Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Jeg vil nødig fremstå som bedrevitersk i denne saken,da hadde jeg nok uttalt meg mer skråsikkert enn jeg gjorde og gjør. Jeg klarer bare ikke å slippe taket i dette overlappet mellom eksos og innsug. Det er sågar slik at innsugningsgassene i gode tilfeller hjelper til med å skyve eksosgassene ut av forbrenningsrommet, eller at eksosgassene ved høyt mottrykk i eksosanlegget istedet kan trenge opp i innsuget, og da sier det seg at overlappet er betydelig. Likevel kan det godt tenkes at ventilflyt gjør råder til pinneved, jeg har bare aldri tidligere hørt snakk om det i de miljøene jeg oppholder meg. Det har i hvertfall gitt meg noe å gruble på og jeg lover deg at jeg ikke gir meg før jeg har lært meg alt om saken :)

 

Skulle jeg komme på et godt kviss så skal jeg sagtens sende deg en pm, men som et generelt råd vil jeg si at du bør ha dokumentasjonen klar hvis noen stiller spørsmål med fasiten. Og husk at alt er ikke nødvendigvis 100% riktig selv om det kommer fra Det Store Landet. Nå skal jeg ikke kuppe tråden din lenger, stå på og kom med flere gode spørsmål.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok, vi trår til med en liten til.

 

Nå er det ikke slik at disse Quiz`ene skal være så vanskelige at ingen klarer å svare på de, men heller at alle skal kunne få et lite innblikk i ting de ikke har tenkt på før, og selfølgelig litt diskutering.

 

Så here goes:

 

Hva er den mest riktige måten å trekke til rådebolter på?

 

Venligst forklar hvorfor.

 

Og denne er lett så her får dere ikke alternativ ;-)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vi trår til med en liten til.

 

Nå er det ikke slik at disse Quiz`ene skal være så vanskelige at ingen klarer å svare på de, men heller at alle skal kunne få et lite innblikk i ting de ikke har tenkt på før, og selfølgelig litt diskutering.

 

Så here goes:

 

Hva er den mest riktige måten å trekke til rådebolter på?

 

Venligst forklar hvorfor.

 

Og denne er lett så her får dere ikke alternativ ;-)

 

Det her greier t.o.m jeg..

 

Best er jo å måle hvor langt bolten strekker seg, med mikrometer eller egnet reskap..

Strammer man med moment har jo friksjon innvirkning, noe som også styres av hva slags

Smøre\glidemiddel man bruker (som dama sa).

Er jo mest nøyaktig på alle bolter, men på rådeboltene har man jo begge endene av bolten tilgjengelig..

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vi trår til med en liten til.

 

Nå er det ikke slik at disse Quiz`ene skal være så vanskelige at ingen klarer å svare på de, men heller at alle skal kunne få et lite innblikk i ting de ikke har tenkt på før, og selfølgelig litt diskutering.

 

Så here goes:

 

Hva er den mest riktige måten å trekke til rådebolter på?

 

Venligst forklar hvorfor.

 

Og denne er lett så her får dere ikke alternativ ;-)

 

etter rep.boka til motoren!

reine gjenga, olje på boltane.

f.eks: skru til begge boltane med 40nm so 60grader og so 90grader (dei momenta er tatt fullstendig ut av det blå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har en bil som ikke har sperre differansial i bakakslingen (eller i girkassa for de med feilhjuls trekk) og står stille å spinner, med bare et hjul da.

 

Speedometeret viser 120km`t

 

Hvor fort spinner da hjulet?

 

A. 60km`t

 

B. 120km`t

 

C. 180km`t

 

D. 240km`t

 

Og venligst begrunn svar alternativ.

 

Gjelder biler som har speedo uttaket i girkassa ikke i akslingen.

 

vil ikke hastigheten på hjulet avhenge av hvilken utveksling det er i bakakslen? la oss si kassa står i 2nd gir, motoren har 5000rpm og det står 120 på telleren, kassa spinner da med et konstant omdreidningstall (sålenge motoren går på 5000rpm), dette gjør også mellomakselen. men IKKE stikkakslene dersom man skifter mellom 3,08:1 og 4,56:1 i diffen?

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quis1: Jeg er enig med Reodor.Eksosventilene åpner allerede på sluten av arbeidstakten og er åpne under hele eksostakten uansett ventilflyt eller ikke.Noen kammer stenger eksosventilen noen få grader før ØD etter eksostakten mens de fleste stenger litt etter.Man har overlapp fordi hastigheten på eksosgassene som farer ut eksoskanalen vil hjelpe til å dra innsugningsluften raskere inn i sylinderen.

Quis 2.Står man i ro vil den ene hjulet snurre dobbelt så raskt som det som står i ro.

Quis3: Er litt spent på om du finner noe fasitsvar på dette.Flere forskjellige beskrivelser fra bilfabrikanter og produsenter.De fleste oppgir bare et moment.Må selvsagt trekke til begge to jevnt.

Ellers en artig tråd.Greit med litt hjernetrim.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quis3: Er litt spent på om du finner noe fasitsvar på dette.Flere forskjellige beskrivelser fra bilfabrikanter og produsenter.De fleste oppgir bare et moment.Må selvsagt trekke til begge to jevnt.

Ellers en artig tråd.Greit med litt hjernetrim.

 

Jeg støtter ditt svar tidligere i tråden, da en kjent forlengelse, tverrsnitt og E-modul på stålet gir et direkte mål på kraften bolten holder de to bitene sammen med, uavhengig av friksjon og andre faktorer som kan gjøre at tiltrekkingsmomentet på bolten gir feil resultat. Om det trengs kan diskuteres, og vanlige prosedyrer holder jo fint på veldig mange motorer. Det kommer vel mer an på hvor langt man vil tøye strikken ellers? (Ekstreme motorer, ekstrem nøyaktighet)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BOWTIE, var først uten her med riktig svar. For å få mest mulig nøyaktig moment på alle boltene. (mest mulig likt moment) bruker man en så kallt rod bolt strech gauge.

 

Som nevnes lenger oppi er at vanlig moment er bra nok påå std motorer kan jeg være enig i, men de fleste bil produsenter har går mer og mer over til tourqe angle meter, alså dra til med en veldig lavt moment for å så trekke til foreksempel med 2x45grader også 90 grader til.

 

Men vi skulle frem til hva som var den mest nøyaktige metoden, ikke hvor den skulle brukes eller hva som var bra nok for std motorer.

 

Så BOWTIE er den soleklare vinneren her.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bygges foreksempel dragrace chassi og bur o.l av en stål type som heter Crom Molybden og ikke av vanlig stål?

 

Og avgi svar med begrunnelse takk.

 

Lykke til.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bygges foreksempel dragrace chassi og bur o.l av en stål type som heter Crom Molybden og ikke av vanlig stål?

 

Og avgi svar med begrunnelse takk.

 

Lykke til.

 

Bruker det for å minske svikt, og den har større holdbarhet. Sterkere rett og slett, blir brukt på støtstenger også tror jeg...

 

Edit: der var jeg ikke først som jeg trodde nei, bør nok lære å bruke "reload/refresh" knappen :D

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår