Gå til innhold

bruk av tillhenger

Ranger emnet


texas_ranger

Anbefalte innlegg

lurer litt på hvordan reglene er anngående bruk av tillhenger med klasse B.

 

noen sier at etter de nye reglene som kom nå rett etter nyttår så har man ikke lov til og trekke henger i det heile tatt uten klasse BE.

 

andre sier at man kan trekke 500 kg og mens andre igjenn sier at man kan trekke henger som veier like mye som bilen.

 

noen som kan fortelle meg det rette svaret på dette?

sitter nemmelig og vurderer og ta klasse BE (bil med hanger).

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er loven :

 

§ 3-5. Førerett i klasse B

 

Førerett i klasse B gjelder for:

 

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

4. Tre- eller firehjuls motorsykkel.

5. Klasse M kode 147.

 

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge:

 

1. Beltebil med eller uten tilhengerslede.

2. Klasse M kode 146.

3. Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.

0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005), 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006).

 

 

Som du ser er det lov til å trekke henger med klasse b-førerkort. Så lenge samlet vekt ikke overskrider 3500 kg og at hengeren er tillatt trukket av bilen (står i vognkortet for bilen hvor mye den kan trekke) så er det i orden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ta dette en gang til da :)

 

Se i vognkortet ditt, har bilen din en tillatt vogntogvekt på over 3500kg kan du kun kjøre med 750kg henger.

 

ellers kan du kjøre med henger som har tillatt totalvekt som ikke overstiger bilens egenvekt, og den totale vekten på hele vogntoget kan ikke overstige 3500kg

 

 

f.eks

VW passat veier 1300kg, og kan dra 1300kg (hvertfall den jeg har brukt)

 

Her har jeg lov til å trekke henger med totalvekt på 1300kg, fordi den ikke overstiger bilens egenvekt på 1300kg, og den tillatte vogntogvekten på bil og henger ikke overstiger 3500kg (passat sedan har ikke så stor lasteevne)

 

Så på B-lappen er det hele tiden TOTALVEKTEN som gjelder, mens på BE er det den aktuelle vekten, egenvekt pluss last som gjelder.

 

så på f.eks BE kan du ha tilhenger med tillatt totalvekt på 2500kg bak en bil som ikke har lov å dra mer enn 1500kg, så lenge den aktuelle vekten på hengeren ikke overstiger 1500kg. Dette har du ikke lov til med B-lappen.

 

Om dette var for vanskelig å forstå kan jeg sikkert prøve å skrive det litt lettere etterpå, hehe...

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZeTec:

 

Siden du har litt greie på dette... Det er en ting eg lurer på i forbindelse med BE. Eg har en Nissan Priamstar med tillat totalvekt på 2900. Egenvekt er vel 1600 tror eg. Kan eg dra en bilfrakter med totalvekt på , la oss si 2600 med den på klasse BE eller må eg opp i C1E??

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZeTec:

 

Siden du har litt greie på dette... Det er en ting eg lurer på i forbindelse med BE. Eg har en Nissan Priamstar med tillat totalvekt på 2900. Egenvekt er vel 1600 tror eg. Kan eg dra en bilfrakter med totalvekt på , la oss si 2600 med den på klasse BE eller må eg opp i C1E??

 

 

Viss bilen din har tillat vogntogvekt på over 5,5 tonn så er vel det lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg katta i de reglene der jeg.

Jeg kjører med både campingvogn og henger når jeg vil og hvor jeg vil.

Er heller ikke redd for å bli stoppet med det.

Men det er en ting da, jeg kan ikke rygge med verken vogn eller henger.:puke

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg katta i de reglene der jeg.

Jeg kjører med både campingvogn og henger når jeg vil og hvor jeg vil.

Er heller ikke redd for å bli stoppet med det.

Men det er en ting da, jeg kan ikke rygge med verken vogn eller henger.:puke

 

For en velformulert og gjennomtenkt post....det som virkelig svir er hvis du havner i en ulykke hvor det KAN brukes mot deg at du mangler de rette bokstavene på førerkortet. Men denne detaljen bryr du deg vel også katta om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting eg lurer på i forbindelse med BE. Eg har en Nissan Priamstar med tillat totalvekt på 2900. Egenvekt er vel 1600 tror eg. Kan eg dra en bilfrakter med totalvekt på , la oss si 2600 med den på klasse BE eller må eg opp i C1E??

 

Det går helt fint med BE.

Så lenge bilen er registrert som personbil (totalvekt under 3500 kg) Kan du dra inntil det bilen er godkjent for med BE.

Så det er bare å sjekke vognkortet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel det jeg prøvde og si, bare bedre forklart og med gode eksempler.

 

Men litt OT, hva må til for å få E'en i BE? Hva må man igjennom?

Og hva koster det ca?

det koster ca 4000kr inkl oppkjøring.

 

man må gjennom ett lastsikringskurs som er unnagjort på ett par timer (enda kortere også om man ikke prater for mye, hehe)

 

Så må man ha to obligatoriske kjøretimer, også unnagjort på en dag, og oppkjøring.

 

Oppkjøringen består gjerne av sjekking av henger, at den er i forskriftsmessigstand, iht. vognkort osv. samt kontroll av at lasten er forsvarlig sikret. (Er ikke alltid sensor spør om dette, han sier gjerne bare at du skal gjøre deg klart for en kjøretur, og sier at du må gjøre det du skal gjøre i den forbindelsen)

 

Under kjøreturen er det viktig med tegngiving og riktig plassering i kjørebane, kryss og rundkjøringer.

 

Og rygging, her bør man også spørre sensor om vedkommende kan gå ut av bilen for å passe på at du ikke rygger ned noen. (Har forekommet at noen har strøket på grunn av at de ikke har spurt sensor om dette)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZeTec:

 

Siden du har litt greie på dette... Det er en ting eg lurer på i forbindelse med BE. Eg har en Nissan Priamstar med tillat totalvekt på 2900. Egenvekt er vel 1600 tror eg. Kan eg dra en bilfrakter med totalvekt på , la oss si 2600 med den på klasse BE eller må eg opp i C1E??

på BE er det vognkortet som bestemmer hvor stor henger du kan kjøre, så du får sjekke i vognkortet om den kan dra 2600kg eller mer.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår