Gå til innhold

Høytalerbytte på E10 sedan (Toyota Corolla 95)

Ranger emnet


Cheaper

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har delvis arva en Corolla XLi sedan fra 95, den har vært i bestefars eie som nå desverre er avdød og har bare gått "ufattelige" 60.000km.

 

Familien har ellers også en Passat. Jeg ble sjokka over den elendige lyden bilen hadde og har nå funnet ut at det mest sansynligvis sitter bare 2 fulltonehøytalere på 10cm/4" i hver av fordørene, mot Passat'ens orginale komponentsett foran og bak med diskant og 6.75" basser (som selvfølgelig ikke er "nirvana", men likefult gir et greit lydbilde).

 

Så hva gjør jeg? Jo, jeg ønsker å bytte høytalerene, men jeg er ikke sånn "skjærefreak", så jeg vil nødig sage hull i hattehylla. Jeg tenkte meg heller å erstatte orginalehøytalerne med et lite komponentsett og eventuelt en moderat basskasse bak for å ta seg av de dypeste frekvensene.

 

Ettersom dette jo er en liten bil burde det jo gå greit? (holde lydmessig altså).

 

Så, noen synspunkter? Hvordan går jeg fram? Finnes det høytalere som passer inn i de orginale festene uten modifikasjoner? (gjerne slik at orginal"grillene" kan settes på igjen, jeg liker at ting skal være minst mulig glorete). Orginalradioen blir det ingen sorg å bytte ut, den ser nemlig ikke ut til å være orginal i det heletatt (TMR-3000 eller hva den heter).

 

Så mitt hodet sier; kjøp et komponentsett med 10cm mellomtone høytalere og diskant til fordørene og en moderat subwoofer i kasse i bagasjerommet. En forsterker til sub og høytalere om høytalerne er kraftkrevende, hvis ikke bare en til sub'en og drive høytalerne over stereo'en.

 

Bilen er forøvrig prikk lik denne;

8361970_373601_1_1_826l.jpg

8361970_421431_1_1_826l_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bli alltid glad om man får vite budsjett;)

 

Det er sant ja! Jeg vet faktisk ikke, har ikke gjort meg de største tankene.. men et par høytalere, en sub og en rimeligere CD-radio skulle man vel få for noen tusenlapper (maks 5000kr?), er det for lite? Skal jo ikke ha noe som får den tynne japanblikken til å dure urytmisk ved høyt volum (som jeg oppserverer/hører når jeg ser biler i byen på kveldstid i helga).. bare noe jeg kan kose meg med bak rattet med tilstrekkelig pondus/punch - jeg hører nemlig MYE på musikk i bilen, så kvalitet er nesten å foretrekke foran kvantitet.. "ja takk begge deler" er selvsagt best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår