Gå til innhold

Forskjellen på stiv og delt bakaksel?

Ranger emnet


high octane

Anbefalte innlegg

Corvette har IKKE stiv aksel, jeg er 100% sikker på '68-opp til dagens nivå som tidligere Cheyy-mekaniker, usikker på '67-ned ettersom de er for gamle til å være "vanlige" på verkstedet. Viper har ALDRI hatt stiv aksel originalt.

 

Bladfjærer på Corvette blir å blande sammen, da folk tenker "hest og kjerre" og stiv aksel sammen med bladfjærer, da Corvetten har en på tvers bak i.f.m. det uavhengige opphenget bak på '68-opp, som KUN er FJÆRINGSMEDIUM, ikke med på å kontrollere krefter noen annen vei (bærearmer/hjuloppheng ellers). Fra '80-årene ble fjærene byttet ut med komposittfjærer som reagerer mye kjappere (bedre enn stålfjærer), men har mindre egendemping (grunnet lavere friksjon).

 

MYE fordommer og vranginformasjon ute og går om amerikanske biler, enkle og raske Google-søk hadde ordnet det meste, men folk liker jo å rakke ned på ting de ikke har sansen for. Ha et åpent sinn - har du ikke peiling; hold kjeft, ønsker du å vite noe, søk og les, det kan dukke opp mye interessant.

tror ikke c1 hadde delt bakstilling men fra c2 å oppover er det det. vet du når c2 kom på markede? var det 62/63?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stiv aksling/kjøre på to hjul har ingen spesiell sammenheng. Hvis du da ikke tenker på at begge drivhjulene trekker likt (som ikke har noe med stiv/delt bakaksling å gjøre)

 

Sierra/Scorpio har delt bakstilling

Husket visst feil fra det bildet, sto "helsveist bakaksel".. Og det sier meg ingenting ;)

 

Men eg hadde rett om gamlebilen min då, hurra..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, man bygger ting solid i amerika :usa:

 

Ja det kan du fortelle til de som står med overdimensjonerte veiver i Chevy Suburban og Pickuper, og ennå så holder de ikke? det samme med flere automat kasser fra samme land..... Tror man snart må innse at driftsikkerhet er grunnen til at mange i USA, velger japse bilder da:well

 

Stiv bakaksel er enklere og produsere, og det er vel en av de viktigste argumenten for at så mange amerikanske biler har det ennå.

 

Corvette fikk delt bakaksel tidlig, og det er vel med på og gjøre at mange motosjornalistet mener at den er en mye bedre bil en Viper i grunn:driving Men Viperen er mye råere i utseendet da:cool:

 

Jeg har selv hatt MANGE amcars, så jeg har litt erfaring med den, og stive aksler. Og de er helt ok til sitt bruk, men en sportsbil skal ha delt aksel basta!!:deng

Toyota Sportsbil Club Norge www.tscn.no Klubben for deg med Toyota og Lexus!

Biler: Mange Toyotaer, Lexus LS400 og BMW 320i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva er egentlig best?

 

Fordeler med stiv aksling er at man har en konstant dekkflate mot underlaget. Dette gjør at det sitter veldig godt på, men kun om underlaget er bra og veien/banen er relativt fri for ujevnheter. Nesten alle "stivaksla" biler har mye ufjæret vekt, og dette er vel det største minuset.

 

Uavhengig fjæring gir lav vekt i hjørnene og ett raskt hjuloppheng. Man merker ikke ujevnheter så godt som på stivakslete biler i karosseriet. Man kan også få hjuloppheng som er veldig korrigerende og oppleves trygge, men er i realiteten veldig giftige når det kjøres på grensen av hva dekk/hjuloppheng/bil er god for.

 

Min mening er derfor at en kombinasjon er best.... altså en deDion løsning. Banker det meste....

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært på sin plass med en god inføring i hvordan en deDion løsning fungerer ja:well

 

En deDion bakstilling har fordelene fra både stiv aksel og et uavhengig system.

Du har et triangel som bakhjula sitter i. Dette gir tilnærmet vekten av ingenting ute ved hjula.

Du har konstant kontaktflate med underlaget likt en bil med stiv aksling.

Girkassa (med diff) sitter bak med oppheng i karosseriet for optimal vektbalanse i bilen (50/50). Bremsene sitter inne ved girkassa for å unngå ufjæret vekt.

Triangelet har infesting foran, som havner midt under bilen, og bak i noe som heter wattlink, som gjør at dette sitter bom fast i karosseriet.

 

Dette gir en enorm feeling!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell kanskje 9ikke så relevant her, men skal du kjøre øffroad uttafor veien er stiv aksel det eneste som gjelder - Basta:)

Sant nok... og de som sier man mister kontaktflate osv. ved hjulløft, skjønner ikke hva dere snakker om :D

 

download.php?id=5227

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår