Gå til innhold

Høytalerbytte på E10 sedan

Ranger emnet


Cheaper

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har delvis arva en Corolla XLi sedan fra 95, den har vært i bestefars eie som nå desverre er avdød og har bare gått "ufattelige" 60.000km.

 

Familien har ellers også en Passat. Jeg ble sjokka over den elendige lyden bilen hadde og har nå funnet ut at det mest sansynligvis sitter bare 2 fulltonehøytalere på 10cm/4" i hver av fordørene, mot Passat'ens orginale komponentsett foran og bak med diskant og 6.75" basser.

 

Så hva gjør jeg? Jo, jeg ønsker å bytte høytalerene, men jeg er ikke sånn "skjærefreak", så jeg vil nødig sage hull i hattehylla. Jeg tenkte meg heller å erstatte orginalehøytalerne med et lite komponentsett og eventuelt en moderat basskasse bak for å ta seg av de dypeste frekvensene.

 

Ettersom dette jo er en liten bil burde det jo gå greit? (holde lydmessig altså).

 

Så, noen synspunkter? Hvordan går jeg fram? Finnes det høytalere som passer inn i de orginale festene uten modifikasjoner? (gjerne slik at orginal"grillene" kan settes på igjen, jeg liker at ting skal være minst mulig glorete). Orginalradioen blir det ingen sorg å bytte ut, den ser nemlig ikke ut til å være orginal i det heletatt (TMR-3000 eller hva den heter).

 

Så mitt hodet sier; kjøp et komponentsett med 10cm mellomtone høytalere og diskant til fordørene og en moderat subwoofer i kasse i bagasjerommet. En forsterker til sub og høytalere om høytalerne er kraftkrevende, hvis ikke bare en til sub'en og drive høytalerne over stereo'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Interessant opplysning.. men hvor store er det plass til og hvilke (merke/type) monterte du?

 

Hattehylla og skjæring er liksom et "ikke-tema" for meg, værste jeg vet er liksom irreversable endringer på en bil.. don't ask me why. Men strøkne biler er det beste jeg vet.

 

Ellers har jeg ikke såå mange planer.. men sentrallås er et stort savn, og førersetet er ekstremt dårlig så der må jeg ha noe som støtter ryggen.

 

Et par alufelger til sommern tror jeg også jeg kommer til å påkoste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår