Gå til innhold

kjøring med bil på tilhenger uten oppgradert førerkort, hva skjer?

Ranger emnet


DJ-timoty

Anbefalte innlegg

hei .

 

hva skjer om jeg som kun har vanlig førerkort klasse b (ikke oppgradert til å kjøre med henger) blir stoppet med bilhenger med bil på?

 

får jeg bot eller ryker lappen ?

 

 

vet at lappen ryker om ikke bilen er forsvarlig stroppet med stropper som er godkjent for lasting , men hvis alt sånn er i orden , hva skjer ?

Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger

 

Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble en gang stoppet med bil på henger, jeg har kun førerkort klasse B. Bilen var stroppet godt fast og alt var i orden med den biten, men jeg fikk beskjed om å parkere hengeren på nærmeste mulige plass og få noen som hadde førerkort for "denne typen transport", til å hente henger og bil.

 

Fikk ingen bot eller lignende, men han sa "Nå var jeg snill med deg altså..".. så mulig det er strengere...

-

Omega-A

Det er ikke tøft å være død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og en kammerat ble stoppa for det der. bil på henger og han hadde ikke lappen på det. vi fikk ikke lov å kjøre videre, måtte sette fra oss bilen som stod på hengeren på busslomma der vi ble stoppa. han som kjørte nekta å godta alt som politiet kom med, så han fikk bot for å ha 700 kg overlast på hengerfestet og slapp resten!

 

men råder dere til ikke å driver å spekulere i hva som skjer. kan fort endte vondt om du møter den rette!

 

vi møtte jo på en bil på hele veien hjem, seff politiet, og strekningen var på kanskje 2 mil i bærum og asker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med kun B er det viktig å huske at det er den tillatte totaltvekten som er problemet.

 

selv om du kjører tom bil og tom henger så kan du få bot, hvis den tillatte totaltvekten overskrider 3.5 tonn.

 

hvis du derimot har BE, så kan du kjøre med en henger som kan laste mye mer enn hva bilen har lov til å dra, da må man bare sørge for å ikke overskride bilens tillatte hengervekt, som du finner i vognkortet.

 

jeg har hittil ikke hørt om noen som har fått noe annet enn bot for dette, men det er vel sikkert pga både flaks og at bilene alltid har vært stroppet riktig.

Mitt vanlige nick er "kammiz", men det har desverre noen andre tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at det fantes en slik 750 kg's regel. Men i praksis ser det ut som om det er bilens egenvekt som setter grensa for hvor stor henger man kan ha (innafor 3.5 tonn tillatt totalvekt). Fant dette på vegvesen.no:

 

 

"Campingvogn-regelen

Du trenger ikke alltid førerkortklasse BE for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg, det kan være tilstrekkelig å ha klasse B. Vilkårene er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt, og at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finner du i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren.

 

Hovedregelen er at du trenger førerkortklasse E hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Dette gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Det er også viktig å merke seg begrepene «tillatt totalvekt» som betyr den maksimale totalvekt kjøretøyet er registrert for ifl g. vognkortet, og «aktuell totalvekt» som er den vekten kjøretøyet har i øyeblikket. «Bilens egenvekt» er den vekten bilen veier uten last, men med vekt av fører. Du finner bilens egenvekt i vognkortet."

 

 

http://www.vegvesen.no/sikkerbil/henger.stm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vansklige regler, siden det har betydning av hva du trekker. For med en 1 500Kg bil (egenvekt) Så har du lov til å trekke en campingvogn med makstotalvekt på 1 500Kg (så sant bilen tillater i vognkorte å trekke vekta)

 

Men hovedregelen er 750Kg. når du ikke har BE.

 

Men jeg har kjørt henger på 1 800Kg maks, på min bil, som i vognkorte kan trekke 1 860Kg, og bilen har egenvekt 1 360Kg. jeg hadde også ca 400Kg i bilen. Blei stoppa av teknisk kontroll, slapp igjennom for både politiet på stedet og biltilsynet på stedet mente att det var lov, siden jeg har B,C1.

Har ikke E, men C1 gjorde så jeg kunne trekke maks vekt på personbil.

 

Men sjekker jeg på nett, så har jeg ikke lov til å trekke mer en bilens egenvekt. Ringer jeg å spørr, så sier dem att jeg kan trekke inntil bilens totalvekt. om bilen har lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meninga å virke dum eller idiotisk her. men dette her er grunnen til at jeg anbefaler alle med en smule bilinteresse å ta C1E. sette av litt penger til slikt.. er utrolig kjekt.. da kan du plutselig kjøre alt av doninger som menigmann kan finne på å kjøpe som bruksbil.

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt tydelig at svært få vet hvordan denne regelen med tilhenger og klasse B fungerer.

 

Jeg forklarer her på forumet for sikkert 10'en gang.

 

Klasse B, vogntogets tillatte totalvekt må ikke overstige 3500kg (les i vognkortet til bilen, står det her at totalvekt med bil og henger kan være over 3500kg så har du kun lov til å kjøre med henger tillatt totalvekt 750kg

 

Ett eksempel:

Bilen din (personbil) har egenvekt på 2 tonn, denne bilen kan trekke f.eks 2 tonn tilhenger, da har du kun lov til å dra tilhenger med tillatt totaltvekt på 750kg.

 

MEN

Hvis bilen din veier 1500kg, og den har lov til å trekke f.eks 1700kg, så kan DU med ditt klasse B førerkort trekke tilhenger som har tillatt totaltvekt på 1500kg.

 

Regelen er enkel:

Vogntogets tillatte totalvekt skal ikke overstige 3500kg, og tilhengeren totalvekt kan ikke overstige bilens egenvekt.

 

Bøtesatsene var ca 3000kr for å kjøre uten gyldig førerkort på slike ting, men jeg er ikke helt oppdatert på nye bøtesatser osv, og det utvises sikkert skjønn alt etter åssen bil og henger er lastet. vet heller ikke åssen det er med prikkbelastning.

 

 

På klasse BE kan du trekke det personbilen din har lov til å trekke i henhold til vognkortet.

 

Veier bilen din 3500kg og den kan trekke tilhenger på 7 tonn, ja da kan du trekke 7 tonn. (Har tilgode å se en personbil som kan trekke 7 tonn vel og merke :D )

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår