Gå til innhold

vil jeg sette min lit på gpsen eller speedometeret på bilen ?


cossiehovland

Anbefalte innlegg

nå har det seg sånn at mamma kjøpte seg GPS, tidligere har hun fulgt speedometeret, men i følge GPSen så kjører hun nesten 10 km/t fortere enn speedometere viser, så nå kjører jeg etter GPSen og mamma etter speedometeret for hun stoler ikke på det "elektroniske" speedometeret, hva er til å stole på, GPSen eller speedometeret? :)

Kjører rundt i en audi 100/A6 2.6 V6Avant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eg hadde kjørt etter speedometeret, forutsatt at bilen er 100% original. For eg forsto deg rett, at speedometeret viser f.eks 70 mens det går i 80? Blir du tatt, blånekter du og krever test av bilen for du følger alltid speedometerfart.. Men GPS har normalt sett rett =)

 

Ps, test med noen andre biler og, GPSen kan jo ha feil i seg som alt annet..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang du setter på andre dekk enn de som kom med fra fabrikken blir det feil fart på speedoen. Omkretsen på dekkene blir annerledes, og derfor tror bilen den går fortere/tregere enn den gjør.

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får stille speedometeret da, når nåla står på 0 så løfter du den av akslingen og flytter den mot f,eks 10 eller 20 uavhengig hva speedo starter på.. Flytt den litt i gangen så du ikke får motsatt effekt..

Det blir jo litt feil å bare flytta nåla. Hvor mye misvisning det er på speedo'n er jo prosentvis, altsa, om den viser 10kmt feil i 80, viser den 5kmt feil i 40, og 20kmt feil i 160! Så om man bare flytter nåla forskyver man bare problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt feil å bare flytta nåla. Hvor mye misvisning det er på speedo'n er jo prosentvis, altsa, om den viser 10kmt feil i 80, viser den 5kmt feil i 40, og 20kmt feil i 160! Så om man bare flytter nåla forskyver man bare problemet :)

 

Da er det jo en produksjonsfeil såfremst det brukes orginal hjuldimensjon..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har det seg sånn at mamma kjøpte seg GPS, tidligere har hun fulgt speedometeret, men i følge GPSen så kjører hun nesten 10 km/t fortere enn speedometere viser, så nå kjører jeg etter GPSen og mamma etter speedometeret for hun stoler ikke på det "elektroniske" speedometeret, hva er til å stole på, GPSen eller speedometeret? :)

Generelt, stol mer på GPS mottakerens hastighetsmåling enn speedometeret, les En GPS mottaker måler normalt hastigheten mer nøyaktig enn et speedometer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å flytte nåla er ikke noe alternativ. På de speedometrene jeg har vært borti sitter nåla sveiset/smeltet på akslingen og er ikke bergnet for å tas av, og ikke på noen måte flyttes. Et speedometer er bygd med finmekanikk og en får det neppe mer nøyaktig ved å tukle sjøl. Det behøver ikke være en produksjonsfeil hvis speedometeret viser galt. Jeg vil tro det er mer vanlig at det viser 5-10 km galt enn at det er 100% riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å flytte nåla er ikke noe alternativ. På de speedometrene jeg har vært borti sitter nåla sveiset/smeltet på akslingen og er ikke bergnet for å tas av, og ikke på noen måte flyttes. Et speedometer er bygd med finmekanikk og en får det neppe mer nøyaktig ved å tukle sjøl. Det behøver ikke være en produksjonsfeil hvis speedometeret viser galt. Jeg vil tro det er mer vanlig at det viser 5-10 km galt enn at det er 100% riktig...

 

Du har et poeng, men jeg vet at på mange biler kan du flytte på nåla, i forbindelse med f,eks montering av hviteskiver, har selv gjort dette på en Golf3. Brukte en gaffel til å "jekke" nålene løs..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at speedometer i biler viser høyere hastighet enn man faktisk har. Du kan trygt stole på at GPS'en viser korrekt fart. Og det er riktig som noen sier her at speedometeret i bilen blir mer eller mindre riktig avhengig av hvor stor diameter hjulene på bilen har. Det er jo ganske logisk. :)

mvh Andy

2002 BMW 320Ci M-Sport (til salgs)

www.alfa156.net // www.evo.no || www.andycam.no \\ www.98super.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår