Gå til innhold

"How To" - Bilpleie ABC med Meguiars produkter

Ranger emnet


n0stra

Anbefalte innlegg

Siden flere har etterspurt en gjennomgang av diverse produkter, bruksområder og fremgangsmåter har jeg satt meg ned og lagd følgende "how to". Jeg vil her gå gjennom en god del produkter som jeg selv bruker, man trenger selvsagt ikke å bruke alle disse og man kan selvsagt bruke andre merker også, bare husk at du trenger kvalitet for å oppnå best mulig resultat. Selv bruker jeg å anbefale Meguiars og Autoglym.

 

Jeg måtte benytte meg av bilder fra ett bilpleie forum jeg frekventerer da jeg selv mangler bilder fra flere deler av prosessen (raskt å glemme å ta bilder hele tiden når man holder på), men jeg legger med et par sluttproduktbilder jeg selv har tatt hvis noen skulle betvile at man kan oppnå slike resultater :)

 

 

1. VASK BILEN

Dette er vel noe alle skjønner og forstår, det er dog stor forskjell på hvordan folk gjør denne jobben og de fleste gjør nok ofte noe som kan og til slutt vil skade lakken.

 

Automatisk vaskemaskin er og blir fandens verk, ingen seriøse bilpleieinteresserte vil være i nærheten av en slik. Bare se for deg all den sanden og støvet som fester seg i disse trådene som piskes mot lakken.

 

Man kan med hell benytte en høytrykksspyler til å skylle av det støvet og møkka som ligger øverst men det verste blir liggende delvis skjult i vannet på lakken din, det er derfor veldig viktig å vaske den med ett eller annet verktøy som må være i kontakt med lakken. Her anbefales det virkelig å ligge unna børster og lignende som man gjerne finner i selvbetjente vaskehaller. Mange sverger nok til en enkel svamp man får kjøpt på Statoil. Problemet er bare at de fleste av disse er lagd av cellulose, og sist man sjekket var cellulose papir. Så ja, disse vil lage vanvittig med riper i lakken din over tid. Også kjent som vaskeroser. Mikrofiber og saueulls votter/"svamper" er det som anbefales, selv har jeg sverget til en mikrofibervott.

 

Dere vil etterhvert skjønne at jeg selv og mange med meg er veldig glad i mikrofiberprodukter. Grunnen er enkel; ett mikrofiberstrå er mindre enn 1/3000 hårstrå og danner løkker. Altså stikker ikke stråene rett ut med bust. Dette gir mindre friksjon samt at det trekker til seg den dritten som evt er der slik at den ikke blir liggende utenpå og dratt utover lakken din.

 

2 bøtter bruker jeg bestandig, en med såpevann, en for å skylle. På den måten unngår jeg i stor grad sjansen for å fange opp det jeg har vasket av bilen inn i kluten min når jeg henter mer såpevann. Skyll ofte! Det er heller ingen vits i å skrubbe bilen din, la hånda gli over og bruk klutens egen vekt for minst mulig friksjon.

 

Det er også viktig med ett godt vaskemiddel, målet er å løse opp det som sitter fast på lakken samtidig som den virker beskyttende når man vasker. Selv bruker jeg Meguiars NXT carwash men det finnes annet bra der ute også. IKKE! bruk vaskemidler og lignende som JIF, Zalo og lignende. Disse har løsemidler som fjerner evt voksbeskyttelse du har lagt før samt er ofte skadelig mot lakken pga amoniakk, syrer og lignende.

 

Her finner du en flott videogjennomgang av det meste rundt vask av bil gjennomført av en av bransjens beste, Mike Phillips (øverst på siden):

 

http://www.showcargarage.com/

 

Denne lexusen trenger en seriøs overhaling:

 

Før vask:

80563332_4c269ef09a_o.jpg

 

Etter vask:

80563307_857926bf15_o.jpg

 

 

2. TØRKING

 

Det er også ytterst viktig at man jobber på bilen borte fra solen, bilens lakk skal helst føles som et kjølig vindu. Etter at du har vasket over bilen, skyll den med noen bøtter rent vann og/eller høytrykk/vannslange. Tørk så over bilen med ett godt produkt for dette. Anbefaler å ligge unna billige tørkeskinn fra bensinstasjoner da disse stivner,har en hard overflate og gjerne fanger opp små resterende støvkorn på utsiden og på dette viset skaper mange riper. Her må jeg igjen skryte av mikrofiberprodukter, her finnes det fine tørke"skinn". Start øverst og beveg deg nedover. Hvis du oppdager at du ikke har fått vasket av alt, spesielt nede langs bilen, så ikke tørk over men vask disse områdene på nytt.

 

 

3. FJERN OVERFLATEFORURENSNING

 

Noen bruker avfetningsmidler for å fjerne endel men når sant skal sies, det er nesten umulig å få av alt med en slik fremgangsmåte. Heldigvis har man i mange år hatt tilgang på en enkel løsning. En "claybar". Ser ut som og føles ganske lik en plastelinaklump. Du former den til en liten pannekake, sprayer på med såpevann eller spray til dette bruket og gnikker og gnur på lakken. Denne skader overhodet ingenting så lenge du har ett vått underlag så bare stå på. De fleste blir sjokkert over hvor mye man får av, spesielt på frontfanger, tak og sideskjørt. Ta og prøv selv å la fingrene gli langs siden på bilen helt nederst, du vil kjenne masse små prikker som stikker ut. Tectyl, asfalt, stivnet skitt med mer. Klumpen fanger dette opp i seg. Hvis du mister den på bakken dog så kast den umiddelbart, IKKE bruk den da store partikler blir liggende utenpå istedet for små som trekkes inn i produktet.

 

En overgang av panser:

 

162897333_fd57ca769e_o.jpg

 

 

4. FJERNING AV SKADER I LAKKEN

 

Man kan få mange skader i lakken, etseskader fra fugledritt, riper og skraper med mer. Her er det viktig å lokalisere skadene, sette seg ett mål hva man vil oppnå for så å prøve på ett avgrenset område.

 

For å forstå hvordan man kan fjerne slike skader må man forstå oppbygningen av lakken. Mye av det man ser som riper ser hvitt ut, mange tror derfor at det er grunningen man ser og at det beste man kan oppnå er å fylle igjen disse med touchup paint eller farget voks. Sannheten er at mye er riper i klarlakken som reflekterer lys slik at det ser hvitt ut. Derfor vil man kunne oppnå mot perfekte resultat samt ett varig resultat ved å "rette ut" klarlakken.

 

2swirlsinpaint.JPG

 

Det finnes mange midler for å gjøre dette, noen er mer agresive enn andre. Målet må være å bruke det minst agresive. Tape derfor av et lite område og bearbeid dette med det svakeste du tror kan ordne feilen, hvis det ikke er tilfredsstillende beveger du deg opp ett hakk osv. Når du har funnet den perfekte løsning så bruker du den over hele bilen. I enkelte tilfeller hvor man f.ex har en større vertikal ripe vil det jo lønne seg å bruke ett spesielt middel for akkurat den skaden selvsagt.

 

Dette kalles for polering, eller også "rubbing". Det finnes nemmelig såkalte rene poleringsmidler og rubbing poleringsmidler evt kombinasjoner. Høykvalitetsprodukter krever mer arbeid men skader ikke lakken din slik enkelte kjappe billige løsninger gjør. Ett raskt "greit" resultat på kort tid som river av halve klarlakken din eller en løsning som tar mer tid og energi, fjerner såpass lite at du ikke klarer å skade lakken din uansett hvor lenge du holder på samt gir ett glimrende resultat, valget er ditt.

 

Ved håndpolering anbefaler jeg i hovedsak to produkter fra Meguiars som jeg selv kjenner eller tilsvarende fra andre produsenter;

 

product_g103.gif

 

- ScratchX (jobbes inn hardt og går etterhvert i oppløsning så ingen fare for å gjøre noe galt), perfekt for individuelle skader men kan også brukes over hele lakken. Krever mye arbeid da den er noe "seig"

 

- M82 swirl remover. Dette er et profesjonellt produkt men er lettere å jobbe inn over hele lakken enn ScratchX. Kan brukes både for hånd og med maskin.

 

Nærbilder av skader man ønsker å fjerne på lexusen:

 

80552131_9d8bd29c10_o.jpg

 

80552156_c6d6f78a81_o.jpg

 

80552187_ac9e3ca19b_o.jpg

 

Hvis man derimot har maskin og ønsker å bruke denne til jobben kan man bruke begge tidligere alternativer med en god poleringspute evt også M80 som også tilhører proffserien og er et lite hakk mer aggresiv enn M82. Denne kan også brukes for hånd men krever litt mer arbeid enn tidligere nevnte M82.

 

Det er dog viktig å presisere at man her bør unngå roterende maskiner da disse krever mye erfaring, dyr maskin samt lett gir riper og brenner lakken. En maskin som emulerer håndbevegelse med minimal rotasjon kalles gjerne en "dual action" poleringsmaskin. Disse er enkle å jobbe med og skader overhodet ikke lakken din mer enn å gjøre det for hånd.

 

Resultat på lexusen etter ripefjerning med ScratchX og M80:

 

80546299_4baa1dcc43_o.jpg

 

PS: det ligger en video om hvordan man bruker ScratchX her også:

 

http://www.showcargarage.com/

 

 

6. LAKKFORNYER - GI TILBAKE FARGE OG GLANS

 

Mye farge og glans vil oppnås med tidligere nevnte poleringsmidler, men for de som vil oppnå det lille ekstra finnes flere rene poleringsmidler for kun denne oppgaven. Selv har jeg oppnådd best resultat med Meguiars M07 Showcar Glaze som er populær på de fleste større autoshow's rundtom i verden. Mye pga det faktum at nevnte firma er offisielle leverandør av bilpleie til de fleste store bilselskaper verden om samt sponser blandt annet de største Hotrod/custom utstillingene i USA.

 

Polering legges ut som voks, man smører det utover lakken, enten i ett tynt eller tykt lag avhengig av produkt. Noe skal tørkes mens andre skal kun virke i noen minutter. M07 skal virke en stund før man polererer den av med mikrofiberklut eller mikrofiberhette montert på en poleringsmaskin. Dette vil tilføre med glans, kunne få frem metallsponene i metallic lakken enda mer samt litt mer glans. Noen vil se stor forskjell, andre minimalt.

 

 

7. BESKYTTELSE

 

Det siste målet på lakken din må være å beskytte den finshen du har oppnådd, dette gjøres best med en voks. Her finnes det naturlige vokser som inneholder mye carnuba, mens andre syntetiske slik som NXT tech wax som jeg selv bruker er naturlig nok helsyntetiske :) Liker sistnevnte da den gir glimrende resultat, er drøy, gir en "wet look" og er flott på sorte biler og er lett å jobbe med.

 

Denne legges utover bilen i ett tynt jevnt lag over hele bilen. Dette må så stå i minst 30 minutter og tørke. Man kan dra en finger over voksen og hvis den da lar seg tørke av helt så er den klar, hvis du derimot drar det utover som en glinsende krem så er den ikke tørr enda. Bruk så samme fremgangsmåte jeg nevnte på lakkfornyer/poleringen for å ta av og polere voksen inn i lakken din for best mulig resultat.

 

En sort 2003 modell infinity før og etter NXT voks og polering:

 

6238IMG_3768-med.JPG

6238IMG_3772.JPG

 

 

8. DETALJER OG INTERIØR

 

Tilbake til Lexusen, den hadde noen andre defekter også, interiøret så ikke bra ut samt at lyktene var fulle av steinsprut og hadde blitt grå etterhvert:

 

80552102_c00b575abd_o.jpg

 

For å reparere riper og skader i plast kan man enten bruke plastpolering og/eller våtsandspapir. Det finnes også løsninger i kombinasjon med små roterende poleringsputer som man kobler på en drill f.ex. Disse koster jo litt men sparer deg for mye tid om man jobber på flere biler. Selv har jeg brukt Meguiars PlastX for slik polering, legge ut og behandle som ScratchX. Dette tar dog tid og hvis ripene er mange og tette kan det lønne seg å først gå over med våtsandspapir på ca 2000-2500 grit (tetthet). Lykten blir da rett men matt, så man må da rette ut for å få glanse med plastpolering etterpå.

 

Resultat:

 

80546256_bb02f2cd0a_o.jpg

 

 

Setene så heller ikke spesielt pene ut, slitte med ett mørkt lag med skitt:

 

80552065_a3e29f8881_o.jpg

 

Skinnbehandling og rens med UV beskyttelse og Aloe Vera har jeg selv brukt, disse finnes i flasker samt i servietter, jeg har selv brukt sistnevnte og selve stoffet er det samme. Ingen silikon eller andre tilsetninger som gir glinsende klissete belegg. Har brukt disse på røde skinnseter i en s2000 med glimrende resultat. På bildet ser du området hvor man har tørket over:

 

80552223_eaa89e5f78_o.jpg

80552255_82b37d4eec_o.jpg

 

Felgene var også fulle av bremsestøv, og alle som har forsøkt å vaske felger vet at dette ikke går lett av.

 

80552033_60f3587c92_o.jpg

 

Her har man brukt clay på felgene da de er krommet, ved lakkerte er dette normalt ikke nødvendig, man har før dette brukt en spray beregnet for felgrens. Man bruker enten høytrykk for å ta dette av etter å latt det virke noen minutter eller bruker børste og skyller/tørker av. Har denne selv, brukte den etter å ha kjørt rundt i 2 måneder etter å vært på ACR på mo i rana med glimrende resultat. Til og med dritten inne i hullene til boltene løsnet uten problem.

 

Siden felgene i bildet er krommet har man avsluttet med metallpleringsmiddel. Dette er beregnet for å løsne opp oksidering (sort belegg som sitter fast på blanke overflater etterhvert) og gir tilbake glansen. Dette gjør man ikke med lakkerte felger.

 

80546328_b1650566f1_o.jpg

 

 

 

Ellers finnes det produkter for å komme til bedre i sjakter, inne i felger, under hjulbuen, rengjøre og forhindre støvansamlinger i dashboard, tepperens, luktfjerner, motorromrens, plast/gummi fornyer osv. Listen er uendelig.

 

Denne er skrevet midt på natten, inneholder sikkert mange skrivefeil samt dårlige forklaringer, men vil sikkert forbedre den etterhvert. Tenker også å lage egne for vasking av dekk/felger, motorrom, innredning osv.

 

Hvis noen lurer på noe så bare spør. Selv om jeg nå føler at jeg vet mer og har mer erfaring enn hva som er gjennomsnittlig her til lands er jeg hele tiden ute etter å lære mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Veldigt imponerende. Synd den ikke lexusen der er til salgs i norge den var veldig pen. Kansje jeg skal bestile litt produkter av deg n0stra når jeg har fått bilen lakkert. SÅ jeg kan ta vare og ha den finnest muligt hele tiden :)

 

Pris på en pakke? hva følger med?

 

mvh

Christopher

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd denne! prøv å begrense inleggene til å ikke omhandle salg, da vil nok div moderatorer ha lyst til å slette tråden!

 

men jeg sier: lag stickey av tråden! meget fin og enkel forklaring på hvordan vaske og behandle en bil på "riktig" måte!

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett sluttresultat jeg selv har oppnådd med disse produktene:

 

NXT vask - Clay - M80 - M07 - NXT voks. Dette er dog etter at eier har kjørt hjem så fluene er kommet i ettertid :) Heldigvis litt lettere å fjerne med voksunderlaget enn da jeg startet. Da var fronten full av røde og sorte flekker:

 

20060724roadpix0018ssh3.jpg

 

Helbilde like etter overhalingen(den fremste felgen gikk vi ikke over, bare skylte av da den var skadet og skal byttes)

 

20060724roadpix0027skq2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da tatt en "kjapp" vask, tørk, clay, polering og voksing av "konebilen" som så helt jævlig ut etter flueinvasjon samt at hele lakken var full av tresevje som hadde brent inn i lakken i sola.

 

Her følger før og etter bilder, dette var noe jeg gjorde ganske kjapt så resultatet kunne vært mye bedre samt at jeg ikke tok noe som helst av plast detaljene, dekk, felger osv.

 

Panseret før man overhodet har begynt, legg merke til alle flekkene:

 

img1204mediumrf3.jpg

 

Flueinvasjon:

 

img1205mediumrw4.jpg

 

Her er borteste del av panseret polert med M80, legg merke til forskjellen i skinnet fra lysene som reflekteres :)

 

img1232mediumoq7.jpg

 

Enda et bilde fra panseret, venstre side er polert, høyre ikke. Tatt uten blitz så bildet er litt kornete (må skaffe meg skikkelig kamera) men man ser tydelig fargeforskjellen i refleksjonen fra lysrøret i taket. Hvitt på venstre side, gult på høyre.

 

img1235mediumjl1.jpg

 

Glemte å ta bilde av motorrommet helt før jeg gjorde noe så her har jeg allerede begynt å spraye over deler av motorrommet med safe degreaser.

 

img1214mediumnj1.jpg

 

Her er motorrommet fått en kjapp overhaling med høytrykk etter at degreaseren har fått jobbe, en merkbar forskjell selv om jeg skulle gått over med en liten børste og klut for ett enda bedre resultat:

 

img1239mediumzl0.jpg

 

Lykten før vask:

 

img1206mediumet1.jpg

 

Lykten etter vask og plastpolering med PlastX:

 

img1241mediumkg5.jpg

 

Sluttresultatet, måtte ta bilen ut og det hadde skyet over og blitt mørkt, ville ikke bruke blitz da dette ville gitt unaturlig mye glans men selv om bildet er noe kornete og mørkt ser man klart forskjellen fra da man begynte:

 

img1242mediumfe4.jpg

 

Taket før og etter:

 

img1213mediumvr9.jpg

 

img1244mediumax5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bra tråd du lagde, jobber du for k2000 i Trondheim?

 

Mye nyttig stoff for folk her.

 

I tråden din skriver du - Dette kalles for polering, eller også "rubbing".

 

Min oppfatning er at rubbing eller såkalt lakkrens og polering ikke er det samme i og med at man aldri vil kunne varme opp lakken ved polering som ved rubbing og dermed fjerne dyperegående riper. Man gjerne lakkrenser først, med f.eks en makita maskin (roterende maskin som jeg er helt enig at man bør unngå om man ikke har erfaring med en slik maskin) og softBuff pads med enten Diamond cut 2.0 eller speed glaze for derretter å polere. Har du erfaring med det?

 

Min erfaring er også at ved bruk av clay så vil noen riper oppstå uansett, derfor rubber jeg alltid etter jeg har brukt clay magic eraser. Du burde kanskje også nevne at ved bruk av clay så bør du holde deg til en lengde retning. Ikke vertikalt og horisontalt på samme område?

 

Jeg understreker at dette er mine erfaringer.

 

Stå på dettte er en bra tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med skikkelig clay spiller det absolutt ingen rolle hvilken vei du gnikker og gnur, det er litt av poenget. Har aldri opplevd å skape riper med en slik og ikke skal det gå ann heller om du vasker og tørker bilen korrekt og ikke har mista den i bakken eller fått forurensning på den på andre vis. Bruker selv lykt for å sjekke riper mens jeg holder på. Finnes jo forskjellige grader av clay, samt at det er jo dødsviktig å ha ett skikkelig underlag, der anbefaler jeg f.ex quick detailer av en eller annen type.

 

Polering kan være så mangt, blandt annet lakkrens, eller ren lakkfornyer, glans, ripefjerning (rubbing som mange kaller det) osv osv. Mange kaller voksing for polering, dette blir jo litt feil, men man kan jo si at man polerer voksen etterpå. Polering går mer på aktiviteten og mindre på midlet.

 

Såkalte "abrasives" i mangel på norsk ord er jo det som skiller en ren polish fra en rubbing polish, noen kalles også kombinasjonspolish da de er både renser, gir renere farge/dypere farge og fjerner litt riper.

 

Selv jobber jeg ikke med rene rubbing polisher da jeg ikke har roterende maskin, og dette er noe jeg først skal sette meg inn i etterhvert samt øve godt før jeg prøver meg på en bil (kjekt å ha bildeler stående) :) DA maskinen er helt ufarlig, enkel å jobbe med og gir gode resultat, men for å få bort de siste 5-10 prosent av vanskelige riper må man jo i enkelte tilfeller bruke roterende maskin. Men forskjellen før og etter en DA er da også enorm og mer enn godt nok for de fleste. Alt er jo avhengig av hvilket mål man vil ha.

 

Til slutt, nei jeg jobber nok ikke for k2000 :)

 

Alt dette er iallefall det jeg har lært ved å lese hos meguiars, studere forum, gå igjennom instruksjonsdvd'er og lære meg konseptene bak lakk/bilbehandling og lakkens oppbygging. Skal ikke hevde at jeg vet alt, noe jeg på langt nær gjør, men vet iallefall at jeg vet mye som er typiske missoppfatninger.

 

Får gå utifra at meguiars folka vet hva de prater om siden de jo nærmest oppfant bilpleie for over 100 år siden. Gøy å treffe på folk som virker å holde på selv.

 

Jobber du med slikt eller?

 

PS: har nå oppdaget at mer aggresiv claybar vil lage små riper i enkelte tilfeller ja, men dette gjelder ikke den mildere og enklere typen som jeg selv bruker og anbefaler. Så vi hadde vel begge rett på hvert vårt vis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar, ja jeg jobber som bilpleiere - men vi har våre arbeidsmetoder og det er derfor veldig interresant å lese om andres erfaringer om hvordan å gå fram ved bruk av Meguiars produkter. Vi bruker hovedsaklig Mequiars, men vi bruker proffserien dems mest. Noe som ikke er relevant i denne tråden.

 

Det riktig det du sier med en finere clay så vil du ikke produsere riper. Men med tanke på en bil hvor man må bruke grovere clay så kan riper komme er min erfaring. Forurensing får du på clayen ved at du fjerner asfaltstøv, lakkstøv etc som vil sette seg i clayen. Men er du nøye nok og bruker en fin clay som du beskriver så er jo ikke dette et problem.

 

Siden det finnes mange veier til Roma så fant jeg denne tråden veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet meguiars produkt å anbefale på felger - stål, krom og plastikk er Wheel Brightener ved bruk av riktig dosering og ved gjentatte påføring/avspylling - er denne glimrende. Den fjerner alt av asfaltstøv, bremsestøv og annen inngrodd skitt. At felgene dine får en "shiny look" etterpå er nokså imponerende med tanke på at du kun påførerer et tynt lag slik at oksygen/luft får jobbet med produktet på felgen. Har du på for mye vil ikke produktet virke like bra. Bland 1:4 (vann) eller 1:3 i en sprut flaske. La det stå på i 5-10min.

product_D14001.jpg

 

Et produkt man må holde seg langt unna er No1 Wheelcleaner 46 fra Lahega! Denne vil lage blaste rennmerker på krommet felg. Dette er av erfaring. Lahega påstår at den ikke gjør det knock men det er feil - Dette produktet ødelegger felgene dine. Selv ved riktig bruk. Styr unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår