Gå til innhold

vil jeg sette min lit på gpsen eller speedometeret på bilen ?


cossiehovland

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Så lenge GPS mottageren din har kontakt med 3 satelitter eller mere har du en 100% nøyaktig hastighet opplysning. ;)

 

 

Iallefall over en tid. Idet du bremser opp bruker GPS noen sekunder til å oppdatere seg, men holder du jevn hastighet så får du som sagt helt korrekt avlesning.. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Om du har en fartsmåler (sånne som står i veikanten) i nærheten kan du jo kjøre forbi denne i forskjellige hastigheter for å sjekke nøyaktigheten. Disse skal visstnok være 100% korrekte, men mener å ha hørt noe om at de viste feil, så er ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da misvisning på lastebilene også, selv om de blir kontrollert hvert 2 år.

Ville stolt på GPS-målingen, selv om jeg har opplevd en del rare resultat i høye hastigheter (over 200). Oppdaget at jeg mistet kontakten med flere og flere satelitter ettersom hastigheten øker.. Derav tvilsommere resultat. Men i normale hastigheter stoler jeg 100% på gps-måling.

www.turbo.as

 

Flest aktive brukere noensinne var 1, 01.01.70 klokka 01:00.

 

HAHA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en fartsmåler (sånne som står i veikanten) i nærheten kan du jo kjøre forbi denne i forskjellige hastigheter for å sjekke nøyaktigheten. Disse skal visstnok være 100% korrekte, men mener å ha hørt noe om at de viste feil, så er ikke godt å si.

Den som står i nærområdet mitt viser gjerne fort 20km for lite.. Varierer fra gang til gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Å flytte nåla er ikke noe alternativ. På de speedometrene jeg har vært borti sitter nåla sveiset/smeltet på akslingen og er ikke bergnet for å tas av, og ikke på noen måte flyttes. Et speedometer er bygd med finmekanikk og en får det neppe mer nøyaktig ved å tukle sjøl. Det behøver ikke være en produksjonsfeil hvis speedometeret viser galt. Jeg vil tro det er mer vanlig at det viser 5-10 km galt enn at det er 100% riktig...

 

Tør jeg spørre hvilken aksling du tenker på;)

As usual with cars:

Car owner: How fast can you make it go?

Tuner: How much you wanna spend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Helt klart GPS, Tenk bare på at det amerikanske forsvaret med vilje ujusterte signalene tidligere, Nøyaktigheten var så stor at fiender kunne benytte gps til angrep. :)

Nå kan vi heldigvis bruke GPs til forsvar.. (Mot fotobokser...)

Det er ikke fartsboten som svir, men vissheten om at den kunne vært unngått![sIGPIC][/sIGPIC]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
nå har det seg sånn at mamma kjøpte seg GPS, tidligere har hun fulgt speedometeret, men i følge GPSen så kjører hun nesten 10 km/t fortere enn speedometere viser, så nå kjører jeg etter GPSen og mamma etter speedometeret for hun stoler ikke på det "elektroniske" speedometeret, hva er til å stole på, GPSen eller speedometeret? :)

 

Tror / mener å huske att hastigheten du får på en GPS er bevegelse over land og ikke den akktuelle hastigheten på land. Det vil si att hastigheten er beregnet i din bevegelse rettning og vil derfor bli ukorekt når du svinger eller du forflytter deg i høyde opp/ned bakke. En kombinasjon av GPS og Speedometer er jo sikkert nærmere den reelle hastigheten.

Prøv heller en kontroll hos NAF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Tror / mener å huske att hastigheten du får på en GPS er bevegelse over land og ikke den akktuelle hastigheten på land. Det vil si att hastigheten er beregnet i din bevegelse rettning og vil derfor bli ukorekt når du svinger eller du forflytter deg i høyde opp/ned bakke. En kombinasjon av GPS og Speedometer er jo sikkert nærmere den reelle hastigheten.

Prøv heller en kontroll hos NAF.

 

Uansett oppover eller nedoverbakke så er det de samme fysiske lovene som gjelder. GPS'en har de samme punktene og forholde deg til og farten måles like nøyaktig. Dette gjelder også i svinger osv. Det har ingenting å si om bilen din på noen måte er tiltet en eller annen vei. Stol alltid på GPS :)

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett oppover eller nedoverbakke så er det de samme fysiske lovene som gjelder. GPS'en har de samme punktene og forholde deg til og farten måles like nøyaktig. Dette gjelder også i svinger osv. Det har ingenting å si om bilen din på noen måte er tiltet en eller annen vei. Stol alltid på GPS :)

 

 

Det han mente er at om man kjører opp en bratt bakke for eksempel, så måler kun GPS farten i horisontalplanet.

Om bakken er bratt, vil speedometeret vise mere enn GPS'en nettopp fordi at GPS'en ikke vet at du kjører oppover.

 

Litt kronglete forklart, men du skjønte sikkert.

 

Om man for eksempel hadde kjørt rett opp en fjellvegg, så hadde GPS vist 0km/t.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår