Gå til innhold

Eksos bygging verktøy

Ranger emnet


teblast

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om jeg er på riktig forum, men.

 

Lurer på hva slags verktøy man kan bruke for å lage den konen på tuppen av rørene som bmw eksosrørene har osv. altså utvide røret litt på tuppen også ringen den går mot. Må lage et mellomstykke til eksosen! For at den skal bli lang nok.

 

Også hvor vansklig er det å sveise eksos, for en nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på verktøy men å sveise eksosanlegg som nybegynner er litt pes.

Det som er det vanligste problemet er egentlig å få riktig vinkling.

Har sett noen som har prøvd seg (har selv en kamerat som prøvde) der går eksosanlegget fint og rett til og med mellompotta, men etter den går vinkelen nedover og blir et evig problem når han skal over fartsdempere.;)

Øv først og fremst på noen plater/rør før du setter igang på selve anlegge.:)

VW Jetta 1,6CL 86'

http://www.iceonnet.blogspot.com (Jetta blog)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på verktøy men å sveise eksosanlegg som nybegynner er litt pes.

Det som er det vanligste problemet er egentlig å få riktig vinkling.

Har sett noen som har prøvd seg (har selv en kamerat som prøvde) der går eksosanlegget fint og rett til og med mellompotta, men etter den går vinkelen nedover og blir et evig problem når han skal over fartsdempere.;)

Øv først og fremst på noen plater/rør før du setter igang på selve anlegge.:)

 

Har prøvd meg litt på sveising selv, og det er som du sier, vinklene er ofte

et stort problem og få til og passe inn under bilen.

Sveiste selv med rustfrie meierirør. Drit i og med det trekker seg her og der

under sveising.

 

Vist du kan komme til og punkte sammen røra menst dem henger der dem

skal på bilen, er du godt hjelpt.

Lagde selv en "primitiv" jigg på sveisebordet på jobben for å prøve og holde

meg innenfor plassen eg hadde til rådighet. Mye ekstra arbeid, men synst

det var vel verdt.

 

PS! Rustfritt er ofte i en kvalitet som er for sprøtt for eksosanlegg. Drit og

slite dag og natt for og ende opp i neste sving med eksosanlegget hengende

etter bilen. Gå for "vanligt" stål! :)

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg litt på sveising selv, og det er som du sier, vinklene er ofte

et stort problem og få til og passe inn under bilen.

Sveiste selv med rustfrie meierirør. Drit i og med det trekker seg her og der

under sveising.

 

Vist du kan komme til og punkte sammen røra menst dem henger der dem

skal på bilen, er du godt hjelpt.

Lagde selv en "primitiv" jigg på sveisebordet på jobben for å prøve og holde

meg innenfor plassen eg hadde til rådighet. Mye ekstra arbeid, men synst

det var vel verdt.

 

PS! Rustfritt er ofte i en kvalitet som er for sprøtt for eksosanlegg. Drit og

slite dag og natt for og ende opp i neste sving med eksosanlegget hengende

etter bilen. Gå for "vanligt" stål! :)

 

Dette er BULLSHIT..!! Eksos i rustfritt stål er ikke på noen måte dårligere enn vanlig stål, så det er bare pissprat.. Det gjelder eksos.. Snakker vi manifolder til turbobygging, så er det jo rart at alle de som er proffe, lager dette i rustfritt stål, i ulike former, og ikke i vanlig stål..

 

Lagde ny komplett eksos i 76,1x2mm på Audien for noen uker siden.. Hadde bilen på bukk, og starte bakfra og punktet meg fremover.. Punktet alle skjøtene på 4 plasser før jeg helsveiste.. Var 0 problem for meg med vinklene.. Det som er problemet er rett og slett mangel på skikkelig utstyr.. Jeg har en rørkapper som kapper 100% rette flater, slik at sammensveisingen blir som en lek.. Så på denne måten lagde jeg bit for bit, hele veien frem.. Det er like mye jobb å lage i rustfritt kontra vanlig, så det kommer egentlig bare ann på hva du har råd til.. Vanlig stål holder i de fleste tilfeller lenge nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er BULLSHIT..!! Eksos i rustfritt stål er ikke på noen måte dårligere enn vanlig stål, så det er bare pissprat.. Det gjelder eksos.. Snakker vi manifolder til turbobygging, så er det jo rart at alle de som er proffe, lager dette i rustfritt stål, i ulike former, og ikke i vanlig stål..

 

Til mitt forsvar, skrev eg "Rustfritt er ofte i en kvalitet" ....

 

Vi bruker nesten kun rustfritt stål der eg jobber, og det er sprøere en svart

stål.

At eg skreiv det kan falle av i første sving, er og blir en overdrivelse, men det

er jo det Internett er for! Overdrive ting! :P

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mitt forsvar, skrev eg "Rustfritt er ofte i en kvalitet" ....

 

Vi bruker nesten kun rustfritt stål der eg jobber, og det er sprøere en svart

stål.

At eg skreiv det kan falle av i første sving, er og blir en overdrivelse, men det

er jo det Internett er for! Overdrive ting! :P

 

Tro meg, rustfritt har jeg holdt på mine timer med jeg og, så mener jeg skal ha en viss peiling her.. I tillegg så har jeg tilbrakt noen timer på nett, og i samtaler med motorbyggere ang akkurat dette, så jeg sier det ikke for å være vanskelig.. Med rustfritt, mener du nok 304 kvalitet, og det er også den rimeligste formen for rustfritt.. 316 heter syrefast, og 321 er såkalt titanstabilisert rustfritt.. Jeg kan rett og slett ikke skjønne hvordan du kan si at ikke 304 egner seg til eksos i det hele tatt, med mindre du kan komme med et konkret eksempel.. Ja, jeg er enig i at rustfritt er sprøere enn vanlig, men ikke til dette bruket her.. Har aldri hørt at et rustrfitt rør bare har knekkt av uten grunn, det må i så fall være i en sveis, men det er jo ikke materialkvaliteten sin feil..? Eksosanlegget skal jo henges opp i diverse fester bakover, skal jo ikke hvile kun på manifolden.. Så jeg kan på ingen måte være enig i at rustfritt på noen måte er dårligere egnet til eksos enn vanlig stål.. Det må i såfall være som noen sier at lyden blir skarpere, men det er jo en smakssak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår