Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Motoren blir bygd av Coast High Performance som har bygd tusenvis av strokermotorer, har vært i drøssevis av artikler i blader og er leverandør av strokerkits til eks. Fordstrokers.com.

 

"The Pro Street Series of CHP Long Blocks are high performance street/strip engines. We rate the Pro Street Series as being perfect for applications up to 800 horsepower. They provide an excellent level of reliability in a brutal environment.

 

CHP PRO STREET Long Blocks Include:

 

Probe Industries SRS Forged Pistons (2618-T61)

Probe Industries Forged 4340 Steel Crankshaft

Probe Industries H-Beam Connecting Rods

Fully Machined and Inspected Factory Block

Airflow Research Cylinder Heads (Modular 4.6 models have Patriot Performance heads)

Scorpion Performance Rocker Arms

Comp Cams "Xtreme Energy" Hydraulic Roller Camshaft

Elgin Industries Hydraulic Roller Lifters

Manley 4130 Steel Pushrods

Cloyes Street True Roller Timing Gear Set

Clevite Perfect Circle Rings

Clevite 77 Main P-Bearings

Clevite 77 Rod P-Bearings

Fel-Pro PermaTorqueMLS Head Gaskets

Balanced

Blueprinted

Assembled to exacting tolerances and Inspected by CHP Master Engine Builders.

 

Technical Specs :

 

Item Code: 14802-PS-F408W-LB

Vendor Name: Coast High Performance

Product Type: Long Block

Product Model: Pro-Street

Engine Family: FORD-LINCOLN-MERCURY - Small Block 351 Windsor Based V8

Engine Displacement (cu.in.): 408

Balanced: Yes

Engine Balance Type: External-28oz

Blueprinted: Yes

Compression Ratio: 9.20 : 1

Engine Stroke (in): 4.000

Engine Bore (in): 4.030

Piston Manufacturer: Probe Industries

Piston Part Number: 14802-030

Piston Material: 2618-t61 Forged Aluminum

Piston Top Type: Reverse Dome

Piston Head Volume (CC): -33.8cc

Wrist Pin Material: 8620 Steel

Crankshaft Vendor: Probe Industries

Crankshaft Part Number: 10055

Crankshaft Material: Forged 4340 Steel

Connecting Rod Vendor: Probe Industries

Connecting Rod Part Number: 10081

Connecting Rod Material: Forged 4340 Steel

Connecting Rod Length (in): 6.200

Connecting Rod Type: H-Beam

Block Manufacturer: Ford

Block Part Number: 61810B-HR

Block Material: Cast Iron

Block Type: OEM 351W Roller 2-Bolt - 1 pc RMS

Cylinder Head Manufacturer: Airflow Research

Cylinder Head Style: Race Heads

Intake Runner Volume (cc): 205cc

Combustion Chamber Volume (cc): 58cc

Head Gasket: Fel-Pro PermaTorqueMLS - NASCAR issue

Rocker System Manufacturer: Scorpion Performance

Rocker System Type: Stud Mount - 1.6 Ratio

Camshaft Manufacturer: Comp Cams

Camshaft Type: "Xtreme Energy" Hydraulic Roller

Valve Lift (Intake/Exhaust): .565/.574

Duration (@ .050 Lift): 232/240

Lobe Separation (degrees): 112

Notes Components rated to 800 Horsepower"

 

 

 

Toppene er da prod.nr.: 1450, og kammen blir pga. planer om boost erstattet med Comp cams nr.: 35-556-8. Dette er en Nitrous/light blower kam, som har følgende data:

 

Cam Style Hydraulic roller tappet

Basic Operating RPM Range 2,200-6,200

Intake Duration at 050 inch Lift 224

Exhaust Duration at 050 inch Lift 236

Duration at 050 inch Lift 224 int./236 exh.

Advertised Intake Duration 274

Advertised Exhaust Duration 286

Advertised Duration 274 int./286 exh.

Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.555 in.

Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.570 in.

Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.555 int./0.570 exh. lift

Lobe Separation (degrees) 114

Grind Number FW NX274HR-14

 

 

Planer om Boost er seff åsså grunnen til den lave kompen.

 

Når jeg la inn motor dataene i Comp Cams simulator program: Cam Quest, kom denne kammen opp som første valg, og ifølge dette programmet ga den faktisk åsså bedre effekt som NA motor.

 

Denne kammen ga åsså temmelig flotte kurver i Desktop Dyno, med bare 10 lbs boost.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saker!

 

Ja, skulle tro det. Og ikke minst holdbart.

 

Blir rått!

Hva havner effekten på?

Blei så mye tall og engelsk at jeg blei helt forvirra:P

 

Nå blir jo motoren i første omgang kjørt med det innsug, gasser og resten jeg allerede har, så tenker vi sier 450, men det passer fint, så blir det en mykere overgang, hehe.

 

Ojoj, detaljert ska'n si... :D

 

Pris på dette for at den sitter i Grænnis'n?

100000kr-klassen??

 

 

Det er i utgangspunktet en ferdig Cratemotor, denne:

http://www.coasthigh.com/ProductDetails.as...;Show=TechSpecs

 

Men siden jeg har en komplett motor, trenger jeg bare en longblock, denne:

http://www.coasthigh.com/product-p/14802-ps-f408w-lb.htm

 

Så bruker jeg bare det eksterne som jeg allerede har. Om det blir sprut etterhvert, må jo eks. innsug og gasser byttes likevel, så ser ikke poenget med å kjøpe dette nå. Pluss at jeg sparer penger seff, hehe.

 

Ok for de som er litt interessert i å se det teoretisk, her er litt å tygge på. Selv om den ikke er fasiten, gir den en rimelig grei peikepinn.

 

Her er først og fremst min nåværende 351W motor sammenlignet med CHP sin 408W. Tiltross for den lave kompen yter denne rundt 520 hk og straks over 500 ft-lbs(680 Nm). Med optimal (for NA) komp ville tallene vært 20-30 høyere (helfargede linjer =351W og med blå kryss= 408W).

 

(dere kan se de virkelige talla i Cratemotor linken lengre opp i innlegget her)

 

351vschp408.jpg

 

Her er kammen byttet mot nitrous/blower kammen. Toppeffekten her blir mindre: 490, men den har opptil 40 Nm mer fra 2000 0/min: ca 560 Nm. Skiftet der NA kammen tar over er ca 5000 varv, og ved 6000 har NA kammen altså over 30 hk mer(helfargede linjer= NA kam og med blå kryss= blower kam). PS: dette er fremdeles UTEN boost.

 

Chp408NAcamvs408BlowcamasNA.jpg

 

 

SÅ kan vi putte på litt tvangsluft. 10 psi, knappe 0,7 bar. (helfargede linjer= NA kam og med blå kryss= blower kam). Toppeffekten ligger her på rundt 830 hk og vridet på ca 830 ft-lbs(1125 Nm)

Men legg merke til vridet fra 2000 varv: 550ft-lbs, eller 740 Nm !! Ja det skulle være nok til å dra i gang et tog ja.

 

408NAcamvs408Blowcamwithboost.jpg

 

 

Her er tallene:

 

Power408Blowcamboosted.jpg

 

 

Ser det greit ut dere?

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom mer eller mindre hele tråden din de 2-3 siste dagene nå. Og jeg er IMPONERT. Tror ikke det er noen her på forumet som forklarer så godt å punktlig hva og hvorfor. Og samtidig gjør det veldig forståelig! All creds til deg! Og må jo bare si at dette har utviklet seg en god del siden du begynte med denne. Kan jo ikke si det er negativt :D

 

Kommer til og følge med her i fremtiden og kondolerer med motorras!

Ingenting er umulig for gud og bilmekanikere :D

Det er bare to typer bilister på veiene: idioter som kjører langsommere enn meg, og de svina som kjører fortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår