Gå til innhold

"How To" - Bilpleie ABC med Meguiars produkter

Ranger emnet


n0stra

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det cossyboy sier stemmer perfekt. Hele poenget her er å unngå den hurtige roterende bevegelsen som lett kan brenne lakken din, gi hologrammer og ikke minst runde riper som er så å si umulig å unngå hvis man ikek er et naturtallent eller har jobba lenge og øvd med slike verktøy.

 

En DA maskin vil derfor bare gjøre det samme som du klarer for hånd, bare mer effektivt og evt litt bedre. Hvis du trykker for hardt stopper den bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker maskina til hele prosessen ja, bruker bare hånda på plasser der maskina rett og slett ikke kommer til.

Bruker padder som er beregnet til det vi evt skal gjøre, altså en pad til rubbing, en anna og "finere" pad til poleringa, og en enda "finere" får å legge på selve voksen (lakkbeskyttelsen)...så setter man på en rubbingpad på maskina, trekker over en microfiberhette beregnet for å fjerne voks, til å polere av voksen igjen.

 

DA-polishern er suveren til alle disse jobbene, men har man litt heavyere riper og merker, kan det hende du må bytte ut DA maskina med roterende maskin under selve rubbinga (lakrensen). føre du da igjen finner fram DA maskina og fortsetter videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tenkte å bare få spurt noe her siden, det er proffe folk her :)

 

Ene bilen min har blitt delvis lakkert...., og noen steder er det veldig matt, eksempel øverste del av panseret føles som veldig fint pussepapir...

 

Derfor tenkte jeg å spørre hvordan skal jeg gå fram for å få vekk alt lakkstøv og lignende, og også få en blank og glatt overflate...? Og samtidig få vekk en del fargeforskjell?...

 

Har en sånn polermaskin, som går rundt, men når den legges mot en flate så ser det ut som den gjør noe annet, og presser man for mye stopper skiva... står at den går på 2900rpm..., men problemet er at den rister noe sinnsykt etter jeg har satt på polerhettene, får vondt i hånda, og sånn "ikke noe blod igjen i hånda" følelse etter bare 5 sekunder.... Hva er galt med den? Og, ser at den ene har litt store dotter på polerhetta og den andre er veldig fin og småe dotter, veldig småe... Hvilken er til påføring og hvilken til av?

 

Håper du kan svare meg på det, siden jeg skal gå til innkjøp av produkter som anbefales, og gjøre den ferdig imorgen(8/8) og få den ferdig..

 

(husk denne bilen er fra 86, men har en Audi A4 også, som jeg etterhvert skal polere, kanskje det er lurt å kjøpe noen bra produkter nå med en gang..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis den stopper er den alt for svak, helst bør motoren være minst 1000w, dette er da også grunnen til at skikkelige maskiner må opereres av erfarne folk siden de vil ødelegge om man bruker de feil, i motsetning til DA maskin som stopper opp og ikke lar deg gjøre feil.

 

En skikkelig maskin skal se ut som en stor vinkelsliper, godkjente merker er Fest tools, DeWalt, Hitachi, Porter Cable, Makita med flere.

 

Det er også viktig med skikkelige pads til en god maskin, hvis du ikke har det hjelper det lite med god maskin, og til slutt ett skikkelig middel å behandle bilen med.

 

Veldig svakt våtsanspapir er vel egentlig korrekt måte å gå frem for å få bort lakkstøv, men dette skal du være forsiktig med og bruke godt med tid på. Helst øve på ett vrak eller en løs del hvis du har noe liggende.

 

Du vil da få en plan men noe matt overflate, derfor må du etterpå bruke en medium/svak kombinert polish/rubbing av god kvalitet. Til slutt legger man på voks.

 

Det rue området er der det er lakkert på nytt? Ikke det gamle området vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis den stopper er den alt for svak, helst bør motoren være minst 1000w, dette er da også grunnen til at skikkelige maskiner må opereres av erfarne folk siden de vil ødelegge om man bruker de feil, i motsetning til DA maskin som stopper opp og ikke lar deg gjøre feil.

 

En skikkelig maskin skal se ut som en stor vinkelsliper, godkjente merker er Fest tools, DeWalt, Hitachi, Porter Cable, Makita med flere.

 

Det er også viktig med skikkelige pads til en god maskin, hvis du ikke har det hjelper det lite med god maskin, og til slutt ett skikkelig middel å behandle bilen med.

 

Veldig svakt våtsanspapir er vel egentlig korrekt måte å gå frem for å få bort lakkstøv, men dette skal du være forsiktig med og bruke godt med tid på. Helst øve på ett vrak eller en løs del hvis du har noe liggende.

 

Du vil da få en plan men noe matt overflate, derfor må du etterpå bruke en medium/svak kombinert polish/rubbing av god kvalitet. Til slutt legger man på voks.

 

Det rue området er der det er lakkert på nytt? Ikke det gamle området vel?

 

Hmm, litt av hvert, noe av det gamle er veldig matt også, det nye er ganske glatt på noen steder.....

 

Men hva slags polerings/rubbings produkt burde jeg bruke da? trenger ikke så veldig dyr en til den bilen siden den er så gammel....

 

Og det går vel å ta det for hånd, siden jeg ikke vil bruke den maskinen, fordi den rister noe jævlig :P , den er på 1100W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen som tipset om at denne kunne være en helt grei maskin å begynne med, bytta da ut de putene som fulgte med med noen fra autoglym. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=98894

Dette er jo ikke en roterende maskin heller. Er jo klar over at dettte ikke akkurat er topp, men koster trengt tatt bare 300,- Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å være helt ærlig vet jeg ikke, den ser ut som en billigutgave av en syclo maskin som cossiboy har erfaring med og ikke liker overhodet. Orginalen koster vel godt over 5000 kroner. Tunge som fy er de også, 2,6kg er mye. Min veier vel ett kilo eller noe slikt, slitsomt å jobbe med mye mer er bare noe jeg tenker på. Men å bytte til puter fra autoglym eller meguiars er uansett ett stort framskritt. Min bruker 6,5" eller 8" avhengig av størrelse på selve platen du fester de til. Kan bruke begge. Det er også viktig å ha en som man kan justere trinnene på, siden man trenger lav bevegelse ved påføring og høyere ved polering f.ex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene bilen min har blitt delvis lakkert...., og noen steder er det veldig matt, eksempel øverste del av panseret føles som veldig fint pussepapir...

 

Derfor tenkte jeg å spørre hvordan skal jeg gå fram for å få vekk alt lakkstøv og lignende, og også få en blank og glatt overflate...? Og samtidig få vekk en del fargeforskjell?...

 

Har du prøvd medium grade eller heavy grade clay? følg framgangsmåten som beskrevet i denne tråden.

 

Farge forskjellen får du nok vekk ved å rubbe (roterende maskin), fordi her må man varme opp lakken godt for å jevne ut den ujevne fargen, f.eks med Cut'n Shine pad w-4000 med et produkt som sliper godt eks diamond cut for deretter å bruke softbuff w-4000 med speed glaze for å fjerne gater etc.

For så å polere.

Husk å maskere lister og annen plastikk med maskeringsteip også når du polerer om du bruker en polish med kalk i.

 

Dette bør du ha god erfaring med NB: Cut'n shine padden ved feil bruk ødelegger lakk og lister. Få noen profesjonelle til å gjøre dette, eks ditt lokale bilpleie firma viss du føler deg usikker på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

softbuff w-4000 med speed glaze for å fjerne gater etc.

For så å polere.

 

Softbuff w-4000? eksisterer vel ikke den vel...hehe, så sant det ikke er noe jeg har fått med meg da...

meiner vel w-8000 vel?

 

uansett...

 

Toyotastarlet: hvis du vil kan jeg møte deg en plass mellom rælingen og gjøvik, så kan jeg titte på det...har alt jeg trenger for en slik jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Softbuff w-4000? eksisterer vel ikke den vel...hehe, så sant det ikke er noe jeg har fått med meg da...

meiner vel w-8000 vel?

 

Helt riktig - softbuff W-8000 mente jeg :thumb W-4000 er Cut'n shine padden. En liten skriveleif. Softbuff Finishing Pad W-9000 er forresten best på svarte biler synes nå jeg, denne er enda mykere og fjerner gater eller swirls lettere. Men på andre farger bruker jeg W-8000 som en finish pad før polish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår