Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Her kan dere legge ut noen Quiz`er, og se hva andre folk der ute har peiling på.

 

Her testes kompetanse og fantasi om hverandre, så det blir gøy å se hva folk tror.

 

Og høre hvilke teorier de har på det vi spør om.

 

Blir lærerikt for noen og en hver, samtidig som det blir et morrsomt tidsfordriv ;-)

 

Kan se nyttigheten ved et par enkle regler i denne tråden som dere alle har bidratt i med Quizer og svar.

 

 

REGLER:

 

ALLE kan poste Quizer i denne tråden såfremt at:

 

1. Forrige Quiz er korekt besvart og en "vinner" er utnevnt. (kan forøvrig KUN utnevnes av Quizeren selv).

 

2. Quizen du kommer med SKAL være relatert til bil/motor/bilrelatert saker.

 

3. Og venligts ikke lag noen krangle innlegg her, de er det nok av fra før av.

 

4. Igjen, pass på at forrige Quizen er bekreftet korrekt besvart av den som la ut den gjeldende Quizen.

 

Det var det, lykke til og håper du har det morro og lærerikt i denne tråden.

 

Og skulle du ha en Quiz som du ikke har lyst å legge ut selv, kan du gjerne sende den på PM til meg.

 

 

En siste ting: JEG KAN DESVERRE IKKE GARANTERE FOR INFORMASJON GITT AV MEG SELV OG ANDRE I DENNE TRÅDEN.

 

 

1.Quiz`en:

 

En av de vanligste grunnene til at rådene (veivstagene) går sundt, (knekker, bøyes, gruses, lager hull i blokkene og moser stempel og forbrenningskammer og ventiler) er ventilflyt.

 

Noen som tør prøve seg og forklare hvorfor.

 

Viss ingen skulle klare det, legger jeg ut svaret om noen dager.

 

 

Lykke til.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Edit, de brillene slipper du å kjøpe.

Flytta opp reglene litt ;-)

 

 

Noen gode teorier hvorfor det er ventilflyt som er årsaken til de fleste råde havariene?

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla...

 

Nå har ikke jeg så mye peil men skal gjøre ett forsøk, kanskje andre svarer også da, man vinner jo uansett fordi visst man har riktig så har man riktig og visst man har feil så lærer man noe nytt :)

 

Det eneste jeg kan tenke meg er at ventilflyten gjør så at det blir for mye bensin i sylindren så at trykket blir for hardt når det antenner ?

 

(Don't kill me if i'm wrong)

 

Mvh :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er ventilflyt???

storryen er på ett annet plan; når motoren ikke årker å øke mer,under kjøring,så er det heller slik;tenningsystemet orker ikke mere; bytt BARE tenningssystemet,til noe skikkeli,så ska du få se no rart; ventilflytet er oppflyttet minst 1500rpm høyere opp

dåli tenning gir høyhastihets tenningsbank= motorhavari,med bøyde veivstaker++

lav volt på generator kan gi akkurat det samme( klassisk tysk bil,spesiellt),som gjerne har bare 12volt fra dynamo til batteri.

har prøvd dette i praksis i min tid som volvoeier( motor er motor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager skulle det der bety Caterpillar?

 

Tennings bank, dynamo som gir lite strøm. Ser helst at du enten retter på innlegget ditt slik at det gir mening. (som også stemmer i praksis og er relevant rettet til det vi snakker om her) eller fjerner hele innlegget.

 

Dette innlegget ditt kan misstolkes til de grader og jeg finner ikke noe relevant informasjon der. Og vrang lære er det sisste som skal inn i denne tråden.

 

Hadde det i det heletatt virket som om du prøvde å svare seriøst på det jeg Quiza om, skulle jeg ha gidda å avkreftet det, men du skriver jo bare tull jo.

 

Skjerpings!!!!!!!!

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, thklinge. Når ventilaktueringssystemet (les: vippearmer og eventuelle støtstenger) mellom kammen og selve ventilen mister kontakten med kammen oppstår ventilflyt --> ventilskaftets spiss (powered by ventilfjæra) SMELLER inn i vippearm/kam med katastrofale følger.

 

Råder knekker vanligvis av to årsaker; for høyt sylindertrykk (f. eks. under tenningsbank eller bare for høyt effektuttak) eller på grunn av for høyt turtall (istedenfor å snu ved TDC går selve råden eller rådeboltene rett av og DRYLER stemplet inn i både topp og ventiler). Jeg kan ikke se at ventilflyt skal ha noe med saken å gjøre? Selv om en ventiltallerken brekker rett av skaftet, faller inn i forbrenningskammeret og blir trødd sidelengs inn i både topp og stempel ved TDC er det stemplet og toppen som lider quad-damage, og ikke råden som jeg kan se (kompresjonskraften på råden her burde være mye lavere enn ved normal forbrenning = råden arbeider under normale paramétre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vill gjetting fra min side, men here it goes ;)

 

Når ventilflyt oppstår minker kompresjonen (fordi ventilene ikke lukker) og belastningen på råden forandret. Vanligvis blir den vel hele tiden påvirket av krefter ned mot veiva, men når kompresjonen forsvinner på høyt turtall må råden selv bremse opp stempelet på full fart opp for så å dra det ned igjen.

 

*edit: den forklaringa var ganske på bærtur tror jeg, må nesten tenke litt mer :P

 

*edit igjen: har lest flere plasser at den vanligste årsaken ikke er ventilflyt, men bolter som ikke tåler presset og ryker. :wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg fæl til å svare feil i slike pressede situasjoner, men dette var da et spennende tiltak. Forutsatt at du har greie på det du prater om og ikke prøver å lure oss ufaglærte ut på ville veier...

 

Sånn umiddelbart trodde jeg ikke at ventilflyt er den fremste årsaken til havarerte råder. Men hvis en råde skal havarere pga ventilflyt så er min første tanke at dette skyldes at stempel møter en ventil som ennå ikke har rukket å lukke seg igjen grunnet for stor masse og vekt i forhold til ventilfjæras lukkekraft. Likevel får jeg det liksom ikke helt til å stemme med belastningen. Stempelet (og dermed råden) gir jo bare en somlete ventil litt hjelp på veien til lukket modus. På den annen side er det jo store krefter som virker der rett oppunder turtallssperra og da skal det kanskje ikke så mye til. Uansett burde dette oftere føre til bøyde og skjeve råder enn råder som stikker hue ut av veivhuset.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vill gjetting fra min side, men here it goes ;)

 

Når ventilflyt oppstår minker kompresjonen (fordi ventilene ikke lukker) og belastningen på råden forandret. Vanligvis blir den vel hele tiden påvirket av krefter ned mot veiva, men når kompresjonen forsvinner på høyt turtall må råden selv bremse opp stempelet på full fart opp for så å dra det ned igjen.

 

 

Men hva da under utblåsnings/innsugningstakten? Ikke mye kompresjon som bremser stempelet da heller.... Og under kompresjonstakten er ikke ventilene i virksomhet uansett og får dermed ikke forårsaket ventilflyt...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva da under utblåsnings/innsugningstakten? Ikke mye kompresjon som bremser stempelet da heller.... Og under kompresjonstakten er ikke ventilene i virksomhet uansett og får dermed ikke forårsaket ventilflyt...

 

 

Reodor F

*edit: den forklaringa var ganske på bærtur tror jeg, må nesten tenke litt mer

 

Det var det første som ramla inn i hodet mitt, og ved nærmere ettertanke så fant jeg ut at forklaringa lakk som en sil. Men hvis det er selve ventilflyten, og ikke ventiler som treffer stempel o.l. så må jeg si at jeg er helt blank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår