Gå til innhold

Foto - Tips og teknikker

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nok et bilde, denne gangen et panoramabilde:

 

panorama.jpg

 

Selve fotograferingen her er ikke noe spesielt.. Bildet er tatt med EOS350D, 18-200mm linse og stativ. Stativ er MEGET viktig om man skal ta slike panoramabilder.. dette for å få samme høyde og utgangspunkt på alle bildene... For her er det nemlig etterbehandlingen/redigeringen som er den store jobben... Bildet er satt sammen av 6 forskjellige bilder.. Det er viktig at man tar mange bilder, jo flere jo bedre, for alle bildene må overlappe hverandre.. Deretter er det bare å bruke brush-tool'en eller "viskelæret" for å fjerne de skarpe kantene mellom bildene.. men ikke bli fortvilet om bildene passer helt mot hverandre.. dette er helt normalt, man må ofte både resize enkelte av bildene samt rotere de..

 

 

Hvorfor ikke bare gå lenger unna, tenker du kanskje? vel, du har ikke sjans til å få med en så bred vinkel ved bare å ta et bilde.. du kan selvfølgelig bruke en vidvinkel-linse, men da vil bildet ditt bli veldig vridd pga objektivet.. Bildene jeg har tatt her er tatt på ca 4m avstand fra bilene, og det sier seg selv da at du ikke får med alt på ett bilde.. Man kan jo også lage mye bredere panorama-bilder.. det er bare å ta masse bilder og sette sammen.. :)

 

Kan legge til at det er viktig å låse eksponeringen fra første bildet, ellers får man fort bilder som krever mye etterbehandling for at de skal blir "like".

 

Kameraet bør også stå i water.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har pr0vd meg litt selv, med landskaps fotografering, laante et eller annet Nikon digitalt spelireflex, veldig vanskelig aa faa noen skikkelig bra bilder, krever litt kunnskap aa brukke disse type kameraene merka jeg, maa vel pr0ve aa skaffe et stativ til neste gang, var litt m0rkt ute... men de som ble fine, ble jeg da forn0yd med ogsaa ^^

 

vet ikke om du nevnte det, hvilken lukketid var anbefalt naar det var m0rkt?

 

ble da forn0yd med noen av bildene ^^

 

ett eksempel av bildene jeg tok.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fine bilder! Men jeg bruker dette kameraet

http://www.akam.no/artikkel/4161

Hva syns dere om den? Noen som har den? Er dette et bra kamera som man kan få fine bilder av, vis du er litt flink?

 

det lønner seg å bruke penger på optikken snarere enn huset, i så måte er ett 300D mere enn nok i første omgang.

 

Selv har jeg kjøpt ei 10 år gammelt lang 80-200mm F/2,8 linse for bare 4000,- denne er særdeles skarp, men kanskje litt treg å fokusere (heldigvis kan man begrense fokusområdet).

 

nikkor80200ed.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg nok heller sett at du flyttet deg litt mer til høyre, og fikk med mer av siden på bilen, og enten mer eller mindre av grillen. Nå syntes jeg den blir forstyrrende. Ellers er det jo også litt kjedelig at du ser speilbildet av deg i kromlistene. Da burde du også snu hjulet, så felgene peker mot deg.

 

Ellers så syntes jeg det var et ok bilde. Skarp og fint, med fine farger. :)

 

EDIT: Nå så jeg at jeg hørtes veldig negativ ut, men det er ikke meningen. Prøver bare å komme med konstruktiv kritikk. :)

fotoklubben - member #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde jeg har tatt med et canon 300d kamera!=)

Åssen syns dere bilde ble? Er nybegynner så ekke veldig dreven i gamet!hehe

 

Regner med at du har brukt kit-objektivet? Canon EF-S 18-55mm. Hadde du satt brennvidden på objektivet til 55mm, og brukt laveste blender, 5.6, så ville du kanskje skapt en annen dybdeskarphet i bildet. Dette hadde krevd at du måtte stå lengre bak for å få samme utsnittet av bilen. Syns ikke bakgrunnsfargene passer så godt med bilen her, så personlig tror jeg bilde hadde gjort seg mye mer i svart/hvitt. Mer småpirk ville vært å fjernet refleksjonene dine på kromlistene i Photoshop. Ellers er det egentlig en grei vinkel, ikke noe spesielt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Nikon d50 med 18-55 linsen. Tok endel bilder med den før jeg mistet den i bakken og den ble ødelagt. Kjøpte meg da 18-70 linsen til nikkor. Synes denne ble skarpere og bedre bilder av. 18-55 linsen er ikke så god ifra 35mm og oppover. men 18-70 linsen er skarp på alle brennviddene etter min erfaring.

 

Det som er cluet med lukkertid og blender er at dess høyere blender (lavere f verdi) en har dess mindre lukkertid trenger man. Vil man feks ta et bilde med lang lukkertid på dagtid uten at det blir utbrendt må man kompensere med lavere blender (høyere f verdi). Skal en ta bilde i bekmørket med feks 1 min lukketid får en bra dybddeskarphet med feks f 5,6 fordi lukkertiden er så lang og slipper inn emr lys til kamera. På lukkertider lavere enn 1/100 sekund ville jeg brukt stativ.

 

her er et bilde tatt med 20 sekunders lukketid og f 5,6

33428.jpg

 

mine andre bilder kan dere se på http://petterb.photosight.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

justere brennvidde? åssen gjør man det?

 

Det vil egentlig bare si å "zoome". Hvis man er vant med et vanlig kompaktkamera så er det litt uvandt å forholde seg til f.eks. brennvidder som 24mm, 200mm osv. Men ser du på kitobjektivet ditt, så ser du på zoomringen tallene mellom 18-55, den peker på brennvidden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår