Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

Bildene funker nå ja!

 

Jeg må bare si at jeg digger granada bare mer og mer, mye på grunn av det prosjektet her!

 

Eneste jeg ikke likte helt på bilen din er de scorpiofangere, eller hva det nå er fornoe. De orginale er tøffest! ;)

 

 

Det varmer et Granada-hjerte å høre sånt.

 

Tja, jeg respekterer hva du sier, men nå ville ikke jeg gjøre som alle andre gjør ang. styling, og resultatet blir bra etterhvert, bare vent å se.

 

Ps: Takk for tilbakemelding om at bildene funka.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Utrolig tøff bil du har! Skikkelig moro å se noen som trår litt nye stier iblant:) Så en granada igår faktisk, gjorde det den gjør best, børner:cool:

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste har et forhold til Granada på ett eller annet vis. Og nå har den vel fått en ny renessanse etter at almuen har lært "granadasangen" å lære. I min ungdomstid var det "sen '76, tidlig '77" som gjaldt. En gang han hadde munndiare og presterte å si "sen '76, tidlig '87 modell" måtte Finn Bjelke ut for å korrigere med "ja, det må ha vært en veldig tidlig '87 modell!" :D

 

Ellers likte jeg søknadspapirene dine godt. Veldig forseggjort og seriøst fremlagt. Har selv kladdet litt på http://www.nostalginett.no/nosra/ sine papirer, men du har gjort regnestykker og betrakninger jeg ikke har vært i nærheten av å tenke på.

 

Hvor mye av understellsmoddene dine er gjort før/etter du var på vising av bilen? Hva er "loggført", og hva vet de ikke om? Tenker på Alu og poly osv.. Og hva med de fysiske inngrepene i forstillingsgeometrien? Du har helt sikkert gjort en god jobb, men har du turt å vise det til noen? :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers likte jeg søknadspapirene dine godt. Veldig forseggjort og seriøst fremlagt. Har selv kladdet litt på http://www.nostalginett.no/nosra/ sine papirer, men du har gjort regnestykker og betrakninger jeg ikke har vært i nærheten av å tenke på.

 

Hvor mye av understellsmoddene dine er gjort før/etter du var på vising av bilen? Hva er "loggført", og hva vet de ikke om? Tenker på Alu og poly osv.. Og hva med de fysiske inngrepene i forstillingsgeometrien? Du har helt sikkert gjort en god jobb, men har du turt å vise det til noen? :)

 

 

Takk, takk, de skrøyt som sagt av søknaden på BT å. "hadde bare alle gjort det sånn som du", sa han. Alt av alu. å poly var på ved godkjenninga, å nevnte poly såvidt i søknaden, men hørte ikkeno om det, å de gikk ganske nøye igjennom bilen. Bla. annet den de tester slakk i foringer med, noe sånn der automatisk pneumatikk-greie : så IKKENO bevegelse noen steder, noe som derimot er ganske normalt med gummiforinger. Ang. bærarmene var de nylakkert å fin da, så de så strøkne ut, hehe. Har kjørt i seks år med dette, ink. på masse bane, så "stresstesten" har fått godkjent. Er dessuten sveisa med tig på jobben, så tror bolten ryker før sveisen.

Men summa sumarium : de de ikke vet, har de ikke vondt av.

På den annen side : har ikke alle litt "svin på skogen " ?

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, vi er vel ikke i mål enda ? Her er et til bilde fra ”gamle dager”, med Melber felger å greier….. klassisk. Bilen ved siden av var litt spesiell : en -82 Taunus 2,3 LS, med servo å soltak. Det satt nå en 2,8 i den, så den røsket rimelig greit på den tiden.

 

Grennis003.jpg

 

Ok, nå var saken den at jeg var enda ikke helt fornøyd, denne gangen gjaldt det bremsene, som til nå hadde vært standard. For så vidt ingen problemer med dem, men ville oppgradere åsså denne delen av bilen. Etter litt undersøkelser på nettet å div ringing rundt omkring, kom jeg fram til at bremsene fra Mercedes S-klasse -92-95(W140), skulle ”passe” bra. Som sagt, så gjort, fikk tak i skiver å calliperne foran, å skivene bak fra en 600 SEL. Bak har denne en parkbrems med innvendig trommel, å det ville jeg ikke ha, så callipern bak kommer fra Scorpio Cosworth, som har innebygget.

Her er originalskiva til venstre(262mmx24mm), merce framskive(320mmx30mm) i midten, å bakskiva(300mmx22mm) til merc til høyre.

 

109-0910_IMG.jpg

 

Her er klossene(standard til venstre)

 

109-0906_IMG.jpg

 

4 stempla Merc-calliper til venstre(44/40mm)

 

109-0912_IMG.jpg

 

Gjengene til bremserøret var samme !!

 

109-0916_IMG.jpg

 

Måtte lage en brakkett for å feste calliper, da dette dessverre !! ikke var bolt on. Tegnet den i Inventor, å freste den i cnc maskin.

 

24082006351.jpg

 

Å skiva ble festet på samme måte som originalt, for å unngå øket sporvidde(festet mellom nav å felg på merce.) Senterhullet måtte dreies opp(istedenfor å dreie ned navet, som ville svekket dette), å ny boltsirkel borres.

 

24082006353.jpg

 

Original.

 

108-0869_IMG.jpg

 

Kun levert på 351RS

 

Bremserv8005.jpg

 

Orig. fra siden.

 

108-0871_IMG.jpg

 

Se størrelsen i forhold til navet.

 

Bremserv8034.jpg

 

Dermed var det bare å bolte på disse bremsene, som da utgjorde RIMELIG stor forskjell. Disse sitter originalt på 2,3 tonn bil som topper over 250 km/t, så de har mer enn nok kapasitet. Låser nå hjula UTEN problemer fra 160+ km/t på langstrekka på Rudskogen runde etter runde. Har foreløpig ikke bygd om bak, men kommer i vinter.

 

Kan jo da slenge inn denne, som bilen er her.

 

Tekniske spesifikasjoner

Karosseri

 

1982 mod. Granada 2.8 GL ¨valsede hjulbuer¨. Innerskjermer foran modifisert for økt fjæringsvei oppover, ved at ¨kulene¨, der bla. batteriet er montert på originalt , er tatt bort. Eget scoop på panser. Egen grill.

Mer kommer.

 

Motor

 

1975 mod. 351 (5,8) Windsor V8 montert stumt på forstillinstravers. Nåværende effekt ca. 250 hk. Dreiemoment ca. 450 Nm. Borret 0,030” (5.9) med hypertec. stempel. 9,2 – 1 i komp. Ny veivaksel og lager. Crane Energizer 222 graders hydr. kamaksel. Orig. –75 smog topper med 1,78”/1.45” ventiler. Nye reimskiver lagd i aluminium med ¨justert¨ utv. forhold. Edelbrock Performer innsug og forgasser. Pertronix Ignitor tenningsmodul og Flamethrower coil. 4-1 headders med 1,5” rør til 3” collector. Dobbelt 2,5” eksosanlegg med Apple racing potter. Mercedes 560 alu. radiator med el. kjølevifte, flyttet forover 70 mm. Optima batteri montert i kofferten.

Mer kommer.

 

Drivverk

 

AOD 4 trinns automatkasse med 12” converter, overhalt + shift kit. GKN Unicardan 3” mellomaksel, hel sådan. Bakaksel fra 2.8 injection med stab.stag. Utv. 3,45.

Mer kommer.

 

Understell

 

Nye fjærer fra Åkrane Fjærfabrikk bestilt til mine mål (100 mm senking.), med bla. 2 mm. tykkere tråd enn B&G`s senkesett. SPAX justerbare dempere med forlengede nedre innfestninger (40 mm). Innfestning til gjennomslagsgummi foran flyttet 70 mm opp for økt fjæringsvei. Øvre bærekule snudd 180 grader ( 1 bolt ytterst, 2 inne) for å beholde orig. arbeidsområde. Nedre bærarm og kule rettet ut i ¨vinkelen¨ av samme grunn. Alt av gummiforinger i forstilling ( inkl. travers mot karr.) byttet mot nye lagd i polyurethane.

Bakaksel montert stumt 3 cm lengre opp mot bilen med foringer i travers og diff. i aluminium. Bærarmsforinger i polyurethane.

Bremser foran fra Mercedes 600 sel -92. Bak kommer skiver fra samme med cosworth calipper.

Mer kommer.

 

Felger og dekk

 

MAK 8x18 ET 35mm. 225/40 ZR 18.

 

Interiør

 

1982 mod. 2.8 beige Ghia skinninnredning. El.vindu. El. speil. El. åpn.bag.rom. sent.lås Soltak. Servo. Osv.

IKKE LAKKET ENDA.

Mer kommer.

 

 

Når jeg bygde om min Granada til 351 V8 noterte jeg meg følgende problem og løsninger på disse.

 

 

1. Motorfester. Ny løsning Brakett mellom V8 motorf. og V6 traversf. 70 x 70 mm x 4 mm Firkantprofil.

2. Gearkassefeste. Ombygd. 3 mm plate under orig. travers rettet bakover.

3. Mellomaksel. Ny løsning Ny hel aksel fra GKN UniCardan.

4. Bunnpanne. Ombygd Original V8 bygd om fra framsump til baksump.

5. Radiator. Ny løsning Ny fra Mercedes 560 SEL. flyttet fram 7 centimeter.

6. Radiatorslanger. Ombygd Øvre er originalt den nedre, kortet 10cm. Nedre er universal.

7. Reimskiver(veiv/vannp.). Ny løsning Dreide nye i aluminium.

8. Tenning. Ombygd Original V8 elektronisk tenning.

9. Starter. Ombygd Original V8 med eksternt startrele.

10. Bensintilkobl. Original. Passer.

11. Eksosanl. Ny løsning Headers og dobbelt 2,5” med APPLE racing potter.

12. Kjølerør aut. Original. Passer.

13. Varmeapp. Slanger. Original. Passer.

14. Gearspak/kickdownvire. Ombygd Orig. spak med nytt stag til gearkassen. Nytt kickdown stag.

15. Ryggelys/startsperre. Ny løsning Lagd ny brakett til C3 startsperrebryter for montering på spak.

16. Vakum bremseservo. Original Passer.

17. Speedometervire. Ombygd Original V6 bygd om til C4. Ps speedo. må graderes om.

18. Oljetrykksgiver. Original. Passer.

19. Vanntemp. Giver. Ombygd. Original V6 giver montert i en ”V8 giver hylse”.

20. Dynamo Ombygd Original V6 dynamo, med ny festebrakett.

21. Servopumpe Ombygd Original V6 pumpe, med ny festebrakett.

22. Vakummeter Original. Passer.

23. Turteller Original. Må bygges om til V8.

24. Peilepinne mot. Olje Ombygd Original V6 m/føler. Lagd nytt rør.

25. Gassvire/brakett Ombygd Original V8 brakett. Koblet til original vire.

 

 

Er det noen som begynner å bli lei, eller ?

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det jo se ut som dette prosjektet har gått som en dans på roser, men så heldig er man jo ikke. Så før vi går videre, tenkte jeg vi kunne se litt på de tingene som har gått galt.

Da det viste seg at det var litt vanskelig å få tak i diffbrems til denne bilen, ble diffen åpnet, og, ja du gjettet det, sveiseapp. ble tatt fram. Dette var en smal sak å sveise, så da er det jo bare ut å teste. Er det noen som har hørt om : ”snap oversteer” ? . Vel, å få sladd var plutslig blitt liiiitt vel enkelt, Men det fungerte faktisk greit, ble litt sånn klakkelyder, men var til å med på Rudskogen, å måtte der venne meg til overstyring på nytt, hehe. Men etter at 2 drivaksler knakk i løpet av 14 dager, hadde jeg fått nok, å satte tilbake den gamle diffen. Den første var nok min feil, da jeg etter en 3-punkts vending, ga flatt jern, å BANG, kroonsj,kroonsj, ajajaj. Men det var faktisk drivknuta som røyk, å gummidamasken holdt det ihop. Dette var heldigvis bare 1 km hjemmefra, å her kom den virkelige fordelen med sveisa diff fram: du har jo fremdeles 1-hjulsdrift!, så jeg kom meg hjem, og det ble til og med lagt en 30 meter lang stripe, hehe.

 

IMG_0592.jpg

 

Den andre gangen var litt mer mystisk, da det skjedde under fart i et kryss, men lite pådrag. Helt uten forvarsel, SNAP, ajajaj ! Denne gangen var det drivakselen, men bruddet var helt ytterst, så nok en gang holdt damasken det ihop !! Nå var det riktignok 3 mil hjem, men det gikk så fint så, å det må jo sies : en bil med 1-hjulstrekk, trekker noe helt jævli til siden ved pådrag, hehe.

 

Untitled_2.jpg

 

Videre begynte det åsså på andre plasser å merkes at bilen ble utsatt for større krefter, nå etter at bremsene ble oppgradert. Etter en omgang på Rudskogen, ble det oppdaget at de øvre bærarmene framme var bøyd bakover. Da de ikke lenger var vulka fast, som originalt, bevegde de seg nå på hylsene, dermed ble de bøyd. Dette ble ordnet med å lage ”stoppere”, slik at de ikke lenger kunne ”gli” på hylsene. Det vises på bildet at den nederst på bildet er smalere enn den øvre.

 

REVOspycambag006.jpg

 

Så har jeg hatt litt problemer med demperne, som er SPAX. Ble i utgangspunktet skuffet da jeg fikk disse, da jeg syntes de var myke, men med alt satt på bilen, funket det greit nok.

Så plutselig en dag, på vei hjem fra jobben(bruker den til det å ja), kom det litt sånn klakk, klakk lyd forfra. Mistenkte med en gang festene til stabstaget, som nevnt tidligere, men da jeg jekket opp å skulle kjenne på demperen, var denne helt løs. Demonterte, å da datt den ut i to biter! Lokket på selve sylinderen er pressa sammen(ring på bildet). Dette var gått opp, slik at stempelet var ute av demperen, å olje var runnet ut. Prøvde å reparere, men var selvsagt for lite olje igjen. Måtte sette på Gabriel Red Ryder, som jeg hadde før Spax(var nesten nye), å de var faktisk like gode(Spaxene var selvsagt på hardeste innst.)

 

Untitled_3.jpg

 

Skulle dra hjem til Nord-Norge på ferie, å dagen før dette, var jeg på tur hjem fra Gardemoen. Merket at bilen var litt ”usymmetrisk” i bakfjæringa over ujevnheter, å måtte sjekke når jeg kom hjem(kl 2200). Jaggu var ikke den ene demperen løs der å! Demonterte, å så at denne hadde gjenget seg ut i øvre festet. Da jeg allerede hadde demontert, å hadde det litt travelt(bare 160 mil dagen etter), ble det åsså her satt på Red Ryder, å bilen var like fin den. Tror ikke jeg kjøper Spax mer.

 

IMG_0597.jpg

 

Under en nok en ”luftetur” på Rudskogen, syntes jeg den var litt slø, å det ble bare verre. Det ble etterhvert klart at den bare gikk på 7 sylindre. Vel, da var det bare å pakke sammen, å kjøre hjem. Demonterte, å fant denne:

 

IMG_0603.jpg

 

Begge vipparmene på denne sylinderen hadde løsnet, å bøyd en støtstang. Men etter nye, var den like fin.

 

Nå syntes jeg det var på tide med mer effekt, så jeg fikk tak i de beste originaltoppene til denne motoren, fra- en -69 mod. Disse hadde større ventiler, større kanaler, å mindre forbrenningsrom. Ventilene var dårlige, så nye ble kjøpt inn.

 

demont_mot032.jpg

Det jeg enda ikke skjønner, er at -75 mod. smogtoppene som sto på, faktisk hadde samme kanaler å forbrenningsrom !, så eneste forskjell var ventilene.

 

demont_mot034.jpg

 

Ble i alle fall bestemt at de skulle portes, så det var bare å bite sammen å begynne.

Original innsug:

 

motorfetopperbuick022.jpg

 

Porta:

 

motorfetopperbuick027.jpg

 

Original eksos:

 

motorfetopperbuick043.jpg

 

Porta:

 

motorfetopperbuick041.jpg

 

Original:

 

motorfetopperbuick033.jpg

Porta:

 

motorfetopperbuick032.jpg

 

Dere skjønner vel da at dette åsså var en ting som ikke gikk bra. Etter oppstart, å prøvetur, var det fusking fra 4200 o/min. prøvde alt mulig, men problemet gjensto. Etter demontering, ble det konstantert flere lekke ventilseter. Ettersom dette er et budgetbygge, ble ikke disse byttet. Bummer !!! Så da måtte gamletoppene til pers igjen. Shit happens.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår