Gå til innhold

Hvordan sparkle luftbobler

Ranger emnet


Stingah

Anbefalte innlegg

Hei

På min første støyp noen sinne ble det selvfølgelig en del luftbobler. Disse ble "åpne" når jeg pussa litt på kassene.. Noen tips til hvordan man sparkler disse? Har prøvd mye rart (hele opplegget er litt prøveprosjekt, men vil ha det helt smood før jeg sier meg ferdig). Har nå prøvd sparkling med glassfibersparkel, finsparkel har og prøvd sprøytesparkel på boks. Problemet er at sparkelen enten ikke setter seg skikkelig nedi hulla eller så får jeg rett å slett ikke sparkelen nedi hulla for sparkelen er litt for tykktflytende. En tanke som slo meg var å bare smøre ett lag til med polyester på etter kassen var grov-pusset? Dvs etter jeg har pusset ned konturene etter glassfiberen.

 

Mvh

Fredrik Sjølie

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er det, gelcoat får du ved å blande polyester og gelcoatblanding, det du får da er en type topcoat.. du får også ferdig gelcoat du bare blander herder i, på jobben er det separat og da blir det det jeg går ut fra..

 

hva du skal bruke til å fylle porene med kommer an på hvor dype og store hullene er og hva konstruksjonen er til, er det bare sånn at du kjenner at det er en litt ru overflate er gelcoat fint, men hvis det er dype huller er det bedre med ren polyester(og herder seff), det er sterkere og hefter litt bedre enn gelcoatblanding.. det er en grunn til at gelcoat betegnes som en TOPcoat, den brukes som et avsluttende lag som er vanntett og pent å se på pluss at det er lettere å finslipe hvis det er noen små skjønnhetsfeil.. ikke stort mer..

 

forresten er et godt tips til neste gang du skal støpe å kjøpe deg/evnt bruke mer aktivt er en metallrulle, den brukes for å presse ut/fjerne luftbobler som blir fanget mellom lagene, det gir en mer kompakt og sterkere konstruksjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoBoX: I second that. :thumb Jeg har selv brukt polyester for å pynte på en ruglete overflate når jeg har støpt. Det enkle er ofte det beste. ;)

 

Tips: I alle tilfeller skal det ALDRI være synlig tørr, ubehandlet glassfiber da denne vil trekke til seg fukt fra luften og etterhvert vil du få råte i fibern. Da er det bare å kaste alt sammen.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Her er noen enkle tips fra fagfolk:

 

Det er en ting som er veldig viktig å skille fra hverandre. Topcoat og gelcoat.

 

Gelcoaten er noe man bruker når man skal støpe i form, den inneholder ikke en voksoppløsning og blir derfor litt kleimen å slipe på, eller rettere sakt, det er et helvete å slipe på. Beregnet for å støpe over etterpå.

 

Topcoat er det voksoppløsning i og det blir en "glatt" overflate på, den blir brukt som et avsluttende strøk. Så du skal bruke topcoat og slipe på. I top/gelcoaten skal det være 1-2% med herder. (Samme type som i polyester)

Du kan også tynne topcoaten ut med litt ren styren eller acton, slik at den fyller opp små porer.

 

Og til slutt, en ting som er meget viktig: Bland aldrig to komponent produkter (polyester, top/gelcoat, sparkel m herder) med en komponent produkter (sprøytesparkel på sprayboks, lakk på sprayboks) da dette har to forskjellige herdersystemer og vil reagere med hverandre.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar her. Jeg tror jeg vil gå for topcoat istede for polyester. Høres bare bedre og enklere ut. Tanken min er nå å gjøre det i to omganger: først kjøre på med en tynn blanding topcoat over der hulla er, la dette tørke og så kjøre på med en "vanlig" blanding på hele kassen. Så pusse og lakkere. Høres dette greit ut?

 

Rettelse: blir litt feil å si hull, er bare luftbobler i det øverste laget. All styrken i kassen er på innsiden (7-8 lag med fiber).

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hall'a!

Den planen der skal funke helt greit. Men du må huske på å matte godt ned mellom strøkende med topcoat. Vist ikke vil du slite med vedheften, og det vil begynne å flasse av etter en stund.

Og har du støpt kassa i 600 g glassfiber? Da har du bomberom vist det skulle bli atomkrig....

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår