Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ha Ha ... saftig med banning der du taper mot dama da ;) må få på slicks, skal du til frøya å spinne ? vurderer det også jeg, gøy det derre der når en bare får prøvd litt :)

 

Vel, at jeg tapte mot hu var ikke det jeg banna for egentlig, men dette var en av de "bomgiringene" jeg snakka om. Hvis dere hører godt etter er det ingen motorlyd etter 1 gearet, inntil jeg finner spaken igjen og får satt den i rett gear, hehe.

 

Hvor mye jobb vil du anslå at det vil være å bytte diff?

 

Nja, selve diffen er ikke så mye jobb tror jeg, men jeg må ha ny mellomaksel, og det kan ta litt tid.

Men diffen vil nok ikke løse den hoppinga, så må prøve å løse det først.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må få på slicks, skal du til frøya å spinne ? vurderer det også jeg

 

Nja, tror Frøya blir litt i lengste laget.

 

Hei! har fulgt med på denne prosjekttråden å er imponert. Rå bil! :)

 

Hvordan liker du TKO kassa? Funderer å sette inn en i Chargeren min, men har hørt at de kan være tunge å gire. Spesielt 2 til 3 gir på høyere turtall.

 

Hva kan du si om kassa? :)

 

Jeg er storfornøyd med kassa jeg, og kan trygt anbefale den. Jeg har ikke hatt noe problemer med treig gearing, jeg kan nappe den i gear så kjapt som jeg bare klarer. Problemet er at jeg er for treig med å gå på gassen igjen, hehe, men det er jo ikke kassa sin feil. Med den kevlar clutchen jeg har er den meget behagelig å bruke i hverdagen også.

Jeg drar den nå opp mot 7000 varv, og det funker fint der, men hva som er tilfellet med eks. 9000varv kan jeg ikke svare på, men det må isåfall være rundt der det kan være et problem.

 

 

Og ikke minst er den en drøm med 5 gearet lagt inn på landeveien. 1600 varv i 100 km/t er litt over tomgang.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vel. da har jeg lest gjennom hele denne tråden fin i en sitting (sliten i øynene? jah!)

jeg. en wankelmann har lest 79 sider om en oppråna granada xD

må bare si at du er en syyyksyk mann, og jeg digger alle de løsningene du har fått til på gliset :D

Så du skal ikke bli overrasket om du iløpet av sommeren blir kidnappet og låst inne i en garasje i trøndelag, med et par kasser øll og veteranvogna mi. (kunne VIRKELIG tenkt meg et sett custom krengestag forran og bak )

 

og stå på videre. DIGGER den bilen din

1992 Mazda FD3S RX7 13b

100% original rx7:P (eeeh)

1978 Mazda Rx-4 Wagon, 12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye du, det setter jeg pris på.

 

 

Her er forresten bilde av restriktorplata under gasser. Enkel alu plate med 4 st. 20mm hull.

 

IMG_0518.jpg

 

Åsså har jeg fått på R-dekka fra Joel. Måtte en vask til, og litt luft, men nå ser det bra ut.

 

IMG_0558.jpg

 

Og fine spoilern bak.

 

IMG_0560.jpg

 

 

Hadde en liten test med G-techen, og det ser ut som dekka hjalp. Gjorde to målinger, og det ble henholdsvis 4,5sek og 4,8sek 0-100 km/t. En grei forbedring, men kan enda ikke starte noe aggresivt, da hoppinga fremdeles er der, og med agressiv start, spinner disse også.

 

1/8 mila ble på 8,2 og 8,3 sek.

 

Tok dog å testa littegrann med starten heromdagen, og med en NØYAKTIG rett utclutching så hopper den ikke. Jeg må rett og slett spenne opp drivverket meget nøyaktig og jevnt. Når den først var igang sånn, så var det bare å føre over venstrefoten til bremsen, og gjennomføre min første burnout på leeeeenge.

 

Kommer utskrift fra G-Techen så fort jeg finner PC-kabelen.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Tjoheisan folkens, og takk for sist. Ikke helt fullt driv på prosjektet om dagen, da det stoppa opp på et par punkter. Fordeleren jeg har nå passer ikke på det nye innsuget, så måtte finne en passende fin sak der. Og videre fant jeg ut at den Cossie bensintanken jeg hadde tenkt å bruke vil havne 8cm lavere enn hengefestet, så den måtte jeg bare glemme. Jeg vil ikke helt ta den ruta med fuelcell heller, siden dette tar opp hele bagasjen, så da var det original Injection tank igjen som beste alternativ. Og en ny slik er ikke det enkleste å få tak i dag, men kan virkelig anbefale RS EUROFORD der Rune klarte den biffen ganske så bra. Det eneste som var igjen var til stasjonsvogn, men den er lik, bortsett fra litt uttak til reservehjul. Så da ser ting litt bedre ut, men EFI blir begynt på etter ferien.

Videre er coiloverne på igjen foran med kortere fjører, og nå er det jaggu ikke langt unna slik det skal være foran. Meget tight å fin, med mer å gå på med justering av hardhet. Og høyda foran er nå ganske smooth, med litt mer å gå på.

 

IMG_0565.jpg

 

Når jeg byttet coiloverne tok jeg tak i et annet problem jeg skulle gjort for lenge siden. Korte hjulbolter. Dette ble et større problem med felgene som er på nå, da det var tykkere i sentrum. Men som dere kanskje husker, bytta jeg til lengre bolter bak, når jeg bygde om til skivebremser. Da la jeg merke til at de bakre originale boltene var lengre enn de framme, så de ble som vanlig tatt vare på. De fant jeg nå fram igjen, og det viste seg at de var en cm lengre. Så i stedet for 4,5 runder på muttrene, ble det nå 10, som er en betraktelig forbedring.

Granada bakre bolter til venstre, og de foran til høyre.

 

IMG_0563.jpg

 

Og siden det nermer seg ferie, så var det på tide med litt anlegg igjen. Den gamle sliteren av en spiller klarte altså ikke mp3, så nok var nok. Her skulle det være usb, ipod kontroll, SD- kort, blåtann, innebygd delefilter, og kanskje en liten video eller to. Endte da opp med denne:

 

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=7813&katid=9&mid=m436&id=&vn=736

 

Artig liten sak, som har det meste(utenom cd spiller, faktisk, hehe. Men hvem bruker cd i dag?). Bestillte også noen 6x9 til hattehylla. Og måtte lage ny hattehylle, så etter ligg saging, liming og trekking, så den slik ut.

 

2011-06-23101845.jpg

 

Fant også fram en 10 liters midbass kasse jeg hadde fra når jeg hadde STORT anlegg i bilen, og bassen var like fin(8 toms Pyramid), så med nytt trekk på kassa, satt den fint der foran.

 

2011-06-23155726.jpg

 

Hattehylla på plass i bilen, og basskasse på vei. Her er det 2 st 12 toms i push and pull(også Pyramid) i en 40 liter kasse, og dette har fungert meget bra tidligere, så vi prøver igjen.

 

2011-06-23164155.jpg

 

Så litt trekk på kassa. Alt trekket her er fra Biltema.

 

2011-06-24091317.jpg

 

Så hadde jeg også liggende et par forsterkere fra ”anleggstiden”, og siden disse funker bra, og jeg har alt av delefilter i spilleren, så bruker jeg de. Dette er langt fra noe utstillings anlegg, men det spiller bra.

 

2011-06-24124812.jpg

 

Og montert i bilen. Kassa er skrudd fast i bilen, så jeg slipper nå å ta den ut når det skal gasses.

 

2011-06-24142126.jpg

 

Og spilleren i bilen. Bortsett fra spiller og bakhøyttalerne er alt anlegg gamle greier. I dørene foran er det et 5 ¼ kit fra Macrom.

 

2011-06-24172207.jpg

 

Må si jeg ble meget fornøyd med lyden i bilen nå. Jeg hadde nok mer bass når jeg hadde 8st 12 tommere i bilen(rattet vibrerte så det var vanskelig å fokusere på det, og viskerne løftet fra ruta), men dette er mye tightere og fastere lyd.

Så nå er det bare å laste 32 GB minnepenna med musikk, så er det klart for ferie, hehe.

 

 

PS: testet forresten med kun spilleren først. Framkanalene koblet til dørhøyttalerne, også brukte jeg Pioneer sin mulighet til å drive en sub med spilleren. Denne ble koblet på 8 tommeren. Utrolig imponerende lyd til å være bare fra spilleren.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lenge siden dere har fått noe video å kose dere med.

 

Satt Iphone i tomtom holderen nå sist på SS2 kjøringa. Det rister endel, men det ble bedre enn jeg trodde. Fikk bare kjørt 2 runder, og det ble ikke noe knalltid: 1.09.

 

Anyway:

 

 

Videre "øvde" jeg litt på gearing her om dagen. Uten logging er det få som tenker på hvor lang tid man bruker på dette, men G-Techen sier at det tar ca 0,5sek hver gang. Dette høres kanskje ikke mye ut, men opp til 100 km/t er det altså ca 1 sek som går bort(dette tidstapet eksisterte altså IKKE med automaten). Det er hele 5 sekvenser som skal gjøres her: clutch inn-gass av-skifte gear-clutch ut- gass inn. Jeg er rimelig kjapp på selve gearinga, men cluth og spesiellt gass er jeg alltfor treig med. Hver gang når jeg går på gassen, hører jeg at jeg kunne gjort det mer brutalt. MASSE å gå på her. Jeg må venne meg til å ikke trå clutchen helt inn(trengs ikke), og ikke slippe opp gassen helt(tar for lang tid).

 

Enjoy:

 

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten her er ferskeste utskrift fra G-Techen. De to første er fra nå i mai, men de to siste(grønn og blå) er fra aug. i fjor. forskjellen er hovedsaklig headdersa, og r-dekka.

 

 

techfilejune11.jpg

 

 

Og litt mer deler, hehe. Fått pakka fra Summit mer tenningsdelene. Komplett system fra Mallory.

 

 

2011-06-30190012.jpg

 

 

Billett fordeler med magnetic trigger. Fulgte også med fjær og vekt kit(de røde plastgreiene i bakgrunnen), slik at det meste kan optimeres.

 

 

2011-06-30190148.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjapp liten update.

 

Har altså da kommet hjem fra ferietur i nord, og satte ny rekord på turen ned igjen: 1,09 l/mil. Sannelig ikke værst for en 30 år gammel bil med brede lavprofil, stor V8 og forgasser.

 

Også fikk man testa nye Rudskogen banen søndag 7 august. Jammen er den blitt rå å kjøre på, men vi var litt uheldige med regn. Men jeg var interessert i å teste, så jeg dro utpå likevel, og jeg må virkelig si jeg ble imponert over hvor bra oppsettet funker nå. Helt rått hvor tidlig jeg kunne gi på ut av svingene, og på de 3 etappene jeg kjørte var det ingen som klarte å kjøre forbi meg, mens jeg kjørte forbi det som var på banen. Det er nesten så jeg er fristet til å dra på Gatebil i sept, for å teste mer, hehe.

 

Det var også flere som kommenterte hvor stille den var, men jeg tror heller det var at de andre bråka så mye, hehe. Må ha vært mye feilmåling på den dB målinga, siden min målte 98dB(NO WAY med det "stealth"-anlegget som er på nå), og de fleste andre bråka mye mer enn min(PS: "stealth"-anlegget gjør seff også at den går merkbart dårligere).

 

Har begynt å skru litt på nye innsuget og tenning i dag, så får se åssn det funker.

 

Fikk filmet litt video fra kjøringa i helgen, men det er ikke allverdens å se på siden det var vått(det ble ikke noe rekord tider, for å si det sånn).

 

Så her er litt video. Denne kan også sees i HD.

 

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår