Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Magnor er kongen, ingen tvil om det, og mitt mål har aldrig vært å overgå han. Jeg bygger i en helt annen stil og med totalt andre mål enn han, så det er ingen sammenligning.

 

 

 

En liten innsats i helga. Fikk satt bunnpanna på den gamle blokka og heist den nedi pannerummet.

Her ligger den på tannstanga, og som dere ser er det en drøy cm til den treffer på motorfestene.

 

nymotor001.jpg

Hvis dere ser litt nøye på dette bildet, så ser dere at den gamle bunnpanna tok borti og lagde merke i tannstanga, litt til venstre på bilde der bunnpanna slutter.

Qe?? Ja… jeg trodde det kom av at jeg kjørte med dårlige motorfester for en del år siden, men nærmere undersøkelser nå viser at disse nye polyfestene faktisk er en cm lavere en de gamle., og da ble det litt tight. Ok.

Her er sumpen bak. Passer strøkent.

 

nymotor006.jpg

Og her er framre sumpen mot servorøret. Merk: motoren er her enda like høyt som på første bildet.

 

nymotor013.jpg

Så etter litt oppmerking var det bare å kappe bort tilsvarende bit. Har også tegnet hvor servorøret er.

 

nymotor018.jpg

 

En prøvemontering viser at motorfestene nå passer. Men motoren vil bli shimset opp den cm disse motorfestene er lavere, slik at opprinnelig plassering blir opprettholdt.

 

nymotor025.jpg

 

Det ble rettet ut litt for klaring til servorøret.

 

nymotor031.jpg

Så en liten advarsel før vi fortsetter: sveisene mine kommer IKKE til å bli så fine som de Canton har ordna på denne bunnpanna:

 

nymotor020.jpg

 

Atter en liten smart detalj: oppdaget at bakre sump er montert med litt overlapp mot resten av bunnpanna, så med litt kreativ kapping ”tjente ”jeg ca 2 cm, som ville komme godt med når jeg måtte har litt ekstra ved framre sump. Her er det gjort klaring til servorøret, og platebiten som ble kappet ut er tilpasset og passer fint i åpningen. Med andre ord er fremdeles hele bunnpanna med originale plater. I og med at det var radie på sidene av avkappet, ble dette bare rettet ut, og dermed ble det nok plate også her.

 

nymotor0012.jpg

Så var det bare å sveise sammen igjen. Tetthet ble testet med å fylle den med vann, og etter at EN lekkasje ble tettet, var den helt tørr og fin.

 

nymotor005-1.jpg

På med litt lakk, og klar til bruk. Vurdere vel om hele skal lakkes, men den er jo fin med den el-forsinkinga å da.

 

nymotor0112.jpg

 

Over til neste utfordring….

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du prøver å styrer så vil du aldri oppnå noe lignede som Magnor sin granada.. Reiner me du vett om den granadaen Verdens råseste granada vil jeg si verftfall motormessig. Men du er go å få det til:)

Tøff granada, kjør på...

 

ja magnor har mye mere hk men tipper han hadde sliti med å holde følge med denne på autoslalom..

hestekrefter er IKKE alt.

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann !

Har sotte våken i heile natt å lest trådn din. Va jævla spennanes å lese om, og d e jo et heilt ufatteli godt arbeid du har gjort. Du kan dt du hold på me, masse skryt te dæ. Har aldri i live mett sedd en så strøken Granada, dejn va dritfin! Håpe du kommer nordover te sommarn! Då må du gje beskje om dt her inne, æ bor på Finnsnes så då ska æ komme å se! Løkka tell me ny motor! Ska følge me her inne :)

 

Mvh

 

Rune

Rolling Audi A4 B5 1995 1.8L !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen er da ikke sammenlignbar med Magnor sin, utenom at de begge er granada og har 8 cylindre.

 

Magnor kan kjøre fort i dragrace...

 

Denne kan ha det morro på svingete baner...

 

må si jeg foretrekker denne over magnor sin, power ain't everything.

 

Blir spennende å se hvordan nye motoren blir, må legge ut vidoer fra kjøringer igjen da, alltid morsomt å se deg kjøre.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker dere.

 

 

Fiine greier.

Ska jaggu bli fart på festkjøringa i sommer.

:ford:

 

Øhh, tror det bli dårlig med det, når det blir fullbur, renska interiør, og to bøttestoler....

 

 

 

 

 

 

(må jo noe gjøre får å slippe å kjøre rundt på disse fyllefantene)

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har lest gjennom heile tråden din nå de siste dagene, har vært helt oppslukt. Synes det er sinnsykt hvor mye arbeid du har lagt i denne bilen, utrolig kjipt med det motorraset men jeg regner med at du var ganske fornøyd med ny motor og greier ? Men hvertfall så har jeg fått mye inspirasjon og jeg kan nesten ikke vente til å få begynt på mitt eget prosjekt. Leter etter motor nå og må få sendt søknad til bil trangsynet og se åssen det går. Uansett så SKAL jeg ha v8er. Du skulle tatt en tur til gatebil i kr.sand, kanskje ikke det helt store men hadde vært utrolig rått å sett bilen din og snakka litt Granada. Lykke til videre med prosjektet!

 

Mvh Jan Aimar

Ford Granada 1982 2,8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atter en gang takk for fin tilbakemelding. Hvis du er fornøyd, så er jeg det åsså, hehe.

 

 

Her ser dere beviset på at de nye motorfestene er lavere enn de originale som jeg lagde motorfestebrakettene etter. De er 8 mm lavere, og dette er neppe noe problem på en original Mustang, som sikkert har 3 cm klaring, men på min som ble laget med 1 cm, ble det da plutselig bare 2mm klaring igjen, så når motoren da gikk, og ble belastet, ble det i trangeste laget, hehe.

 

nymotor1004.jpg

 

Er flere som har spurt om mål på tannstangene. På Granadaen er selve huset 60cm bredt, mens Cossie er 58cm. Mellom indre ledd har Grandisen 71cm, mens Cossie har 77cm. Det er ikke optimalt at ikke dette er likt, men jeg velger allikevel å gå videre med dette, da fordelene oppveier ulempene.

Mellom ytre styreledd er det 135,5cm på Granada, mens Cossie har 139cm. Men disse er jo justerbare da.

Ok, som dere husker snakket vi om utveksling på tannstanga kontra den totale utvekslingen, altså mellom ratt og hjul. Jeg har målt opp dette litt, og det med hjelp av den geniale Iphone, som blant myriader av program har et ”snekker” program, som har vater, vinkelmåler osv. Så med å line opp telefonen med dekket på full styring, og lengeretninga på bilen fant jeg ut hvor mange grader hjulet svinger i forhold til rattet. Så med 38 grader sving på hjulet X 2 = 76 grader totalt på hjula. 3,5 varv på rattet blir 1260 grader, så 1260 delt på 76 blir altså 16,6 :1 i total utveksling originalt på Grænnis. Dette er faktisk ikke ille i det hele tatt, hehe.

Med den nye tannstangen blir dette da 10:1 ! Kjapt nok, skulle jeg da tro.

 

nymotor1005.jpg

 

Så var det bare å begynne med tannstanga da. Etter litt oppmåling av festepunkter, kom jeg fram til at både de originale festehullene, og de på Cossie tannstanga var 42,5 mm ut fra senterlinja på akselen. Så egentlig skulle da de nye festepunktene være i rett linje inn fra de bakre hullene til granada stanga. MEN, da vil festeørene til Cossie stanga ikke gå klar av forstillinga, så hulla måtte flyttes 4mm framover, slik at det ble klaring. Så med andre ord: de nye hulla skal være 62,5 mm inn mot midten og 4 mm fram i forhold til de originale. Jeg kjøpte litt gjengestang og muttrer(m10), slik at jeg kunne justere meg fram til rett offset på høyden.

 

styring1006.jpg

 

Så da kunne jeg montere tannstanga i rett posisjon bredde og lengemessig, så jeg kunne se på høyden.

 

styring1007.jpg

 

Her vises festeøret mot traversen. Det er litt mer klaring enn det ser ut her.

 

styring1016.jpg

 

Den var nå mellom 1 og 2 cm for høyt !, så jeg måtte gjøre litt uttak i forstillinga, for å få den like lavt som den originale. Her på førersiden.

 

styring1013.jpg

 

Og på pass. siden. Strengt tatt er ikke dette nødvendig, da det går å kappe bort dette øret på tannstanga, men jeg ville unngå det i det lengste( i tilfelle den må byttes ut).

 

styring1012.jpg

 

For då jeg begynte å nærme meg rett høyde, så jeg at dette øret åsså ble i veien, så da kappet jeg heller av øret, enn å kappe enda mer i traversen.

 

styring1019.jpg

 

Slik ble da uttaket som måtte til for å få den lavt nok. Så med mindre du ser et slikt, er IKKE tannstanga lavt nok montert. Her vises åsså hylsa på 30 mm som sørger for den rette høyden(denne fant jeg i delelageret, hehe. Det er en gammel hylse til bærarmsforinger som ble kappet til rett lengde).

 

styring1018.jpg

 

Da var det øvre feste igjen, så en pappmall ble laget.

 

styring1020.jpg

 

Hadde egentlig tenkt å kappe til denne biten av flatjern, men så fant jeg disse brakettene som sto på et par topper jeg hadde liggenede. De er for å løfte motoren i, og de fleste V8ere har slike.

 

styring1022.jpg

 

Så da var det bare å kappe disse, og sveise de på plass.

 

styring1023.jpg

Og her er da festene klar til Cossie tannstang på Granada forstilling.

 

styring1028.jpg

 

Ferdig. Bare litt lakk på, så er den klar.

 

styring1027.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor lang tid du har brukt på dette, men du får det til å virke såre enkelt. Ser for meg jeg hadde brukt rimelig lang tid på å finne ut alt dette, med beregninger osv =) Fine og detaljerte beskrivelser, skulle nesten vært lærer du - innen custom bilbygging eller noe sånt ;)

 

Følger med på tråden jevnlig, artig at det skjer litt igjen !!

 

Fortsett sånn :disco

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette ble vel laget på en ettermiddag, hehe. Litt mer tenking da, men ren arbeidstid var ikke rare greiene.

 

 

Har fått bytta foringene til bærarmene foran. Har kjørt med hjemmelaga poly hittil, og de har forsåvidt funka fint overalt, bortsett fra de øvre foran. Originalt er jo gummien vulka på stålhylsene, så dette beveger seg ikke. Når bilen fjærer, er det gummien som rett og slett bøyer seg. Men med poly er polyen presset på stålhylsene. Dette betyr at polyforinger glir på stålhylsene når bilen fjærer. Dette er greit og riktig, men det betyr også at de kan gli sideveis, noe som IKKE er bra. På en original bil er dette neppe noe problem, men på min tyngre bil med oppgraderte bremser, merket jeg for ganske lenge siden at dette ble et problem. Dette skjer seff kun under ekstrem oppbremsing, eks på bane. Så stort problem faktisk at jeg bøyde de øvre bærarmene, da de glidde på hylsene over en cm og ble permanent deformerte. Dvs. de ble klemt sammen mellom den framre og den bakre foringen. Har vist bilder av dette tidligere. Dette skjer pga. av disse foringene kun har ”endeflens” på yttersiden, og ikke på innsiden, slik at de kan gli denne veien. Måten jeg hindret dette fra å skje igjen var å sette en skive på innsiden av hver foring. Den kan da ikke gli på hylsa og blir ikke deformert.

Her ser dere litt av problematikken på de gamle foringene her. Den i midten er en gammel som har glidd på både indre og ytre stålhylse.

 

bfkforinger001.jpg

 

Her vises en enkel metode for å demontere/montere foringer. Men hjelp av en bit eksos rør i passende dim.(som går utenpå hylsa), og en pipenøkkel i rett dim.(som går på hylsa) kan man ved hjelp av en vanlig skruestikke presse av og på bærarmsforinger.

 

bfkforinger004.jpg

 

Øvre ferdig, nedre på tur. Som dere kan se her, har de nedre foringene endeflens på begge sider, slik at disse kan ikke bevege seg sideveis.

 

bfkforinger007.jpg

 

Her er det montert på bærarmen igjen. Her ser dered en andre skiva jeg monterer på innsiden, slik at foringa ikke sklir på hylsa. Dere ser da at den indre stålhylsa blir for lang, slik at det er slakk mellom den ytre skiva og foringen. Derfor blir de indre hylsene dreid 3 mm kortere, slik at alt blir tight og fint igjen.

 

bfkforinger021.jpg

 

Ok, neste problem. Bremsekraft forsterkeren.

Slik ser de ut ved siden av hverandre, den originale og til Cossie. Litt forskjell på både fester og kobling til pedal.

 

bfkforinger013.jpg

 

Det er litt køddent boltmønster på Cossie saken åsså, der alle boltene var offset til hverandre, så noe oppmåling måtte til.

 

bfkforinger012.jpg

 

Så med en bit flatjern, skruetvinge, vinkelære og skyvelære kunne man begynne å måle. Fant et flatt parti ovenfor festehullene som jeg kunne måle utifra, da dette var i 90 grader vinkel mot grunnplanet.

Måling av høyder.

 

bfkforinger017.jpg

Og måling av bredder.

 

bfkforinger023.jpg

 

Så kunne man trekke fra litt senterdiametre og dim. på hjelpemidler, så hadde man de rette dimensjoner på festehullene. Tid for å kappe ut litt festebraketter. Stay tuned.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker fremgangsmåten din, men jeg hadde bare klippet til et ark eller en pizzapapp på auemål (øyemål) og tredd nedpå for å først få boltsirkelen stanset ut og så helt ned for å få med konturene av hovedsylindern.

 

PS! Fine limtvinger, er dine slarkete i avtrekkern? Jeg borra opp mine og satte i en M4 eller M5 maskinskrue. Kjøpte fire og på de verste faller avtrekkern ut når du vrir den litt sidelengs. Ble meget bedre nå.

 

PPS! Jeg er en av de som maste på tannstang-specs. Er det ZF eller noe helt annet fra Cossie? Nå må jeg måle opp ei Volvostang og se hva som er kompatibelt. Siden sist har forresten Sellholm servo-kortstyringa falt noe i pris. :)

 

Gleder meg til neste update. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår