Gå til innhold

Hva skal jeg titte etter ved kjøp av en MX5?

Ranger emnet


Mirus

Anbefalte innlegg

Mens sommervarmen er på sitt varmeste og forsikringspengene mine ser ut til å aldri komme inn på kontoen min, så tenkte jeg at i påvente på bedre råd en dag så kjøper jeg med en roadster!

 

Jeg har kommet over en 1991 modell BRG MX5 som har vært importert fra Sveits.

Den har bla. ABS, skinninteriør, diffsperre, el vinduer, høytallere i nakkestøttene osv oppført i utstyrslisten sin.

 

Selgeren fortalte at han hadde en spesiell rute han kjørte på hver gang han skulle teste biler. Denne ruten inneholdt mye dumper for å teste fjerer og høre om hele bilen var skikkelig sammenskrudd, en fin liten grusvei som duger til testing av diffsperrer, lange fine sletter for testing av motor, bremser osv osv. Denne bilen hadde godkjent testen hans med glans. Virker som at han har god peiling på disse bilene.

Det eneste han ville bemerke var litt slitasje på setene, men hvilken bil har ikke det etter 12 år i tjeneste?

 

Men for å ikke bli helt blendet av skjønnheten og slå til uten å se etter feil og mangler så vil jeg gjerne vite hva jeg burde spesielt se etter ved et eventuelt kjøp?

 

Av tidligere lesing og erfaring vet jeg at veiva er et problem, og at den ene bremsekalipperen bak kan henge seg opp litt og dermed ødelegge diffsperren hvis en er riktig uheldig. Noe mere som behøver å tilføyes?

Thomas

 

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.mx5-miata.no

 

les på forumet der, så finner du nok alt av svar du trenger. masse poster, så sett av tid til og bla igjennom :)

 

disse bilene er meget meget bra. de ligger på 3. plass når det gjelder kvalitet på bruktbiler fra den perioden der (90-93). Mercedes SL ligger på 1. plass, mens Porsche 911 ligger på 2. plass.. så det sier jo litt om kvaliteten :)

 

Veldig holdbare biler. Er dog litt utsatt for lekkasje på toppen (ved siderutene). dette kan lett fikses - står hvordan på mx5-miata.no forumet.

 

Utrolig morsom bil til en billig penge, som er driftssikker, billig i drift samt billig og forsikre. Sinnsykt bra kjøre-egenskaper, selv med standard understell.

 

Har selv en '91 Classic Red med diffsperre, diffsperre var option, så det er kjekt og få med.

 

MX-5 har også galvanisert karosseri, så rust er sjeldent et problem. Dog er det større problem med rust på Miata (USA import), siden de ikke ble ordentlig antirust-behandlet.

 

Lykke til med det eventuelle kjøpet! :)

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bidz

http://www.mx5-miata.no

 

les på forumet der, så finner du nok alt av svar du trenger. masse poster, så sett av tid til og bla igjennom :)

 

disse bilene er meget meget bra. de ligger på 3. plass når det gjelder kvalitet på bruktbiler fra den perioden der (90-93). Mercedes SL ligger på 1. plass, mens Porsche 911 ligger på 2. plass.. så det sier jo litt om kvaliteten :)

 

Veldig holdbare biler. Er dog litt utsatt for lekkasje på toppen (ved siderutene). dette kan lett fikses - står hvordan på mx5-miata.no forumet.

 

Utrolig morsom bil til en billig penge, som er driftssikker, billig i drift samt billig og forsikre. Sinnsykt bra kjøre-egenskaper, selv med standard understell.

 

Har selv en '91 Classic Red med diffsperre, diffsperre var option, så det er kjekt og få med.

 

MX-5 har også galvanisert karosseri, så rust er sjeldent et problem. Dog er det større problem med rust på Miata (USA import), siden de ikke ble ordentlig antirust-behandlet.

 

Lykke til med det eventuelle kjøpet! :)

 

Jeg har tittet litt i forumet til MX5 / Miata klubben fra før, men har ikke hatt tid til å se gjennom hele. Skal sette av tid til det på jobben i kveld. :)

 

Jeg har hørt at det er utrolig holdbare biler med små feil jeg også, og når den ligger i samme klasse som SL og 911 blir jeg ikke annet enn mektig overbevist!

 

Rust har jeg også hørt er et stort problem på Miata'ene, men dette er en MX5 fra Sveits som sagt, så denne har vel da galvanisert karosseri.

Selgeren fortalte at bilene som ble solgt nye i Sveits hadde utstyrspakker som fulgte fargen på bilen. Altså BRG og svarte var de med mest utstyr levert som standard. Bla ABS, skinn og alt det jeg nevnte ovenfor. I tillegg var diffsperre standard på samtlige modeller.

 

Takk for utfyllende svar. :)

Thomas

 

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by famir

 

Han er trønder. Thaulow. Kjenner du han? Han har kjennskap til flere her sa han, bla. Åge og Quicksilver.

Er han en stabil type?

 

Thaulow skal ha ganske god peiling på hva han driver med. Er også han som har importert MX-5'en jeg kjøpte - fra Sveits.

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by famir

Han er trønder. Thaulow. Kjenner du han? Han har kjennskap til flere her sa han, bla. Åge og Quicksilver.

Er han en stabil type?

Har handlet bil av Thaulow selv (MR2 MKII). Seriøs selger med bra biler. Du skal ikke være redd for å handle biler der. Anbefales!

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår