Gå til innhold

vil jeg sette min lit på gpsen eller speedometeret på bilen ?


cossiehovland

Anbefalte innlegg

Det han mente er at om man kjører opp en bratt bakke for eksempel, så måler kun GPS farten i horisontalplanet.

Om bakken er bratt, vil speedometeret vise mere enn GPS'en nettopp fordi at GPS'en ikke vet at du kjører oppover.

 

Litt kronglete forklart, men du skjønte sikkert.

 

Om man for eksempel hadde kjørt rett opp en fjellvegg, så hadde GPS vist 0km/t.

 

Så lenge den er synket med 3 eller flere satelitter nekter jeg å tro det før jeg ser Mythbusters motbevise meg!

 

;D

 

Ok, kall meg gjerne teit og ulogisk, men jeg tror dette er en av tingene som gir unntak fra logisk tankegang. Fortsetter å stole på GPS uavhengig av hva slags bakke jeg kjører i. Sjeldent jeg kjører ved 90 graders helling anyway :D

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så lenge den er synket med 3 eller flere satelitter nekter jeg å tro det før jeg ser Mythbusters motbevise meg!

 

;D

 

Ok, kall meg gjerne teit og ulogisk, men jeg tror dette er en av tingene som gir unntak fra logisk tankegang. Fortsetter å stole på GPS uavhengig av hva slags bakke jeg kjører i. Sjeldent jeg kjører ved 90 graders helling anyway :D

 

Stol på hva du vil du, men GPS vil vise feil om du kjører opp eller ned bakker. :)

Det er ganske innlysende det om du har klart for deg hvordan systemet virker.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har det seg sånn at mamma kjøpte seg GPS, tidligere har hun fulgt speedometeret, men i følge GPSen så kjører hun nesten 10 km/t fortere enn speedometere viser, så nå kjører jeg etter GPSen og mamma etter speedometeret for hun stoler ikke på det "elektroniske" speedometeret, hva er til å stole på, GPSen eller speedometeret? :)

 

Så lenge du har god dekning på GPS'n, og det har man stort sett, har den svært mye lavere feilmargin enn speedometeret.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har god dekning på GPS'n, og det har man stort sett, har den svært mye lavere feilmargin enn speedometeret.

 

 

Jepp, den er mye mere eksakt, jeg mente ikke noe annet, men at den ikke tar høyde for stigninger og fall var poenget mitt.

Men den er mere nøyaktig en speedoen ja!

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil (mazda6) er feilmarginen 8km/t. 80km/t på speedometer tilsvarer 72km/t i reell fart.

 

På min brors avensis er feilmarginen hele 10km/t i 80km/t

 

Begge bilene er målt med GPS og har original dekkdim med gode mønster.

 

Her på ytre sunnmøre er det ett minefelt med fotobokser, jeg holder konstant en hastighet på 10km/t over på speedo (forbi boksene vel og merke...hehe) og har aldri blitt blinka, hverken i 60 eller 80 boksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei Finnes bare en bil som har pålitelig speedometer, og det er av alle den aller billigeste... bobbla.

Virkemåten i ett spidometer er en magnets evne å følge etter ett hjul i bevegelse.

Stoler mer på dagens Global Position System.

Denne reiner nemlig din bils position via avstanden til sattelitter og det med bare 5 meters feilmargin.

Og har samme unike kontroll på hastigheten din.

Det ble nevnt bakker hær, avstanden til sattelittene vill da endres. For oss er dette ett reinestykke så langt som et vondt år men det er ganske enkelt å holde rede på alt dette for en gps.

Er jo tross alt bare et spørsmål om å reine i 5 dimensjoner da.

Høyde lengde bredde og dybde til alle sattelitter på himmelen.

Tar vi med den siste dimensjonen som er tid så er det mulig å reine ankomsttid og hastighet og, dette er jo bare barnemat, iallefall for en databrikke i 2008.

Er ikke sikker hær men ville anta gps'en ville klare å reine ut farten min i fritt fall og.

Råner kælte rum mei da je å Mantan va Tennåringer... nytt begrep på ungdom i dag? Ånei!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Tør gjette at jeg har testet et sted rundt 30 gps-er, og alle har vist mer eller mindre nøyaktig samme fart, med unntak av et par stykker fra Mio som har vist 0,5-1 km/t mer enn de fleste andre produsenter.

 

Med vinterhjulene (165/65-14) er feilvisningen ca 3,5 km/t uansett fart, med sommerhjul (205/45-16) er feilvisningen ca 0,5 km/t uansett fart.

 

Det morsomme er at farten som vises på speedometeret ofte stemmer overens med de tavlene som viser hastigheten langs veien, men aldri overens med gps-ene. Så de tavlene viser etter alt å dømme også feil. GPS-en har ut i fra min erfaring alltid rett. Jeg har heller ikke merket at den viser feil i bratt bakke. Målt opp mot speedometeret er differansen nøyaktig den samme, uansett hvor bratt det er eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke merket at den viser feil i bratt bakke. Målt opp mot speedometeret er differansen nøyaktig den samme, uansett hvor bratt det er eller ikke.

 

Jeg må svelge en kamel og innrømme at jeg leste for en tid tilbake at selv ganske billige GPS'er tar hensyn til høydeforskjeller, altså bakker og slikt.

Så jeg tok feil der. Den er avhengig av god fix for å beregne dette da.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Denne diskusjonen er vel kanskje løst?

 

Men jeg vil bare preisisere..

Uten at jeg vil påstå noe 100% prosent, så vil jeg anta at de aller, aller fleste mottakere som er å få tak i idag, regner posisjonen sin i 3 dimensjoner, dvs lengde, bredde og høyde, evt nord, øst og høyde, alt etter hvordan man nå vil si det.

Under disse forutsetningene vil en mottaker ha behov for lås på 4 satellitter for å kunne regne sin fart/bevegelse i rommet (3D).

Det vil si, så lenge mottakeren regner posisjonen i 3 dimensjoner, vil den også regne bevegelse i 3 dimensjoner, ergo bør det ikke ha noe å si om du kjører i aldri så bratte bakker.

 

Derimot, hvis mottakeren ikke "får tak i" flere enn 3 satellitter, vil det gå ut over høydebestemmelsen, en vil gå over i 2D-posisjon, dvs i planet, og farten deretter. Først da kan jeg forestille meg at hvorvidt en kjører i bakker vil påvirke nøyaktigheten på farten.

Er det noen som har prøvd å regne på dette, og finne ut hvor mye det egentlig vil ha å si?

 

Og..3xMantaA; Det hadde vært gøy å vite hvor du har lest om disse 5 dimensjonene, du rota litt der tror jeg ;)

MEN ja, du har rett, det regnestykket er langt som et vondt år, evt i alle fall langt som et semester på universitet ;)

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hahaha.. flytte nåla var smart... asswipe.. hva tror du skjer når du bøyer den fjøra i bak-kant der som er som et SUPERFINTSTEMT momenstag?... nemlig!

 

GPS'en følger bilens bevegelse i forhold til satelitter.. ergo du vil få minst feilmargin der.. variajon 2 MAX 5km/T på ditt høyeste!

 

det du kan gjøre er joå kjøre gjennom en slik automatisk radar faenskap som opplyser farta di. sammenligne den, med gps og din speedo!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gps..

 

nåla mi vister 5-7 km for mye så og ligge 20km/t over på nåla tilsier 15-12kmt/over grensa.. etter at purken har trukket i fra sitt så blir det ikke mange km/t over.

Og ja det er helt sinsykt irriterende og vite dette og ligge bak en luring som ligger i 68km/t i 70sone.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår