Gå til innhold

Ventiljustering

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har byttet topp-pakninger på Forden (302 motor), og nå er alt på plass igjen. Men nå tikker det litt i et par ventiler...what to do?

Er det hydrauliske løftere tro? Bare å stramme..?

Jeg er helt grønn på ventiljustering så håper på noen gode svar :thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE sikkert at det er likt på Ford som på Chevy, men....

 

Hydrauliske løftere justerers ved å stramme muttren i vippa så mye at du har fjernet all slark i støtstanga. Deretter strammer man 1/2 runde ekstra.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Halla...

 

Når du justerer på sbf skal du stramme så støtstengene ikke kan bevege seg oppe og ned men rundt...alså du skal greie å rulle på stengene.... når det er gjort skal du stramme til med ca 3/4 til 1 runde (270-360 grader rundt da :))

 

Du skal starte på sylinder 1, den skal være på tdc (stemplet skal være på topp) (Sylinder nr 1 på på chevy og ford er ikke på samme side mener jeg, på forden har du sylinder nr 1 på passasjersiden, den framste)

 

Regner med at du vet at du skal justere etter tenningsrekkefølgen ?

 

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du sliter Magnushmmmmmmmmm

Det er riktig som VCE sier; dra ca. 180 grader "ekstra". Allerhelst bør dette ettterjusteres på varm motor & med motoren i gang! For å unngå/redusere oljesøl kiler jeg en papplate ned utenfor ventilfjørene som skjerm for evt. oljesøl. Da er det bare å løsne til det tikker og skru 180 grader ekstra.

1964 Ford Fairlane 500 RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du sliter Magnushmmmmmmmmm

Det er riktig som VCE sier; dra ca. 180 grader "ekstra". Allerhelst bør dette ettterjusteres på varm motor & med motoren i gang! For å unngå/redusere oljesøl kiler jeg en papplate ned utenfor ventilfjørene som skjerm for evt. oljesøl. Da er det bare å løsne til det tikker og skru 180 grader ekstra.

 

Er ikke det ford boka jeg sitter med sier, men er nok forskjell fra ford vs chevy

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår