Gå til innhold

V8'r skryt !

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

det her er vel en diskusjon som preges av at folk har forskjellig smak og preferanser..

før jeg kaster meg inn i denne, så skal det sies at jeg ikke er biltester til vanlig...og selv om jeg er 10 år eldre enn enkelte andre her, så har heller ikke jeg kjørt alle slags biler og forskjellige motorkonstruksjoner. Har riktignok kjørt endel forskjellige, og har fått noen personlige(!!) favoritter etterhvert, men prøver iallefall å ha et åpen sinn mht andre motorer/ kjøretøy. Og det går an til å bruke sin egen fornuft og utvikle sine egne meninger på tvers av hva andre mener..og påstår..:)

 

Har ikke V-8'er eller V-tec motorisert bil selv... men kunne jeg velge så hadde det nok blitt en V-8 på grunn av lyd, egenart og dreiemoment. Firesylindret rekkemotor er jo så vanlig at det blir kjedelig:) (ironi..)

Bilen min har 3,6 liter bokser med 325NM på topp.. ikke søren om jeg ville byttet det ut mot en liten avgiftssnill 1,8 liter...

Er så deilig å alltid ha dreiemoment tilgjengelig...det drar nesten uansett hvilken gir/hastighet man har.. Synes det er slitsomt å måtte gire og mase med en skrikende turtallsmotor.. dog så er det morsomt at motoren i bilen min tildels endrer karakter over 4000 rpm. Kjører man rolig så bruker den ikke noe mere bensin enn en vanlig bil.

 

Men det betyr ikke at jeg ikke er fascinert av honda motorene..

Synes NSX er kuul... og den har jo 3,2 liters motor (og 3liter?) .. sikkert en grunn til at den har såpass stort volum, den skal jo matche sine konkurrenter (+ historikk..)

 

Men allt behøver ikke være moderne og avansert for at det skal fungere og være kuult (det er en smak sak). Har kjørt endel med min gamle motorsykkel i sommer.. lengste turen var på 360 mil (nord norge). For endel R-motorsyklister så ville det sannsynligvis ikke vært på tale å kjøre en slik sykkel.. det går jo ikke fort og aksellerasjonen er moderat. Men selv med 60 år gammel teknikk ( og en motorkonstruksjon som begynte bli gammeldags allerede når den var ny i 1944..) så fungerer det fint på langturer også. Japsene kan putte inn mere hester og forbedre en kopiert utgave, men det blir ikke det samme... lyden og følelsen av den grove og enkle motorkonstruksjonen gir en helt spesiell opplevelse.

Klarer meg med 3 gir i Norge, 3dje går fra 40 til 130... (

Fordelen er, på samme måte som en V8, stort volum og mye dreiemoment !! En japsesykkel går fortere, aksellerer fortere etc etc... men godfølelsen/ godlyden er helt borte...(men adrenalinet/dødsangsten er til stede:) ) Synes egentlig ikke at det er så spesiellt tøff lyd i en en firesylindret rekkemotor på høyt turtall..egentlig så er det like slitsom lyd som i en totakter.

 

Liker flathead V8 best da....mmm godlyd! jada, jada... lav literytelse og korte serviceintervall... men i mine ører en flott motorlyd og en morsom motorkontruksjon..

jeg penset inn på veterankjøretøy her.. grunnen er at jeg liker motorlyd og også estetikk/ designet.. Japsene har endel å lære der... nede i motorommet på f.eks en subaru så er det vel ikke akkurat pent..

MEN, det er hva jeg liker da... og jeg håper ikke jeg hardnakket har påstått at jeg har rett..og har vel ikke grunnlag til å påstå noe heller, siden jeg ikke har kjørt allt mulig av biler..

 

Dog så er det viktig å nevne at det aller meste ble prøvet ut de to første tiårene av bilens/motorkjøretøyenes historie..

Etterspørsel, produksjonsteknikk, materialteknikk, sikkerhet etc har styrt hva som ble med videre og hva som har blir gjeninnført..

 

japsene har lånt mye av andre.. og hatt suksess med å forbedre det. men det mangler noe av det spesielle (sjelen og designet) som endel europeiske/ amerikanske kjøretøy har ... på godt og vondt riktignok. Mye amerikansk design som jeg ikke liker...allt var så mye bedre før 1955 :)

Har heller ennå ikke kjørt en japsebil som jeg sitter godt i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 237
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Hersker Hans

 

Vi er vel alle enige om at Formel 1 og andre baneløp er noe av det grommeste innen motorteknologi. Der brukes det mest V8 V10 og V12. Rekkesekser er ikke en veldig HI-tech løsning. Mange bilprodusenter har gått over til V6. Du slipper så lang veiv og kam. Motoren blir kortere. (letter å plassere den bak forhjulene) Sikkert mange flere grunner. BMW har V6 nå. Supra gikk over til V6??

 

Av wankel, boxer, rekke og V8 motorer er V8 det jeg ville hatt i bilen min!! V motor er best, V6 og. Tror faktisk de fleste på forumet er enige om det. Hvertfall bedre enn wankel og boxer. Luftavkjølte motorer er utdatert. Hvorfor ha bokser da? Wankel er ikke pålitelig! Varer en dag.

 

En motor med stort volum det er tatt ut relativt lite hester av tåler mye mere juling og hardt bruk også. Det sier seg selv.

 

 

Og når begynte BMW med V6?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det rare er at en 1.6 VTEC har ikke masse mere moment std en en annen normal 1.6 tvert i mot.

Her er en dynokurve av en B16A2-motor, med andre ord: den som sitter i Civic VTi. Sammenlikne denne mot hvilken som helst annen 1.6-liter på markedet, jeg tror denne motoren vil vinne alt! :)

post-2019-13804851761878_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Her er en dynokurve av en B16A2-motor, med andre ord: den som sitter i Civic VTi. Sammenlikne denne mot hvilken som helst annen 1.6-liter på markedet, jeg tror denne motoren vil vinne alt! :)

 

 

Og her er feilen du ser den på kurven, motoren levere fler hester en moment, det er da alt blir feil. en v8 som leverer 300 hk, leverer 370 i moment det er da vi snakker om krefter ikke hester.

 

:D Terje

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by triggerhappy

 

 

Og når begynte BMW med V6?

 

 

 

M3 har en 6 sylindret «in line» 2,0 liters motor. Bilen kan akselere til 0-100km/ t på 5,9 sekunder. Motoren produserer 343 HK. Vis du skal kjøpe en M3 kan du få ekstra ting som lær seter og kraft styring. Med en pris på ca. 370.000.kr så skal du spare en stund får du får råd til denne bilen. Kort sagt så er denne bilen kjempe lekker og er like tøff som 97 modell som en 2001 modell. KJØP DEN VIS DU HAR PENGENE!

 

 

Fakta:

Pris: kr 1.200.000

Vekt: 1700 kg

 

 

Ytelse:

0-100 på 5,9 Sekunder

Toppfart: 270km/ t

 

 

Motor:

V6 in line 2.0 liters motor

Hestekrefter: 343

V 6 V6

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CamaroCab

 

 

 

M3 har en 6 sylindret «in line» 2,0 liters motor. Bilen kan akselere til 0-100km/ t på 5,9 sekunder. Motoren produserer 343 HK. Vis du skal kjøpe en M3 kan du få ekstra ting som lær seter og kraft styring. Med en pris på ca. 370.000.kr så skal du spare en stund får du får råd til denne bilen. Kort sagt så er denne bilen kjempe lekker og er like tøff som 97 modell som en 2001 modell. KJØP DEN VIS DU HAR PENGENE!

 

 

Fakta:

Pris: kr 1.200.000

Vekt: 1700 kg

 

 

Ytelse:

0-100 på 5,9 Sekunder

Toppfart: 270km/ t

 

 

Motor:

V6 in line 2.0 liters motor

Hestekrefter: 343

V 6 V6

M3 med 2 liter V6 ja... Aldri....

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt tidligere en plass kommer stadig disse (spes Honda) menneskene med at de har et visst antall hester PER LITER.... betyr det så inni gamperæva mye for kjøreopplevelsem altså??....skjønner at dere er imponerte, det er jeg og! men det er da det endelige effekttallet som faktisk spiller noen rolle?

Hører noen for eks om en Ferrari 355 eier som sier at han har 103 hester per liter??? nei han sier han har 380Hester...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lord Gryphon

La nå honda elskerne skryte av at dem har en masse hester pr. liter motor. Det er jo tross alt det eneste dem har å skryte om ;) Som tidligere sagt 160 hk blir litt spedt mot 360 hk :D

 

Hehe, ja.. tar ut knappe 51 hk per liter ut av 2litern i mazdaen, men den bilen går det hvertfall an å kjøre på turtall under 3000 uten at det stopper i motbakkene :rolleyes:

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Det sier slett ikke kurven. Hvis du har sett nermere på den, så ville du sett at NM ikke har noen skala! :p Eid!

 

**KREMT**

Har du virkelig studert den nøye selv?? Tror neppe det!!

Y-skalaen har INGEN enhetsbetegnelse, fordi den er felles for [hp] og [lb-ft], noe som er vanlig.

Ser du på de forklarende talla i kurven så står det:

- 144 hp

- 104 lb-ft

Ser du på skalaen vil du se at dette stemmer.

 

Men når det gjelder motorens Moment, så er jo vi vant til å lese sånne kurver i [Nm]-enhet vel?

 

Nå vet ikke jeg helt regnestykket fra [lb-ft] til [Nm]... men hva blir detta i [Nm]??

 

 

 

Originally posted by CamaroCab

 

Fakta:

Pris: kr 1.200.000

Vekt: 1700 kg

 

Ytelse:

0-100 på 5,9 Sekunder

Toppfart: 270km/ t

 

Motor:

V6 in line 2.0 liters motor

Hestekrefter: 343

V 6 V6

 

Her må det da vel være en skriveleif??

"in-line" er vel det samme som "rekke", vil jeg mene....

Hva står det i leveringsprogrammet til BMW da??

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det mye drittslenging :D

 

bmw m3 (e46) har rekke 6 (eller inline 6 om du vil), men dog på 3.2 liter, og ikke 2.0 som tidligere nevnt.

m3 har vel 321 hk ( iallefall e36 ) og CSL'n har vel noe mer ja.

 

litt bmw hisorie;

 

m3 e30 hadde r4 motor på 2.3 liter og 16v

m3 e36 hadde r6 motor på 3.2 liter og 24v (dah)

m3 e46 har vel samma motor tror jeg.

 

m535i (e28 "m5") hadde r6 motor på 3.5 liter

m5 e34 hadde også r6 motor på 3.6 liter (seinere 3.8)

nyeste m5 e? er den første med v8'er.

vistnok den seriproduserte v8'rn som kan dra høyest turtall!

 

det var mercedes som i '95 gikk over fra rekkesekser til v6'er.

antaglig pga at den tar mindre plass.

 

ellers så er jeg enig at amrikanere stor sett er et møkkafolk som virker utrolig lite intressert i det som foregår usa. (til nød amerika)

 

(når det er sagt, så har jeg sett nok på "gal kanal" til å ikke ha noen særlig høyere mening om japanere heller.)

 

men jeg prøver ikke av den grunn å boikotte amrikanske varer,

særlig ikke biler i fra 50-60-70 åra!

 

har aldri hatt noen bil med v8'er selv, men det kommer!!!

må bare få kjørt fra meg litt en 10års tid først!

 

må si jeg har mye mer sansen for krom å stor motor,

enn neonfarger og plastikk.

 

men japanerne er flittige mennesker, det skal de ha.

 

bare synd bilene deres (med få unntak) er så j@vla nitriste!

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn, skrev et langt innlegg, men klarte å klikke det bort. Er ikke helt vant til Opera ennå, tydeligvis. :( Skal prøve å gjenskape det så godt jeg kan:

 

Som jeg har nevnt tidligere en plass kommer stadig disse (spes Honda) menneskene med at de har et visst antall hester PER LITER.... betyr det så inni gamperæva mye for kjøreopplevelsem altså??....skjønner at dere er imponerte, det er jeg og! men det er da det endelige effekttallet som faktisk spiller noen rolle?

I bunn å grunn har hester/moment per liter utrolig lite å si når man står der i lyskrysset og skal kjøre race. Hele poenget med hester per liter-snakket mitt var å trekke frem at Japanerne er flinke å bygge motorer, ifølge mine kriterier for "en god motor".

 

Y-skalaen har INGEN enhetsbetegnelse, fordi den er felles for [hp] og [lb-ft], noe som er vanlig. Ser du på de forklarende talla i kurven så står det: - 144 hp - 104 lb-ft Ser du på skalaen vil du se at dette stemmer. Men når det gjelder motorens Moment, så er jo vi vant til å lese sånne kurver i [Nm]-enhet vel? Nå vet ikke jeg helt regnestykket fra [lb-ft] til [Nm]... men hva blir detta i [Nm]??

Takk for informasjonen. Har lært i ettertid at den siste dyno-graphen er en tegning, og er derfor bare å se bort fra. Se heller den første dyno-kurven, siden jeg ikke er i tvil over den ekthet. Hondas B16A-motor (den på kurven, ja), er oppgitt til 160 NM @ 7300 RPM. Men leser dere dynographen riktig kan dere se at denne motoren gir faktisk rundtomkring 90% av maks dreiemoment mellom 3000 og 5000 RPM, for så å øke til 100%.

 

La nå honda elskerne skryte av at dem har en masse hester pr. liter motor. Det er jo tross alt det eneste dem har å skryte om

Har mere på lager angående Honda-motorer:

1. Latterlig lavt bensinforbruk. For eksempel, A20A4-motoren som står i min 1987 Accord drikker mellom 0,59 og 0,61 på mila på landevegen, alt etter kjøring. Under snill kappkjøring mot en Volvo 245 Turbo over en lengre landeveisstrekning brukte jeg 0,65. De mere moderne B16-motorene til Honda bruker slett ikke mye de heller.

2. God driftsikkerhet. Vil her trekke frem min motor igjen som har gått perfekt i 234.000 kilometer, og kameraten min sin 1984 Accord har rullet over 350.000. Ja, det er samme motoren som stod i fra fabrikken, Ascona.

3. Lett å skru på (Min personlige mening, andre sier selvfølgelig andre ting).

Kunne sikkert listet flere grunner, men dette får holde for denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår