Gå til innhold

olje til min audi 90?

Ranger emnet


audi 90 1985

Anbefalte innlegg

Bruk en delsyntetisk eller helsyntetisk olje, ikke mineralolje. Skift *alltid* oljefilter sammen med olje, kjøp originalt oljefilter hos VAG-forhandler. Det er best (har ventil så oljen ikke renner ut igjen når motoren er stoppet) og koster ikke noe mer enn de uoriginale.

 

Skift også luftfilter, plugger og sånt om du ikke vet når det er gjort sist. Spesielt luftfilter har en tendens til å bli "glemt" siden det er litt trangt og fiklete å komme til der..

 

Såvidt jeg husker skal det være 4.5 liter olje på en sånn motor. Skift olje hver 10000. km.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. Kjør på mineralolje du. Du har slik gammel bil og motor. Og om det er noe som helst forbruk eller no av olje på den. Så vil syntetisk olje gjøre det desto værra fordi den er tynnere og kommer seg innimellom overalt og løsner det meste av dritt. Og du kan ende opp med ei "sil" av en motor..

 

Hang du med? :P

 

Olje kan du bytte på hver 10 000km..det holder fint. Oljefilter kan du kjøpe hos mekonomen eller torshov.

Bare bullshit at man må kjøpe hos vag forhandler. Det KOSTER!!! mye mer enn det smaker.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hive meg på her. Støtter Spangen i hans uttalelser, kjøp del- eller helsyntetisk olje og originalt oljefilter. Ikke pin motoren med lavkvalitetsolje fordi den bruker olje, fiks heller problemet! Det blir som når noen anbefaler mineralolje fordi ventilløfterene tikker, det riktige er å skifte løfterene!!! Skal man fjerne symptomet eller problemet???

Det originale filteret kostet rundt 70 kroner sist gang jeg kjøpte, noe særlig billigere blir det ikke hos f.eks. Mekonomen! Om du er VACN-medlem får du i tillegg rabatt ;) Om motoren skulle bruke litt olje etterpå så vet du i alle fall at den får smurning :) Oljeforbruk kommer som regel av utette og morkne ventiltetninger, disse koster ca 250 kr for 10 nye, trenger kun skifte på innsugsventilene, det er stort sett der oljen forsvinner ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket var filter til en vanlig 2.2E DYRERE både hos Mekonomen og Torshov enn hos VAG-forhandler. Nå tror jeg filtrene ihvertfall hos Mekonomen er av samme merke som originalt (Mann/Mahle/Knecht), men hva er vitsen med å betale over hundrelappen der når man får det for 60-70 hos VAG-forhandler?

 

Og mineralolje er helt ubrukelig om man ikke bor i syden. Blir det -10 flyter den nesten ikke før den blir varm, og det smører IKKE motoren særlig bra. I tillegg holder den seg dårligere over tid og har tapt seg mye mer i løpet av f.eks. 5000 km enn en bedre olje.

 

En rimelig delsyntetisk eller helsyntetisk koster ikke stort hos en rekvisitabutikk, og funker så utrolig mye bedre..

 

Min Audi 90 har snart rullet 400000 km, den tiden jeg har hatt den kun på helsyntetisk olje, den bruker ca. en liter olje på 5000 km og tikker ikke i det hele tatt.. Selv den snart 30 år gamle Skodaen fyller jeg "ordentlig" olje på, bare tull å spare på det punktet.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke no spesielt problemer med tikking i motoren min jeg men. Kan hende filteret er dyrer hos mekonomen, ikke vet jeg da jeg kjøpte med automobilkompaniet sine rabatter. Men kjørte på mineralolje hele tiden og var ikke noe problem. Kjørte 10k per skift.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Bruker AGIP Syntetisk Olje til min 90! Og bytter alltid filter samtidlig. Orginalt er det også. Stor fornøyd med den oljen.

 

Da er vi 2 angående oljemerket! :D Sist jeg sjekka, for 2 dager siden, stod det at det gikk 3,5 liter med olje på motoren! Syns det var lite men stoler på instruksjonsboka! Og originalt filter på VW Audi koster 60 kr! Mener å huske det koster rundt 54 kr på Biltema. Da det er så liten forskjell kjøper je jaggu meg originalt! :)

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør en motorens på motoren. Fremgangsmåte: 50% diesel 50% mineralsk olje, la den stå å gå i ca 10 min. Deretter tapper du av oljen og tar av filteret, så heller du på ny helsyntetisk olje og nytt orginalt oljefilter. da har du en motor som går rent og pent og (forhåpentligvis) ikke tikker eller bruker olje av merkbar grad

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør en motorens på motoren. Fremgangsmåte: 50% diesel 50% mineralsk olje, la den stå å gå i ca 10 min. Deretter tapper du av oljen og tar av filteret, så heller du på ny helsyntetisk olje og nytt orginalt oljefilter. da har du en motor som går rent og pent og (forhåpentligvis) ikke tikker eller bruker olje av merkbar grad

 

Ja, gjorde slik før (eller parafin), helt til de fant ut at dieselen tærer på tetninger og gummidetaljer i motoren. Bruk heller QMI.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår