Gå til innhold

Identifikasjon av US-automatkasser!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 5 months later...

Har en TH350 kasse på en 307 olds motor.. er det noe større/kraftigere kasser som passer bolt on evt på disse motorene? eller er TH350 kassene vansklige å få tak i om min skulle ryke?

 

Dette er nytt for min del så bare spør rett ut siden eg ikkje har søkt og lest så mye om dette enda..

Endret av Einart

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Cruise-O-Matic

 

FMX

An improved version called FMX, which used stronger MX-type rotating parts in the smaller FX case; introduced in 1968 and built until 1982 at the Fairfax plant, which closed when the FMX was balanced out. The FMX used a Ravigneaux planetary gearset.

 

Although the FMX was phased out in the United States in 1980 in favor of Ford's then-revolutionary Automatic OverDrive (AOD) transmission which was based on it, it was produced for another year for use in V8 Ford Falcons built in Australia. When Ford Australia decided to phase out the very thirsty V8 engine owing to rising gasoline prices, the FMX ceased production.

 

Gear ratios

First: 2.40:1

Second: 1.47:1

Third: 1.00:1

Reverse: 2.00:1

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en TH350 kasse på en 350rocket motor.. er det noe større/kraftigere kasser som passer bolt on evt på disse motorene? eller er TH350 kassene vansklige å få tak i om min skulle ryke?

 

Dette er nytt for min del så bare spør rett ut siden eg ikkje har søkt og lest så mye om dette enda..

 

Tror ikke du trenger å bekymre deg for at TH350 kassa ryker :) Den tåler mye juling å krefter!

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at C4 var ganske lik.. skjønner ikke at folk vil ha de kassene da?! utvekslinga virker jo helt på tryne, og den burde vel hatt et gir til :)

 

FMX erstattet C4 kassene, C4 var tom 68 og litt utover 69, mens FMX kom på 69 modellen for å ta over for C4 kassen som ble utfaset, "burde hatt et gir til", var sikkert derfor overdrive kassene ble laget det ;)

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en TH350 kasse på en 350rocket motor.. er det noe større/kraftigere kasser som passer bolt on evt på disse motorene? eller er TH350 kassene vansklige å få tak i om min skulle ryke?

 

Kraftigere kasse blir da TH400, og både TH350 og TH400 finnes det masse av, så ikke noe problem å få deler til dei, eller nye kasser

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags automatkasser passer til ford motor som har både akselerasjon og toppfart/ordentlig overdrive?

 

AOD, AODE, 4R70W, aks og toppfart blir jo mye bestemt av utvekslingen i bakakslingen, har du en lav giring (høyt numerisk tall) i bakakslingen får du en rask aks og lavere toppfart, har du høy giring (lavt numerisk tall) får du litt latere aks men høyere toppfart, så det er ikke alltid nok bare å bytte girkassen

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AOD, AODE, 4R70W, aks og toppfart blir jo mye bestemt av utvekslingen i bakakslingen, har du en lav giring (høyt numerisk tall) i bakakslingen får du en rask aks og lavere toppfart, har du høy giring (lavt numerisk tall) får du litt latere aks men høyere toppfart, så det er ikke alltid nok bare å bytte girkassen

 

Det er sant! men det skal ikke være noe vits å forandre giring på diffen, selv om den er bygd for aks eller cruising . Tingen er ikke toppfart i seg selv, men om bilen har en girkasse lagd for potensielt høy toppfart vil den jo ha færre omdreininger når man cruiser i eks. 100 km/h. Er vel sånn sett mer kurrant å bytte til 5 eller 6 trinns manuell for å få både aks og lavere turtall ved høyere hastighet? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant! men det skal ikke være noe vits å forandre giring på diffen, selv om den er bygd for aks eller cruising . Tingen er ikke toppfart i seg selv, men om bilen har en girkasse lagd for potensielt høy toppfart vil den jo ha færre omdreininger når man cruiser i eks. 100 km/h. Er vel sånn sett mer kurrant å bytte til 5 eller 6 trinns manuell for å få både aks og lavere turtall ved høyere hastighet? :P

 

Det er det dei justerer med forskjellige utvekslinger i bakakslingen, har du en 3 trinns kasse og 2,89:1 1utveksling i bakakslingen og setter in en OD kasse, så bør du bytte utvekslingen også, fra 3,50:1 > så blir det bedre.

Om du setter inn en OD manuell eller automat gjør ikke så stor forskjell, kammer bare an på hva du liker best selv, 4 manuell er alltid 4.de gir 1:1, 3 trinns automat er alltid 3.dje 1:1

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår