Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

Fikk endelig rakla sammen noe video, men må nok få et nytt kamera. Det er så gammelt nå at selv om den dukka opp i lista både på Windows og på Sony sine sider, sto det ”not compatible” med Windows 7. Måtte bruke lille Acer’n, som har XP, men den har jo ikke CD-rom, hehe, så det var litt styr. Det blir også mer hakking på denne måten, da jeg måtte bruke USB, mens jeg før kunne bruke Firewire.

 

Det er sikkert bare mer av det samme gamle for dere, men her er’n:

 

 

Oiiig, jaggu kom det en fin pakkesang fra ”gjør det selv” gutta.

 

IMG_0329.jpg

 

Prosjektet tok litt fart når også broderen fant ut dette var en bra ide. Han sliter litt med sitt originale ”cracka” sprut, så det ble det en felles bestilling. Brodern er en kløpper på lodding og slikt”småmekanikk”, så han skal lodde i hop alt dette. Dette er jo bare en del at alt jeg trenger, men det er en start vaffal, hehe.

 

030-1.jpg

 

Fant forresten et bilde fra i fjor på tur nordover, der den har det rette stuket.

 

10072009346.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fant fram litt fler G-Tech filer, og la dem oppå hverandre. Litt artig å sammenligne.

Og bilene her er først min Oldsmobile, som jeg hadde for et par år siden med 350/TH350(svart linje).

Så er det broderns Buick med 383 stroker og TH700 kasse (rød linje).

Neste er grænnisen med gamle 351W motoren og AOD kassa (grønn linje).

Tilslutt nåværende kombo: 408 (strupa) stroker med TKO kassa (blå linje).

Se eks. 0-100 og 60-100.

 

compare2.jpg

 

Som dere ser er det litt forskjell på kurvene her, hehe.

Her er G kurvene på samme bilene. Legg merke til starten på alle sammen. Svart og rød har grep, og dermed en peak der, mens grønn og blå sliter med grepet og peaker litt senere. Sjekk også gearingene. Alle utenom den blå har en peak ved gearing= automatkasse, mens den blå dupper ned= manuell kasse.

 

compare1.jpg

 

Her er alle versjonene av Grænnis. Først med gamle motoren og aut.. (svart linje).

Så gamle motoren med manuell kasse (rød linje).

Sist nåværende kombo (grønn linje).

 

compare3.jpg

 

Jeg er nå kjappere 0-100 men se på 60-100 tiden på automaten(svart linje). Hvorfor?

Jo, med manuell må jeg geare i akkurat det intervallet.

 

Her er turtallet over tid. Se hvor mye høyere jeg drar nå(grønn) og også hvordan manuell geares oftere enn automat.

 

compare4.jpg

 

Tilslutt la jeg to runder fra autoslalomen over hverandre. Du kan spille av disse i realtime, og du kan også høre turtallet(simulert). Dermed går det å kjenne seg igjen i løypa. Eks, der den svarte streken er her er i unnamanøveren på tur tilbake. Legg også merke den røde runden går kjappere enn den svarte.

 

compare5.jpg

 

Det er samme muligheteter på programmet til Iphone, men har ikke kommet så langt enda.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger den bilen:thumb

Nokke råere europeisk bil fins ikkje:ford:

Men å masse har du senka den??

 

Takker du.

Med senkesettet er den 110 mm lavere enn originalt. Som nevnt tidligere funker ikke dette uten ombyggingene jeg har gjort.

 

Eller dvs. det "funker", men da ligger den ganske støtt på gummistopperne.

 

Er litt skeptisk til de AN koblingene til Summit. Hadde fremme en kobling fra Summit og en fra Russel og sammenlignet. Stor forskjell i kvalitet.

 

 

Har ingen problemer med kvaliteten fra Summit. En ting er om de eks. har det beste innsuget, men slike ting som dette er mer enn bra nok til sånt bruk.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker du.

Med senkesettet er den 110 mm lavere enn originalt. Som nevnt tidligere funker ikke dette uten ombyggingene jeg har gjort.

 

Eller dvs. det "funker", men da ligger den ganske støtt på gummistopperne.

 

 

 

 

Har ingen problemer med kvaliteten fra Summit. En ting er om de eks. har det beste innsuget, men slike ting som dette er mer enn bra nok til sånt bruk.

 

Vær obs på det iallefall. Skal ikke mer til en litt olje eller bensin på headers'ene før du har branntiløp fra dårlige koblinger. Dog KAN dette skje med dyre koplinger også. Men jeg tror at jeg blir å gå får de dyrere til mitt prosjekt for å være på den sikre siden. Ellers så har jeg vel nevnt tidligere at du har et vanvittig rått prosjekt. Og kudos for stå-på-vilje over så lang tid. ;)

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Lite action her om dagen, hehe. Men som vanlig om sommeren, så bruker jeg bilen, så da blir det lite gjort i garasjen. Men fikk gjort litt ting i friuka nå da.

 

Ok, fant ut jeg kunne gi de gamle headdersene en sjanse til. Men noe omsveising måtte til. Her ser dere den gamle bunnpanna, og hvordan røret fra fremste sylinder går veldig nære den. Her vises også hvordan rør nr 2 tidligere måtte sveises om for å gå klar på innsiden av styrestaget.

 

Bremserv8059.jpg

Mens den nye bunnpanna er mye bredere på hver side, slik at det fremste rører nå gikk i siden på denne.

 

Nymotor026.jpg

 

Slik så det ut .

IMG_0995.jpg

 

Såee jaa, her var det bare å kappe i gang, hehe.

 

IMG_0360.jpg

 

Det jeg gjorde var å flytte det fremste røret fra innerst til ytterst inn på collectoren, slik at det ble klaring mot bunnpanna. Altså rør nr 1 og 2 byttet plass. Samtidig ble alle røra kortet inn ca 4 cm, slik at de kom mer oppunder bilen.

 

IMG_0361.jpg

 

På passajsersiden passet for så vidt headdersen på bilen, men collectoren var her sveiset om før jeg fikk dem, og dette i en vinkel ned mot bakken.

 

IMG_0966.jpg

 

Begge collectorenene ble nå sveiset om, og 3 bolts-flensene ble tatt bort. Det er nå de samme koblinger som lengre bak på anlegget.

Så med litt lakk, og bandasje så det slik ut.

 

013.jpg

 

Men disse headdersene er altså altfor små til denne motoren(var det på den gamle også faktisk), men siden jeg hadde de liggende, så ble de satt på. De MÅ jo være bedre enn manifoldene.

 

014.jpg

 

De har nå mange cm bedre klaring mot bakken.

 

016.jpg

 

Og broderen er ferdig med stimulatoren, relebordet og sin MS2. Den ble faktisk startet opp forrige uke, og den startet tvert, og går nå like fint som det originale sprutet.

 

008.jpg

 

Videre har jeg fått laget litt hylser til coiloverne. De øvre framme ser da slik ut.

 

001.jpg

 

De kan da brukes de originale boltene for innfesting.

 

004.jpg

 

De nedre ser slik ut.

 

005.jpg

 

Så da må det lages litt vinkelfester mot disse.

 

006.jpg

 

Fant også denne på nettet her om dagen. Dette var en stund siden, hehe:

 

 

Og se her da, hehe:

 

http://www.coasthigh.com/articles.asp?ID=277

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg fikk litt lyst å ta fram denne ”planer for sesongen” tråden igjen, for å se om det har skjedd noe siden sist. Den siste oppdateringa på denne var altså i okt -07.

 

Understell:

2006: Fjærer å dempere.

Alt. 1 er bytting av dempere, mest sannsynlig AVO. Dette er enkelt å bolt on.

Alt. 2 er ombygging til coilover, AVO åsså her.

 

2007: Mja, her har det ikke blitt gjort noe, men skal prøve å få til alt. 2 i vinter. Men må si at jeg egentlig syntes det har funka fint som det er, bortsett fra at den ble litt lav på dårlige veier.

 

2010: Det har nå blitt Alt. 2 her, og Avo’ene er jo testet ut, og etter litt justeringer er de nå forhåpentligvis rett. Må lage nye endefester.

Når det gjelder styring, er også en Cosworth servotannstang på plass, så det er nå 2,4 varv på kringla, mot 3,6 før.

Alle de hjemmelaga polyforingene i bærarmer er også byttet mot Superflex sine.

 

 

Bremser.

2006: Foran er det allerede bygd om(320x 30 mm), og bak vil det også bli ombygging til skivebrems, med 300x22mm (Mercedes 600 SEL)og Scorpio Cosworth calipper. Dette kan medføre at åsså hovedsylinder må byttes.

 

2007: Dette har blitt gjort, dog med Scorpio Cossie skiver bak , å med litt småtillegg her, så funker bremsene nå bra, selv med original hovedsylinder.

 

2010: Det er nå ferdig med ventilerte skiver rundt om(Merce foran og Cossie bak), og med Cosworth bremsepumpe. Vil eksperimentere litt med bedre bremsebelegg.

 

Stabstag.

2006: Disse vil bli byttet mot større. Idag er det 24mm foran, å 12mm bak. Nye fester må lages.

 

2007: Har laget festene til begge, å fått på det framre, å er veldig fornøyd med resultatet der. Bilen ble mye mer nøytral i sving, bedre på turn in, å lettere å få begge hjula bak til å slippe.

 

2010: Begge er nå på, med justerbare 28mm foran og just.b. 14mm bak, men jeg har faktisk funnet ut at jeg ikke er helt fornøyd her(men kan bli det når AVO’ene nå kommer på), så lurer nå litt på disse populære Sellholm staga.

 

Drivverk.

Gearkasse.

2006: Alt. 1. Her må jo minimum kassa jeg har ut og overhales/oppgraderes.

Alt. 2. Ombygging til manuell gearkasse, 5 eller 6 trinns.

 

2007: Gikk jo for alt. 1, å ble åsså her veldig fornøyd. Har ikke hatt et problem med kassa etter prepping. Men det frister fremdeles med manuell kasse, i så fall Tremec TKO 600, som tåler 600lb/ft, eller over 800Nm.

 

2010: Ja her var altså ikke ”preppa” AOD nok, så nå ligger det heldigvis Alt. 2 her, altså Tremec’en. Funker som en drøm.

 

Bakaksel.

2006: Alt.1. Få tak i en Granada diffbrems. Nærmest umulig, men kan være noe på gang.

Alt. 2. Bygge om til en anen diff med brems.

Har liggende drivaksler til 3.0 Granada, som er kraftigere, hvis jeg må.

 

2007: Her fikk jeg på en måte faktisk ordnet alt. 1, da det viste seg at Quaife ville lage diff til Grænnis. Så det problemet er da en saga blott, å jeg er MEGAfornøyd med denne diffen. Kjører fremdeles med de vanlige drivakslene.

 

2010: Ja nå er vel denne så sterk som den kan bli, med Quaife ATB diff, Quaife stikkaksler i herda verktøystål, og de store 3 liter drivakslene. Det jeg bekymrer meg litt for, er kronhjul og pinjong, og selve diffhuset. Så her prøver vi litt til, hehe.

 

Motor

2006: Her er det vel litt å hente enda. Kommer nok til å bytte ut 3 komponenter i vinter : kam, gasser, å innsug. Lurer litt på en roller da. Hvis ikke finns det jo turbo. I så fall er det en stor mulighet at disse blir montert bak, noe som hadde vært utrolig kult. Har åsså litt lyst å flytte radiatoren bak, for bedre vektfordeling, men det minsker bruksverdien litt.

 

2007: Her har ingen av tinga blitt utført, men det kan forklares med at motoren har fungert flott hele sesongen. Blir konvertering til Megasquirt her, så ny gasser går da ut. Det vil åsså bli (remote)Twin Turbo, så dermed går ny kam å muligens innsug åsså bort. Prøver heller med det jeg har først. Har turboer liggende, å dermed vil dette bli den billigste måten å øke effekten på, om enn ikke den optimale.

Har åsså løst kjøleproblemet med ny radiator(som blir foran), så dette er åsså en fordel når TT kommer.

 

2010: Joda, her ble det vel litt mer enn kam, innsug og gasser, hehe(det er faktisk nesten det eneste som IKKE er byttet ut). Her er altså en ordentlig grom-motor på plass, som skal tåle det meste jeg kan finne på. BRA !!

Ordentlig oljekjøler er nå på plass, sammen med doble kjølevifter, så kjøleproblemer er en saga blott.

Med nye motoren kom også skikkelig bunnpanne som sikrer oljetrykk i svinger.

Megasquirt er også nå endelig innhandlet, så her får vi se hvor langt vi kommer i vinter.

 

Karrosseri.

2006: Burde vel hatt et nytt toppstrøk på lakken, Er ikke helt fornøyd med panser luftingene, vurderer en løsning. Det hadde åsså vært på sin plass med en passende bakspoiler, Har ikke bestemt meg enda der.

 

2007: Ingenting gjort her heller, men dette var jo strengt tatt ingen nødvendige ting, å har vel heller ikke nå noen prioritet. Muligens prøve å få lakken bedre.

 

2010: Øhh, ikke mye har skjedd her, hehe. Er visst ikke noe ”utstillingsmann” jeg.

 

Interiør.

2006: Skal jeg ha dette skinninteriøret da… Det er ikke optimalt for banekjøring, ingen sidestøtte, det er tungt, å ærlig talt synes jeg ikke det hører hjemme i ”stilen” bilen begynner å få. Så originale dørtrekk, kun gulvmatte, baksete(vil jo ha mulighet for flere enn en passasjer), lettere racestoler foran, å generelt rensket, tror jeg 1400 kg burde gå. Vurderer åsså bur, som ville stivet opp betraktelig, men dette må nok lages selv å det minsker jo bruksverdien.

 

2007: Fått nye seter, som hjalp betraktelig, å siden det ble en del mil i sommer, ble heller ikke isoleringen tatt vekk. Kommer til å ta dette i vinter i stedet. Bur blir jo bare vanskeligere for hver dag å få godkjent.

 

2010: Her har det vel heller ikke skjedd mye, men har de samme planene enda, ang. rensking og bur. Må bare finne en akseptabel måte.

 

Så jo da, varianten pr. i dag er vel noe forbedret i forhold til 2007. Hyggelig med litt framdrift, hehe.

 

 

Men vi gir oss vel ikke enda?

 

 

Kjøpte forresten plasmakutter i dag. Flott verktøy. Hehe.

 

 

 

.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her er ny investeringen. Artig redskap denne plasmakuttern. Skjærer alle metaller opptil 8mm, noe som burde holde i de fleste garasjer. Kostet jo bare kr1990,- !!

 

IMG_0365.jpg

 

Da er coiloverne på igjen foran, denne gangen med sphæriske lager, istedenfor poly, som viste seg å være for mykt.

Vi begynner med å lage en liten mal i papp.

 

IMG_0370.jpg

 

Skjærte så ut noe L-braketter, de nederst på bildet, for å se hvordan det blir. Tenkte først at dette ville holde, men fant ut det vil bli mye brytkrefter på boltene, og en litt ”løs” patent, så jeg tok heller en bit flatt jern i bunn, med festeører på denne. Dette lager en utrolig sterk ”firkant” mellom bolten og den flate plata.

 

IMG_0375.jpg

 

Alt dette er skjært ut av firkant rør 60x60 mm, med 4 mm gods. Med å legge et rett flattjern som styring for plasmaen, blir det veldig rette og fine kutt.

 

IMG_0378.jpg

 

Videre ble en ekstra plate sveiset på under. Her er den ene ferdig her.

 

005-1.jpg

 

Her er en coilover ferdig til montering.

 

018.jpg

 

Montert på bærarmen.

 

043.jpg

 

Underifra. Husk: grunnen til denne løsningen er som nevnt tidligere at jeg vil ha muligheten til å montere de originale delene om nødvendig.

 

025.jpg

 

Hvis dere husker fra forrige gang, ble coiloverne litt ”off senter” i øvre fjærskål, slik at jeg måtte kappe ut disse, for å få plass. Slik ser det nå ut.

 

032.jpg

 

Helt i senter. Dette fordi jeg borret nye øvre hull til demperen lengre inn, når jeg hadde av forstillinga i vinter, så da festes demperne i det indre festet her.

 

033.jpg

 

Så da ble resultatet slik. For høy sier du?? Jepp, den er for høy, og det til tross for at demperen er stilt HELT ned, hehe. Så jeg må av med coiloverne og lage nye nedre fester. Nye kortere fjærer er også bestilt.

Et steg fram og to tilbake, hehe.

 

IMG_0381.jpg

 

MEN, jeg fikk i alle fall testet både fjær og demper innstilling, og nå begynner vi å snakke. På mykeste innstilling er den helt tight og fin til vanlig bruk, mye fastere enn originalt. Jeg stillte de opp til 1/3 av maks før SS2 kjøringa i helgen, og det stivet det hele opp betraktelig, tiltross for at de kun er montert foran. Merket også på E-18 at den ”følger” veien mye bedre. Og da en det enda 2/3 igjen å stille, + montering bak.

 

SS2 kjøringa i helgen var altså finalen i cupen vår, og det kom masse folk, men dessverre var det vått på banen, og det tørket heller aldri opp, pga fuktig luft, så det ble ikke noen bra tider.

 

Men tok for moro skyld å satte i gang Iphonen med Dynolicious programmet, denne gangen på Skidpad, for å logge G-krefter. Dette ble seff ganske lave verdier pga våt bane og vanlig dekk(til og med Kenda og LingLong).

 

IMG_0384.jpg

 

MEN relativt sett ble det faktisk ganske bra resultat. Den målte faktisk 0,79 sideveis G, noe som mange orginale biler ikke klarer på tørt føre engang, hehe.

 

IMG_0385.jpg

 

Jeg fikk også begynt litt på festene til coiloverne bak. Dette er litt lettere, da det er mer plass her. På bildene her er de rett fra plasmaen, bare tilpasset litt å sidene for å passe i hverandre.

 

045.jpg

 

Så med disse tre delene montert sammen, blir det slik. Her ser dere også hylsene som coilovern blir montert på.

 

046.jpg

 

Men nå er det jobbing hele uka, før det er friuke. Får prøve å få litt gjort da.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meget interessant lesning da jeg har AKKURAT samme planene hva gjelder coilovere, blir samme prinsippet på min w123.

 

Så var moro å sjå at det funker da, siden jeg har hatt planer om dette i et par år nå og prinsippet er 100% likt det jeg skal ha.

 

0.79 på våt asfalt er meget bra

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

HO, HO, HO, and Meeeerry Christmaaaas.

 

Jauda, så kommer det en liten før(h)julsupdate. Har jaggu ikke vært mye aktivitet i garasjen i høst, siden det har vært så kaldt. Men i går var det litt mildere igjen, og jeg ute og starta opp ”den røde Baron”. Sjekka litt frostvæske osv. Fint å høre gromlyden igjen.

Har kommet litt deler på delelageret siden sist.

Takker til Stian som hadde en bensintank til overs. Denne er til Sierra Cossie, og jeg har et håp om at denne kan tilpasses på Granada. Som dere ser på bildet er denne montert på ene siden på Sierra, og et liggende reservehjul på andre siden. Granada har midtplassert tank(nesten da), og stående res. hjul. Ideen er at Sierra tanken kan frigjøre litt plass til RMT opplegget, uten at jeg trenger å bruke fuel cell. Her kan også original bensinpåfylling brukes.

 

12122010008.jpg

 

En annen grunn sees her. Den er jo som nevnt til EFI, og har dermed skvulpeplater og uttaket i bunn, i motsetning til Grænnis som har det oppå tanken, og røret har faktisk hele 13 mm innvendig diameter, noe som skal holde i massevis.

 

12122010007.jpg

 

Takker også til 909Motorsport.no, som ga en bra pris på Bosch 044 bensinpumpe. Utmerket service, og kjapp levering. Som dere ser er dette seff den ekte utgaven, ikke kinakopi. Jeg kommer til å trenge 2 st når boost kommer med, men som NA holder det lenge med 1 st.

 

12122010009.jpg

 

Åsså takk til Joel som hadde et lite julesalg.

18” med Bridgestone R-dekk, og to 15 i samme utgave til evt. dragslicks. Disse dekka var ikke mye brukt, men var heller ikke årets utgave, så det blir spennende å prøve dette til neste år.

 

12122010.jpg

 

Original 2,8i RS bakspoiler som er den som ser finest ut på Grænnis.

 

IMG_0455.jpg

 

Og faktisk en lik i plast, som kun var brukt til avstøp i karbonfiber. Jeg kommer nok til å bruke denne.

 

12122010002.jpg

 

Og to nye glassfiber framskjermer. Her var visst Joel’s kompis Ingar så nøye(metallmann dette, hehe), og tvilsom til disse at de ikke ble brukt. Men til meg er de gode nok i massevis, hehe. Ble faktisk litt imponert over utførelsen her, da de så både rette og fine ut, og hadde alle innvendige profiler som de originale har. Bolt-on med andre ord.

 

12122010001.jpg

 

Så Scorpioen var faktisk fulllasta på turen hjem fra Joel, hehe.

 

Avslutter med et bilde fra siste kjøreturen i oktober. Måtte teipe igjen åpninger i panseret, da den går for kaldt, hehe. Videre ble en original grill prøvd, noe som jeg syntes ser grufuldig ut, men enkelte har spurt etter dette, så slik ser den ut da.

 

IMG_0388.jpg

 

 

Så da vil jeg benytte anledningen til å ønske alle lesere en riktig god jul, og oppfordrer alle dere til også å gi grombilen litt julegaver. Min likte det hvertfall veldig godt, og purret som en katt igår når jeg startet den.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår