Gå til innhold

Foto - Tips og teknikker

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De største forskjellene på filtre vises i antall lag med "coating" som de har fått påført. Disse hjelper i STOR grad til å minske refleksjoner og "flares" o.l fra solen eller andre sterke lyskilder.

Jeg synes at å kjøpe ett billig hama-filter for å bruke foran ett objektiv til flere tusen er helt idiotisk, det er som å handle bremser til M3en din på mekonomen, av billigste sort.

 

Du må tenke på at ett filter er intet mindre enn enda ett linse-element (glass-skivene objektivet ditt er satt sammen av) og ett dårlig et, kan i mange tilfeller bidra til å forringe kvaliteten på bildene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som det blir sagt over her, at det kommer ann på hvor mange lag med coating det er og hvor bra dette er gjort også spørs det hvordan type filter det er. Har canon 10-22mm objektiv hvor et standard uv filter fra canon (som garanterer at objektivet gir like bra bilder når det er på) koster 1400kr! men har sett andre filtre fra mindre produsenter til 300kr, men med disse billige versjonene er det ikke sikkert at coatingen som allerede er på objektivet fra før gjør "jobben" sin og det kan resultere i blassere bilder eller mer lens flare.

- Ford focus 2000

- Vespa 50 special 79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
Er det ingen som har noen panoreringsbilder da? Skal prøve meg på det i morgen, men er rimelig nybegynner og lurer på et godt utgangspunkt å stille inne kameraet på.

 

Begynn med og bruke kameraets lukkerprioriterings program, TV på Canon. Hvilken lukkertid du bør bruke avhenger av en del forskjellige faktorer. Blandt annet hastigheten til bilen, avstand fra deg til bilen, og hvilken brennvidde du bruker.

 

På det bildet du har postet som eksempel vil jeg gjette at fotografen har stått ~50 meter fra bilen, brukt en brennvidde mellom 100-300mm, samt en lukkertid på 1/60 - 1/100 sek. Dette er også ett eksempel på ett utgangspunkt du kan prøve deg litt rundt, men det viktigste er bare og selv finne ut hva som funker og hva som ikke funker.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Jeg har et Nikon D40X, hvordan stiller jeg inn lukkertid, osv på dette?

 

Jeg vil henvise deg til brukermanualen av ditt kamera til å forklare deg dette. Den inneholder mye basic og bra innhold om bruk kamera.

 

Men for og svare på spørsmålet ditt, så setter kameraet ditt i A eller M modus (Det runde hjulet på toppen), og bruker snurrehjulet ved tommelen til å stille på lukkertiden.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 1 year later...

chrizz_g: Du stiller lukkertiden med hjulet oppe ved utløser knappen.

 

Petterva: Kommer helt an på hvor mye du har tenkt å legge ned i ett objektiv, og om du vil fortsette med Nikon om du velger å oppgradere seinere.

 

Starta selv med Nikon D40, og kjøpte DETTE som det første tele objektivet mitt, og det funka greit til bane bilder på rudskogen osv. Ikke noe å ta mørke bilder med da.

 

Vil selvfølgelig anbefale noe dyrere, da jeg veit at det objektivet ikke er allverdens, men jeg har ikke peiling på Nikon, da jeg har gått over til Canon hehe...

 

Disse bildene er tatt med linsa jeg linka til, og Nikon D40 forresten.

 

KennethAlm1.jpg

 

FlemmingAlmBreit1.jpg

Penger som ikke durer er død kapital
Bor du i Østfold eller i nærheten, og har lyst på bilder av bilen din? Ta kontakt!
1993 Toyota 4Runner 3.0TD - 1977 Audi 82 LS - 1986 Yamaha XT350
x: 1997 Volvo V70 2,5TDi - 1991 Audi 80 1.8 Russebil Edition - 2000 Audi A3 1.8T Quattro - 1976 Volvo 244 1,9DL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår