.

 

Begynner å klø litt i V8 foten.

 

 

HVOR I HELVETE ER TURBOEN ???

 

Ha ha ha. tipper det ikke er lenge før den kommer på plass :)

det spjellhuset er jo helt rått...

 

driver med et lite prosjekt i smia om dagen med no kompressor greier, tror du dette spjeldhuset du har kjøpt her kan settes på toppen av en 8-71 blower eller kan en bruke 2 sånne paralelt også tro? .... hmmmm

Endret av E-30 big

INGEN tingen er perfekt orginalt!

 

1249HK-1588NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjobing, da tar vi en liten runde til. Har fått flere pakkesanger.

 

Dere husker sikkert at jeg fikk 60 lb dyser sist gang, og jaggu endte jeg opp med et sett til ! (Det ble litt misforståelser, hehe). Fant også pluggene til disse.

 

004-1.jpg

 

Så har vi en liten godsak som burde eliminere det siste svake ledd på gromkjærra. En FET diff fra en BMW 750 V12 E32. Var litt spent på denne, da jeg kjøpte av en privatperson(joda på Ebaien ja), men dette var helt strøkent. Den kjennes utrolig tight ut.

 

016.jpg

 

Dette er altså den store 210mm utgaven som de største BMW ble levert med, og de holder til 1000 hk. De fra 7 serien har en utv. på 3,15:1, mens M5 har 3,91:1. Jeg har altså 3,45 utv. i dag, og selv om 3,15 da høres litt dumt ut for akselerasjon, mener jeg at 1 gearet i dag er så kort at det nesten ikke brukes, så dette kan være en fordel. Her vises også den kraftige braketten til det framre festet.

 

012-1.jpg

 

Denne har en kraftig lamelldiff , så det vil bli spennende å prøve.

 

030.jpg

 

En av grunnene til at denne ble valgt er at den har samme boltsirkel som 3 liter Grænnis, så mine drivaksler passer rett på, måtte teste her. En besparelse på mange tusenlapper her(Med mindre jeg må til med sviktstålaksler etter hvert da).

 

026.jpg

 

Her er den sammenlignet med diffen til Granada. Det må ny, lengre mellomaksel til her, og dere ser også at den har en annen innfestning foran. BMW diffen har en stor foring her mot traversen, slik at selve diffen er separat opphengt i forhold til traversen, i motsetning til Granada, der diffen er en del av traversen.

 

035.jpg

 

Nederst på BMW difflokket ser man de to skruene som den er festet i, via to foringer. Her må det tilpasses noe i god Reodor stil.

 

036.jpg

 

BMW diffen er 1 cm smalere enn Grænnis diffen, så jeg slipper å korte drivaksler.

 

038.jpg

 

Det vises dårlig på bildene, men BMW diffen ser møøøe mer solid ut men samtidig burde det være greit å få plass til den.

 

Dyr sier dere??? Phfaff, litt over 3 lapper ferdig til Norge !!! Billig 1000 hk diff eller??

 

Videre så har jeg gjort en bestilling på ENDEL fittings og koblinger. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen å få med seg alle ledd, og få riktige dimensjoner. Phuhh, håper jeg har gjort det riktig, hehe.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår