Gå til innhold

MegaSquirt F.A.Q. - Hvor finne og hva gjør det?

Ranger emnet


Housey

Anbefalte innlegg

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg lurer på å bruke ms på volvo en min., Det er en 16v motor. har egentlig tenkt å bare ha tenning i første omgang. pga kan ikke ha fordeler bak, siden den skal i 242. Hvor tar sprutet signal fra da? hva må til?

 

Hvis du først skal kjøre tenning så kjører du selvsagt sprut i samme slengen, det er jo tenningen som er "jobben". Sprut blir ikke mye ekstrajobb.

 

Hvis du ikke kan kjøre med fordeler så trenger du en sensor på veiv og en sensor som går halvparten så fort (kam e.l.). Så da får du finne på en måte å lage braketter med hall-givere på eller liknende. Det er å få kjøpt ferdige triggerhjul som du kan bruke.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved vanlig fordelertenning brukes en sensor som sitter i fordeleren. Denne kalles for Hallsensor.

Du kan også kjøre uten fordeler. Dette er mer stabilt ved høye effektuttak etter hva jeg forstår. Da brukes Sensorer på svinghjul og veivaksel etter hva jeg har forstått. Dette kalles for VR sensorer. Med dette systemet kan du kjøre med en coil pr sylinder.

Mulig noe er feil da jeg driver å lærer meg dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved vanlig fordelertenning brukes en sensor som sitter i fordeleren. Denne kalles for Hallsensor.

Du kan også kjøre uten fordeler. Dette er mer stabilt ved høye effektuttak etter hva jeg forstår. Da brukes Sensorer på svinghjul og veivaksel etter hva jeg har forstått. Dette kalles for VR sensorer. Med dette systemet kan du kjøre med en coil pr sylinder.

Mulig noe er feil da jeg driver å lærer meg dette selv.

 

VR sensorer og hall-sensorer er bare to typer sensorer (VR opererer med lavere spenning).

Svinghjul og veiv pleier ofte å rotere med samme fart, så det er vanligst å hente hovedsignalet fra veiva og "synkroniserings"-signalet fra fordeleraksel eller kam.

 

Ellers er det som rioi sier, at du kan kjøre én coil pr plugg eller én coil pr 2 plugger. Og det kan bli mer stabilt enn fordelertenning rett og slett for det er mindre mekaniske deler med i bildet og gnisten trenger ikke dra på reise via fordeleren for å komme til pluggen! (les: bedre gnist).

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanntemp og luftemp sensor

Hallsensor med 5 vinduer (mulig det sitter på bilen din fra før)

TPS sensor. (giver som forteller MS hvor mye gasspjeldet er åpent)

Justerbar bensintrykksregulator

Fuelrail

elektriske dyser

dyseholdere

De 4 sistnevnte kan du kjøpe på 034efi.com og resten finner du på hugger'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her du all info du noen sinne vil trenge om Megasquirt! som oss alle andre måte vi jo også lære et sted;)

 

det du sannsynigvis komme til å kjøpe er da selve "ECU" da er det veldig mye letter å kjøpe med ferdig kabling og rele brett! enklere oppsett;)

du trenger da alle følere,dyser,fuel rail osv alt sånne ting som trengs får å få en motor til å gå!! Megasquirt er jo bare selve styringsenheten! du vil også trenge den kabelen som kobles på PC for maping..

 

skal du styre tenning også ( vil lønne seg)

velger du et enkelt oppsett som Ford EDIS med trigger hjul..

 

Men som sagt! du trenger virkelig å lese og ha kunnskap om innsprut å tenning får å finne ut om Megasquirt! (det veit jeg av erfaring)

 

http://www.megasquirt.info/

 

http://www.msefi.com/

http://www.ms-nordic.tk/

 

du går inn på første linken der også trykekr du på:

 

Introduction and Ordering nr1

How MegaSquirt Works

V2.2 Assembly

V3 Assembly

Stim Assembly

Sensors and Wiring nr 2

Injectors and Fuel Supply

Tuning

Turbocharging

Other Hardware

Appendices

 

se på nr 1 og 2 så skjønner du litt mer av det vil jeg tro! vis IKKE SPØR!!

føler at jeg kan en del om det nå etter som jeg har studert enn del på det.

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei.

Vi står på trappene til å Megasquirte en Volvo T5R.

Har vært mye att og fram om hvordan man skal gjøre dette .

Vi har vært rundt på mange forum for å få råd og tips ang 5 syl

megasqirting. Bensin er ikke problem men å få en holdbar løsning på tenning er det værre med, men nå på den siste versjonen så

ser det ut til at dette skal gå bra.

man "må" ha to signal.. 60-2 fra veiva og kamaksel signal som

også står originalt på de motorene. og det blir 1 coil pr sylinder.

 

http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra_Basic_Configuration_Manual.htm#5cylinder

 

Dette skal bli spennende. litt av det som er utfordringen med megasquirt er alle de mulighetene, og finne frem til gode løsninger.

Heldigvis så har vi en Megasquirtguru her oppe som er steikje dyktig.

 

Øyvind

:web

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 3000 for komplett V3 MSII ferdig loddet dersom noen er interessert

 

når du sier komplett, vil det si med ledning slik at jeg kan lodde inn ledningene til dysene selv eller er dette ferdig kablet?

 

får NÅ SKAL jeg ha datasprut!!!

Vil seriøst ha igang bilen til dama, hun begynner å bli lei alt tullet med motronicen...

 

bruker du lang tid før det kan avsendes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du sier komplett, vil det si med ledning slik at jeg kan lodde inn ledningene til dysene selv eller er dette ferdig kablet?

bruker du lang tid før det kan avsendes?

 

lurer på det samme..

 

også må man vell ha

vanntemp og luftemp sensor

Hallsensor med 4 vinduer

TPS sensor. (giver som forteller MS hvor mye gasspjeldet er åpent)

Justerbar bensintrykksregulator

Fuelrail

elektriske dyser

dyseholdere

 

noe mer man trenger da?

2,3l med 16V og dobble gassere, retro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på det samme..

 

også må man vell ha

vanntemp og luftemp sensor

Hallsensor med 4 vinduer

TPS sensor. (giver som forteller MS hvor mye gasspjeldet er åpent)

Justerbar bensintrykksregulator

Fuelrail

elektriske dyser

dyseholdere

 

noe mer man trenger da?

 

det jeg ikke har er..

Hallsensor med 4 vinduer

TPS sensor. (giver som forteller MS hvor mye gasspjeldet er åpent)

Justerbar bensintrykksregulator

 

 

trenger man MegaSquirt Stimulator v2.2?

der står det litt om den, men trenger man den??

http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirt-stimulator-assembled-unit-p-33.html?osCsid=1f98f2d3aba23f0c93608ef1f6d93cac'>http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirt-stimulator-assembled-unit-p-33.html?osCsid=1f98f2d3aba23f0c93608ef1f6d93cac

 

hentet fra denne siden:

http://www.diyautotune.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår