Jump to content

Hvordan blande lim, og mette carbon eller glassfibervevd duk. Og en støpemetode.

Rate this topic


Jan E-28
 Share

Recommended Posts

Lager en liten artikkel fra et karbon introkurs jeg var på.

Så får eventuelt en mer fyldig artikkel komme når jeg får hele kurset, samt tatt noen bilder.

________________

 

På limboksen står det blandingsforhold eks: 100:35

Dette skal være i vekt, ikke volum. Dette pga volum varierer med f.eks. temp.

 

Men det blir litt feil å ta 100g base og 35g herder også.

 

Først må en vite hva vekten på duken en skal mette med lim veier. For det er ikke noe vits i å blande mer en det en akkurat trenger.

 

 

Klipp til duken + en grei mengde som blir overflødig. (Husk at vært annet lag skal ligge 45 grader på duken under.)

 

Nå kan en veie vekten på fiberen. La oss si de ble på 182g.

 

 

Blandingsforholdet blir da:

 

Base: (182g x 100) / (100 + 35) = 135g base

Herder: (182g x 35) / (100 + 35) = 47g herder.

 

Da skal en ha akkurat nok lim til å mette fiberen 100 %. Og uten å ha masse overskytende som tyter ut på alle steder en ikke vil ha det.

Nå vil en aldri klare å mette fibrene 100 % manuelt. Så litt overskytende lim vil en få.

Om en skal ha 100 % mettet fiber. Noe egentlig kun fly, rom og F1 folket er interessert i må en kjøpe "prepreg" duk (kommer allerede ferdig med lim vakumsugd inn i fiberen).

Eneste kjedelige er at denne duken må ligge i en fryseboks. Og tåler romtemp bare opp mot 1 døgn før duken herder og blir ødelagt. Og prisen er fort 1000+kr/m

 

_____________________

 

Så til det morsome:

 

 

*Legg slippduk på bordet. (Fuktsperre kjøpt på lokale bygger`n virker ypperlig).

 

*Legg fiberduken oppå fuktsperren, og hell limet oppå. Legg på nytt lag med slippduk/fuktsperre.

 

*Bruk en kjevle med riller etc. Så en får trykket limet godt utover og ned i fibrene.

Maser limet så godt en kan inn over alt.

 

*Nå er fiberduken mettet med lim inni fuktsperre duk på hver side. Og en slipper gris med å få lim over alt. Samt at fiberen ligger stødig inni fuktsperren, og er vanskeligere å rote til fiberstrukturen.

 

*Nå kan en legge det en vil ha avstøpning av over fuktsperren/fiberplaten. Å tegne av på fuktsperren med sprittusj.

 

*Klipp ut etter merkene (En kan ha litt overskytende også her. Og heller pusse bort dette når støpingen har herdet). En god salmakersaks er en fordel når en klipper. For at ikke fibrene skal bli dratt ut. Men husk at skal du støpe med Armid/Kevlar (gul duk) er dette et hælvete å slipe på etterpå uten å dra ut fibere. Så her burde du tilstrebe å klippe til akkurat. Og heller være meget nøye når du legger ned lagene senere.

 

*Merk opp en gang til, og klipp nå ut i 45 grader vinkel i forhold til den forrige.

Fortsett slik til en har så mange lapper du vil ha lag i støpingen.

En har nå mange lapper med mettet fiber, som er akkurat så store en trenger de. Og med fuktsperre på hver side så en kan enkelt håndtere de.

 

La oss si du skal støpe slette dørpaneler i cupè:

 

 

 

*Legg ekte slippdukk på en slett plate.

Mulig fuktsperre vil virke om ikke oppvarming skal brukes. Hvis det gjør det vil denne siden av støpingen bli glatt og blank.

 

*Dra av ene fuktsperren på ene fiberplaten, og legg ned på slippduken på den slette flaten.

 

*Dra av fuktsperren som nå ligger opp.

 

*Dra av ene fuktsperren på neste fiberplate, og legg den 45 grader på platen som allerede ligger på bordet. (Håper du husket å klippe ut i 45 graders vinkel på fiberen tidligere under oppmåling og klipping)

 

*Bruk den rifflede rullen/kjevlen lett for å masere lagen lett sammen. Men uten å presse noe lim ut.

 

*Dra av fuktsperren på lag 2 som ligger opp.

 

*Slik er det bare å fortsette med så mange lag en vil.

 

*Legg på ekte slippduk øverst.

Her må ikke fuktsperre brukes. Siden hensikten er å slippe limet igjenom til den ferforerte folien og lim absorberingen.

 

*Legg på perforert plastfolie over dette. Det er denne som hindrer limet fra å feste seg i det du har over som skal suge til seg overflødig lim.

 

*Legg på noe som kan absorbere overflødig lim. Ala bommulplater, gamle t-shirts/håndduker etc.

 

*Legg på varmematte om du er heldig å har dette. (Jeg skal prøve med gamle vannseng elementer når jeg kommer i gang.) Men den bør som alle de andre tingene dekke over hele fiberduken som er mettet med lim.

Det kan være fordel å legge folie mellom lim absorberingen og elementet. Så er en sikker på at de ikke limer seg sammen.

I steden for varmeelement kan en også bruke ovn, eller varmekabler i et gulv etc.

 

*Har en ikke vakumpumpe kan en legge tung vekt som presser jamt ned på alt dette.

 

*Har du vakumpumpe er det bare å legge kittbånd rundt alt som nå ligger på bordet. Legg så en plastfolie (her vil fuktsperre smelte hvis du bruker kraftige varmeelementer, så invester i folie som tåler varme om du trenger det) over alt sammen igjen. Og trykk folien godt fast i kittbåndet. Så det blir en lufttett kokong over alt det andre.

 

*Plugg til vakumpumpen gjennom den øverste folien. Og slå på.

 

*Så er det bare å vente til alt er herdet.

 

 

Slippduken vil gjøre delen litt ru og matt når den blir dratt av. Men da er det bare å sette i gang å slipe ned litt. Samt legge på lag med lakk for de som ikke vil ha den "ekte" carbonlooken.

 

Og om en vil støpe noe som har en form. Er det bare å bruke samme prinsipp. Men å legge duken nedi/utenpå formen i steden.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Link to comment
Share on other sites

DSCN0546.sized.jpg

ja det er en rottenese som stikker opp av hullet i madrassen

DSCN0545.sized.jpg

originalen

DSCN0531.sized.jpg

 

Har lekt litt med Carbon jeg og :), laget et mini z karrosseri. Virker fornuftig dette her, men jeg har ikke sett noen bruke en riflete kjevle på kompositt verkstedet her, men det er sikkert kjekt.

 

pleier å legge plastfilm på et bord, helle litt lim på plastfilmen, dra det utover med en serratert skrape, så det ligger jevnt på plastfilmen, så legge carbonduken oppå limen og helle litt lim "jevnt" over carbonduken, etter det legger du plast duk oppå carbonduken og skraper du limet utover mot kanten av plasten med en "isskrape" da havner det overflødige limet automatisk utenfor carbonduken. Men carbonen ligger mellom plastfilmen, så kan du klippe den til akkurat som du vil, evt merke plastfilmen du legger oppå først.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Link to comment
Share on other sites

Hall'a!

Lurer litt på hvem du har hvert på kurs hos....?

 

Må bare komentere litt av det du har skrevet.

- Når det gjelder blandingsforhold så oppgir produsenten av resinet om blandingsforholdet er i vekt eller volum. Det kommer utav at ikke alt har samme egenvekt. (1 liter er ikke 1 kg)

 

- Når man holder på med håndopplegg (som dette) vil det gå med ca 70% med resin på vekta av armeringen.

 

- Når man produserer i vakuum så er forholdet helt nede i bare ca 30% resin på vekta av armeringen.

 

- Og ikke minst til slutt: Har du ikke en vakuumpotte/felle når du setter vakuum på vil du fylle hele vakuumpumpen med resin...

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Link to comment
Share on other sites

eller du kan ha nok filt til at limet ikke blir sugd ut vil vakumadapteren og havner i slangen til pumpa. kjekt å kunne bruke slangene på nytt og.

 

 

Da skal du være god for å beregne rett mengde bleeder.... Den koster vel rundt 30 kr per m2. Og slangen som jeg bruker koster 2,80 for metern....

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Link to comment
Share on other sites

ok, vi bruker et annet system, det går jo ann å suge lim inn i bagen og ut av ut slangen og stenge når limet er sugd inn i bagen? det du gjør eller? ellers så skjønner jeg ikke poenget med å suge limet ut av slangen med vilje hvertfall.

 

Edit, Paal, skulle nesten tatt en tur ut til deg og titta litt jeg, så kunne vi veksla litt erfaringer kanskje, jeg har holdt på med bagging/autoklav kjøring i 4 år, Mest metal liming og der bruker vi jo limfilm så der er det aldri noe problem at limet suges ut av baggen, blir bare ca 4mm fuge rundt doublern. Men har jo holdt på med litt carbon/glassfiber og, og vi pleier aldri å suge limet ut av baggen, med mindre det er en feiltagelse. :)

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Link to comment
Share on other sites

Kurset er for de som skal reparere komposit på fly.

 

Det finnes masse avarter. Det er ikke uten grunn at fagboken til flymek er over 200 sider på dette området. Så å dekke alt blir vanskelig på et forum.

Men om ikke noe er oppgitt, ville jeg gått for vekt.

Og det er oppgitt et blandingsforhold. Og et forhold har tatt høyde for forskjelig egenvekt/volum. Men om det står volum på boksen, så står det sansynelig en temp den skal ha også. Og vekt er mye lettere å blande nøyaktig, derfor oftest brukt. Hvis ikke må en bruke veldig tynne målebeger på volum.

 

 

Vi tok en prøvestøping med vakum ut i fra tallene over. Og da ble det ikke masse overskytende lim i de 2 vattlagene vi hadde på.

 

 

Og det er ikke vits i å bruke potte/felle hvis en har målt til riktig. For da er det ikke mye som kommer ut i vatten.

Men om en ikke bruker vatt må en brukke potte. Men da må en bytte slange fra baggen til potten hver gang. Og da må da filt/vatt bli mye billigere i lengden.

På vakumaskinen vi brukte er det ikke noe potte/felle synlig. Men mulig det står en sikkerhet inne i kofferten.

For det du mener med potte/felle er vel bare en tett kopp med røret inn fra baggen, og en ut til pumpa i toppen. Slik at eventuelt for mye lim vil samles i bunnen av koppen?

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Holoy!

 

Flydeler jaaaa.... Jeg holder på med scrinp/ vakuum innjeksjon.

Det fine med det er at jeg ikke har noen begrensninger på delene jeg lager når det gjelder størrelse. Jobber litt for Umoe Mandal innimellom. Og der nede "skyter" vi hele underskroget til de nye MTB'ne i ett "skudd". Ca 43 meter..

Når det gjelder bilder av deler jeg har laget så kommer det en del oppdateringer på hjemmesiden min. Men i mellom tiden så kan dere sjekke ut A3 til TS Racing. Meste parten av carbondelene til den bilen kommer fra meg.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Link to comment
Share on other sites

Takker Geir, for hjelpa!

 

 

Bakluke Audi A3:

 

Første bilde: Alt pakket og klart til skudd. Drar det helt ned til -0,9 bar for jeg slipper epoxyen inn i laminatet (carbonfiberen)

 

Andre bilde: Ferdig produkt. Vekt ca 2,5-3 kg. Og stiv som bare det!

Lime inn bakrute og noen fester til hengsler og låser. Klar til montering!

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Link to comment
Share on other sites

Autoclave sier du....? Hvordan størrelse og temp på den?

 

Vi kan putte to Toyota Hiacer inni der ca, og vi pleier å bruke den på 2 bar og 122 grader, men den er testa til 10 bar og 200 grader, noen ganger har vi kjørt den på 180 grader og for enkelte ting.

 

Vi kan varme den opp til 122 grader på 10 min, Går ganske mye strøm :)

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy