Gå til innhold

Noen som selger stort 16V-innsug?

Ranger emnet


Vegard

Anbefalte innlegg

Originally posted by greenrallye

alle KR motorene ble ikke levert med store innsuget.

 

Vegard: skulle ikke du kjøre TB's?? eller er det flere motorer pågang?

Bygger en motor til med vanlig innsug. Har en datter på 17,5 år som ønsker seg en racerbil.

 

Har tenkt på følgende oppsett:

Tallblock fra ABA-motor, 2500,-

Veiv med langt slag (95,5 mm), 2500,-

83 mm boring, støpte stempler, 6000,-

2,1 liter slagvolum, kompresjon 10,5:1,

Portet KR-topp med stort innsug og standard KR-kammer, 10500,-

EIP fuelrail for elektroniske dyser, 3000,-

Digifant 2 hjerne med spesiell chip, 3500,-

4-1 header fra TSR, 4000,-

Motorarbeid, (boring, sliping av veiv, avbalansering etc.) 8000,-

GTI16V bakre del av eksosanlegg.

 

Total kostnad kr. 40000,-

 

Antar oppsettet er godt for 170 hk. Dette tror jeg er et bra alternativ hvis man ser på forholdet mellom pris og motoreffekt.

 

Noen som har kommentarer på oppsettet?

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Høres jo ut som en knall motor det der. Men er jo mye penger for en ganske beskjeden effektøkning. ABF motoren har jo 150hk orginalt, og skal jo være god for en del mer.

 

Selv er jeg veldig fan av overladning. hehe.

 

Hvordan går det med motoren din da? evnt hele bilen? ;)

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by greenrallye

Høres jo ut som en knall motor det der. Men er jo mye penger for en ganske beskjeden effektøkning. ABF motoren har jo 150hk orginalt, og skal jo være god for en del mer.

 

Selv er jeg veldig fan av overladning. hehe.

 

Hvordan går det med motoren din da? evnt hele bilen? ;)

Motoren blir montert i disse dager, etter diverse rot med stempler og veiv. Hadde fått en veiv med 88 mm slag i steden for 95,5 mm. Trodde først at custom-lagde stempler hadde skylden. Blir montert rett etter EU-kontroll i vinter.

 

Du har et poeng med den ABF-motoren... Men med porting, chip og langslag blir motorene like både i pris og ytelse... Kanskje jeg burde koste på et effektanlegg...

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Har begynt å bygge denne motoren, men planene er justert.

 

9A underdel, 82,5 x 92,8, orginalstempler. 2500,-

Overhaling og avbalansering, 10000,-

PL topp, portet og overhalt, 10000,-

Stort innsug, 1000,-

Trimchip til PL 1000,-

KR innsugskam, 500,- alternativt Schrick 268/268, 6200,-

Grenrør 4000,-

 

Totalkostnad 29000,- alternativt 35200,- med Schrickkammer.

Ytelsen blir ca. 155 alternativt 165 hk.

 

Billigste løsning uten avbalansering, overhaling og porting blir 20000,- billigere, men effekt og levetid på motoren blir da selvfølgelig redusert. Men ca. 145 hk og et dreiemoment som kommer helt fra bunnen til under 10000,- er jo en trivelig tanke ;-)

 

Har tenkt på følgende oppsett:

Tallblock fra ABA-motor, 2500,-

Veiv med langt slag (95,5 mm), 2500,-

83 mm boring, støpte stempler, 6000,-

2,1 liter slagvolum, kompresjon 10,5:1,

Portet KR-topp med stort innsug og standard KR-kammer, 10500,-

EIP fuelrail for elektroniske dyser, 3000,-

Digifant 2 hjerne med spesiell chip, 3500,-

4-1 header fra TSR, 4000,-

Motorarbeid, (boring, sliping av veiv, avbalansering etc.) 8000,-

GTI16V bakre del av eksosanlegg.

 

Total kostnad kr. 40000,- Antar oppsettet er godt for 170 hk.

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket oppsett vil du foreslå til den prisen? Har kikket litt på det, men ikke funnet et brukbart oppsett til den prisen.

 

50 mm innsuget satt på enkelte de aller første KR-motorene i -86. Det ble gått bort ifra fordi det svekket dreiemomentet på lave turtall. Men til trimming er det jo overlegent.

men vegard da.. bruker du 40k på en 16v motor med overladning, så snakker vi jo om ca 300 hk :) Kjør overladning du mao :)

 

Mener kr motorene kom med 50mm innsuget ettr 88 eller noe sånt.. tidlige versjoner kom iallefall uten..

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja, oppsett alla mitt, danna og rudi sitt på passat 16vT er jo gode utgangspunkt.. standard overhaling av motoren med nye smidde stempler til 4-5k for å få kompen ned på 8,5:1, så er selve motoren i boks.. mr. ferkjær på vacn skal selge komplett haltech datasprut til 6k.. ellers så koster komplett digifant rundt 3k, er jo det vi fleste bruker.. iallefall på økonomi trim..

 

innsug enten moddet audi femmer, scirocco eller special made by tcr.. eksos av audifemmer eller tcr, turbo alla rs2.. litt ombygging, men kun standard bygginger egentlig.. så kommer litt rør, detaljer, slanger, ic, chip osv...du kan jo ganske mye om motorer for å si det sånn, så kun barnemat.... med dette opsettet til rundt 20-30k så snakker vi mellom 200-350 hk alt utifra hvor dyrt og hvor holdbart du vil ha det...

 

las forresten en artikkel i the golf der vag tunere mente at restriktoren i innsuget på 16v ikke var manifolden, og at 50mm derfor ikke hadde noen spes bedre gjennomstrømning enn 42mm.. var større effekt økning på å polere opp 42mm innsuget enn å bytte til 50mm :)

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle bygge en turbomotor vil jeg i hvertfall ta en overhaling av shortmotor og topplokk. Oslo Sylinderservice tar 10000,- for polering og balansering av veiv, balansering av stempler og råder, honing av sylindre, lagre og stempelfjærer. Videre koster overhaling av topp med porting 10000, og da får du ikke med rustfrie ventiler.

 

Så kommer S2 stempler og råder, tipper du får dette brukt for 2-3000,-. Innsuget koster ca. 2500,- Allerede nå er vi på 25000,-.

 

Så kommer eksosmanifold, turbo og eksosanlegg. Du må også over på en kraftig (og dyr) clutch. Dette er deler for ca. 20000,-.

 

Så må du ha Digifanten, og helst en chip for turbomotor. tilsammen 4-5000,-?

 

Så kommer intercooler, rør og smådeler, wastegate (hvis dette ikke sitter på turboen), popoff samt et forsterket drivverk. G60 girkasse og drivaksler er vanlig å bruke. 10000,-?

 

Bruker du G60-kassa må du bytte til hydraulisk clutch, da går det på et pedalsett samt wirestellet til giret. I tillegg kommer kabling til Digifanten og alt arbeidet med montering.

 

Jeg tror et budsjett på 40000,- er urealistisk for et turbobygg. Rundt 70000,- regner jeg med at du må ut med før prosjektet er kjørbart. Det er nok en grunn til at vi stadig kan lese på forumet om folk som har gitt opp å fullføre diverse turboprosjekter. Det er billigere å kjøpe en fabrikkbygd turbobil.

 

 

For en turbomotor, går det jo å kjøpe inn S2 stempler, porting og polering, scirocco manifold, digifant sprut og litt slikt, og da burde det da holde for 220-230hk, og med alle delene du trenger i tillegg tviler jeg på at du kommer noe særlig over 20-30 000. Men tanken på en hissig sugemotor frister meg og :)

 

Synes du er litt vel pessimistisk med tallene her, såvidt jeg har forstått har jo mange av 16v'ene rundt 150hk originalt ? Remster sin har vel det hvertfall ! Med det dyreste alternativet bør du jo kunne komme opp på 175hk ca ? Såklart, det er jo mange fantasitall ute og går :) Eller tenker du hk på hjulene ? I så tilfelle gir det litt mer mening for meg...

 

Har forresten nylig gått til innkjøp av 50mm manifold, har hørt masse bra om det, at man mister ganske mye dreimoment fra bunn, men tjener råmye på topp (i den grad man kan kalle det rått selvfølgelig). Finnes det noen klare tall på dette ?

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle bygge en turbomotor vil jeg i hvertfall ta en overhaling av shortmotor og topplokk. Oslo Sylinderservice tar 10000,- for polering og balansering av veiv, balansering av stempler og råder, honing av sylindre, lagre og stempelfjærer. Videre koster overhaling av topp med porting 10000,-.

 

Så kommer S2 stempler og råder, tipper du får dette brukt for 2-3000,-. Innsuget koster ca. 2500,- Allerede nå er vi på 25000,-.

 

Så kommer eksosmanifold, turbo og eksosanlegg. Du må også over på en kraftig (og dyr) clutch. Dette er deler for ca. 20000,-.

 

Så må du ha Digifanten, og helst en chip for turbomotor. tilsammen 4-5000,-?

 

Så kommer intercooler, rør og smådeler, wastegate (hvis dette ikke sitter på turboen), popoff samt et forsterket drivverk. G60 girkasse og drivaksler er vanlig å bruke. 10000,-?

 

Bruker du G60-kassa må du bytte til hydraulisk clutch, da går det på et pedalsett samt wirestellet til giret. I tillegg kommer kabling til Digifanten og alt arbeidet med montering.

 

Jeg tror et budsjett på 40000,- er urealistisk for et turbobygg.

 

joda, men det opsettet du her snakker om er jo ikke noe øko trim akkurat :) går an å overhale shortblock og topp selv uten å bruke 20k.. selv om full honig og av balansering med linjeborring er å foretrekke... bruker original kasse til den tar kvelden iallefall... :) litt kompromisser må man gjøre...

 

skal du uansett ta 16v motoren opp til rundt 170 hk, så må du til med digifant eller tillegssprut.. ville anbefalt digi med en n/a chip... kjipt med motor til 40k som går for magert :(

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 91-mod. GTI 16V med PL-motor, så jeg bruker dette innsprutet med trimchip.

 

Ser at mange anbefaler Garret sin chip, men er det riktig at de kjører på 91 oktan bensin i Statene? I så fall må det vel lønne seg å kjøpe en Europeisk chip, helst en som er beregnet for 98 oktan.

 

Noen som har erfaringer på området?

skal du uansett ta 16v motoren opp til rundt 170 hk, så må du til med digifant eller tillegssprut.. ville anbefalt digi med en n/a chip... kjipt med motor til 40k som går for magert :(

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 91-mod. GTI 16V med PL-motor, så jeg bruker dette innsprutet med trimchip.

 

Ser at mange anbefaler Garret sin chip, men er det riktig at de kjører på 91 oktan bensin i Statene? I så fall må det vel lønne seg å kjøpe en Europeisk chip, helst en som er beregnet for 98 oktan.

 

Noen som har erfaringer på området?

jam har liten erfaring med ke-jetronic eller cis-e sprutet på pl, muligens at dette kan tynes noe høyere enn kr med ny chip... stemmer at amerikanerene kjører mye på RON 91 ja, men bare å spesifisere at du skal kjøre på 98 når du bestiller det... lager de sikkert custom..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva man bygger, så blir det nok dyrere enn antatt :D

Hadde egentlig bare tenkt å bytte stempler, for å få litt høyere komp jeg.

Endte med: S2 stempler og råder. Sinter-clutch som skal tåle 460 nm. Større turbo(K26) Avbalansering av clutch,svinghjul og veiv. alt av pakninger og lagere nytt. Så blir det større dyser(440ccm) og SNS stage 5 chip, samt 3,5 bar bensintrykksregulator.

 

Påtenkt budsjett: 3500-4000.

Sånn det er nå : Oppmot 20 000,-.....

 

Men det blir nok en helt sinnsyk kjøreopplevelse om en mnd tid :D

- 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår