Gå til innhold

Gassflasker og gass - Kjøp/leie - LES DENNE TRÅDEN FØR DU SPØR!

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

MIG MAG TIG TAG oksygen acetylen

Dette får bli en sticky om de ulike alternativene. Folk spør jo om gass og flasker hver dag omtrent. Samme med de forbanna sveiseapparatene.. *sukk*

Kom med tips og innspill på steder som har gunstige priser på flaske og gass.

 

28.07.09 - Yara v/ Bø Bilco bilopphuggeri avdeling Seljord

5L = 2500+mva

10L = 3500kr+mva

5L påfyll 765+mva

10L påfyll 850+mva

(Kazzy)

 

20.07.09 - Påfyll 5L flasker:

Yara: 765+mva

AGA: 655+mva

AirLiquid: 595+mva

Alle prisene gjelder refill av selveid 5liter, av mison/secur 18 dvs CO2/Argon gass. (Go-carter)

 

AirLiquide anno 26.05.09

"11L airliquide eie-flaske hos sveisesenteret i Drammen. Var på tilbud til 3400+mva." (anda)

 

 

Priser anno våren 2006:

Yara

Påfyll acetylen 5L eie; 457,+mva.

Påfyll oxygen 5L eie; 214,+mva.

Påfyll MIG/MAG 10L eie; 572+mva. Secure 18 MIG/MAG blandgass for stål.

 

T00LS Hatec - AirLiquide - HAR 11L kjøpeflaske <- Arcal= blandgass mig/mag. :thumb, 5L og 20L

Må finne igjen huskelappen. De er litt dyrere enn Yara, men billigere enn AGA.

 

TESS - AGA - Har IKKE 10 eller 11L! Fyfy! Selger 5L og leier ut 20L(+?)

Påfyll acetylen 5L eie; 498,+mva.

Påfyll oxygen 5L eie; 232,+mva.

 

Lenker:

For å gjøre ting enkelt.. Stor takk til RealAce fikk ut denne. Vet ikke om du har diktet det sammen selv eller stjålet det fra AGA ell.no men.. :thumb

Tips: Kjøp 11L gass fremfor 5L ev leie av 20L til MIG/MAG

Fargemerking av gassflasker fra Air Liquide (pdf-fil)

Endret av Skody
Første update siden 05.09.06!

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sende en mail til kulkompaniet i Drammen, der jeg lurte på om dem hadde "store" flasker til salg. Dette var det jeg fikk til svar:

 

"Hei.

Det vi har som eie-flaske er 5liter.

Pris pr.flaske kr. 2900,00 inkl.mva.

 

Med vennlig hilsen

Byggkjøp Kulkompaniet AS"

 

Er det jeg som har vært uheldig med han som svarte på mailen min eller har dem ikke noe annet en 5liter flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lurer på å kjøpe meg et mig apparat, det koster jo ikke allverden, og gassen koster ikke allverden heller. Men disse gassflaskene er jo dyre å leie/eie for såpass lite bruk som det blir..

 

Lurte dermed på å undersøke med noe industri rundt om å få tak i en brukt flaske gratis/billig.. Men så er det vel sånn at flaskene skal ha en bestemt farge etter hvilken gass som skal være på, eller? Kan jeg få fylt dekkgass på en flaske det tidligere har vært oxygen/acetylen på?

 

Og hvilken dekkgass er jeg mest tjent med? Jeg skal jo primært sveise på bil, altså tynnplate stål. Går det an å sveise rustfritt med samme dekkgass/rørtråd?

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
sende en mail til kulkompaniet i Drammen, der jeg lurte på om dem hadde "store" flasker til salg. Dette var det jeg fikk til svar:

 

"Hei.

Det vi har som eie-flaske er 5liter.

Pris pr.flaske kr. 2900,00 inkl.mva.

 

Med vennlig hilsen

Byggkjøp Kulkompaniet AS"

 

Er det jeg som har vært uheldig med han som svarte på mailen min eller har dem ikke noe annet en 5liter flasker.

 

Trur du møtte feil dude på telefonen, men det er nok letter å stikke innom.. Kanskje han trodde det var onkel blå som ringte??grinchy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Lurer på å kjøpe meg et mig apparat, det koster jo ikke allverden, og gassen koster ikke allverden heller. Men disse gassflaskene er jo dyre å leie/eie for såpass lite bruk som det blir..

 

Lurte dermed på å undersøke med noe industri rundt om å få tak i en brukt flaske gratis/billig.. Men så er det vel sånn at flaskene skal ha en bestemt farge etter hvilken gass som skal være på, eller? Kan jeg få fylt dekkgass på en flaske det tidligere har vært oxygen/acetylen på?

 

Og hvilken dekkgass er jeg mest tjent med? Jeg skal jo primært sveise på bil, altså tynnplate stål. Går det an å sveise rustfritt med samme dekkgass/rørtråd?

 

The Edge

 

 

Gassflasker i 5 liter er såkalte kjøpeflasker. De betaler du rundt 4.500,- for å får med deg hjem uten videre. Når denne er tom tar du den med til en gassforhandler og bytter denne med en full. Da betaler du kun for gassen. Dersom du leverer inn flasken og ikke skal ha ny får du pantet tilbake.

 

De større flaskene er kun leieflasker. 20 liter er best egnet til garasjebruk. En slik flaske leier du for 1-5 år av gangen og årsleien ligger på 1400,-/år. Gassen koster rundt 700,- for hver fylling (du leverer inn den tomme og får med deg en full).

 

Du kan ikke sveise rustfritt med samme gass som stål. Rustfritt må sveises med ren argon. Til stål kan man bruke mange forskjellige gasser. Jeg bruker mison 18. Den gir lite sprut og gir en passelig innbrenning. Dersom du velger Co2 så gir den et varmere sveisebad og en dypere innbrenning. Det finnes en rekke andre gasser også. spør forhandleren hva de anbefaler.

 

Det finnes også tråd til mig som ikke trenger gass. Personlig liker jeg disse dårlig. Det blir ikke like godt sveiseresultat og du har mindre kontroll på sveisebadet. Har aldri prøvd å sveise rustfritt med tråd som ikke trenger gass. Er usikker på kvaliteten av disse.

 

Til rustfritt ville jeg heller ha valgt å sveise med TIG. Det gir en mye bedre kontroll på smelta og er bedre på tynne materialer. Det finnes kombiapparat fra Lincoln som klarer begge deler (Mig + Tig). Dette er selvfølgelig litt dyrere, men et slikt apparat kan også sveise aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et par spørsmål her jeg da.

 

Hvor lenge varer en 5L flaske sånn ca? MIG-apparat...

Og, jeg skal sveise rust på en bil frem til mars-april neste år, lønner det seg da å leige eller eige en flaske?

 

Når du sveiser på bil har du et gassforbruk på 10-12 liter i minuttet. Det er bare å ta flaskens volum ganger trykket og finne ut hvor lenge du kan sveise på en flaske. Litt vanskelig å anbefale deg noe så lenge man ikke har sett omfanget av sveisingen, men tror du kommer sånn omtrent i null. Dvs det koster omtrent det samme.

 

Eieflasken kan du levere inn når du er ferdig og få pant for, men gassen koster litt mer enn om du leier en 20 liter. Dersom du har endel sveising bør du gå for 20 liter leieflaske. Dersom det ikke er så mye velger du å kjøpe en 5 liter for så å få pantet tilbake når du er ferdig.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike 50ltr (eller var det 200) flasker som er vanlig i industrien er det strengt på. alle flaskene har et serienummer som blir kontrollert ved utlevering og tilbakelevering...

 

Nja, de har ikke serienummer men en datachip i toppen på flasken. Der er det lagret hvem som har leid flasken og når. Så snart denne flasken kommer inn igjen blir leietaker kreditert denne og tatt ut av leiekontrakten til leier.

 

De vanlige flaskene i industrien er 40 og 50 liter. Det finnes også batterier med flere flasker i kurv som er sammenkoblet (9 og 12 flasker)

 

40 liter brukes stort sett til acetylen og 50 liter brukes til det meste ellers.

 

Det er også en 20 liter i industriformat som kan leies av private. Disse kan du få med både sveisegass og som oksygen/acetylen flasker.

 

Det er egne flasker for de forskjellige gassene og de kan derfor ikke blandes. Dvs. en acetylenflaske er beregnet for akkurat det og kan ikke påfylles oksygen eller en annen gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Du leier ikke 10L, de kjøper du. 20L med dagleie på 3-4kr blir dyrt om du ikke tømmer flaska så og så ofte. En kompis leaser og betaler kanskje 2kr dagen. Fordelen er at han betaler like lite for påfyll som jeg betaler for en 10L som andre betaler for en 5L.

 

Kan ikke du kontakte både Kullk, Tess og AirLiquide og innhente dagspriser? Så kan jeg ev. legge det til i første innlegg. Er 2,5 år siden jeg skrev innlegget. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår