Gå til innhold

Øyvinds guide til grunnleggende bildejustéring

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Fleste tilfelle funker:

Auto Contrast

Auto Brightness

Auto Color

 

bra for meg :P

Joda, det kan ofte funke bra, men i mange tilfeller vil man gjerne ha full kontroll, og det er til dette formålet jeg har skrevet guiden.

 

Her er et bolighus i Sørbotn i Ramfjorden ved innløpet til den mektige Lavangsdalen, før/etter:

hus.jpg

-Levels adj. layer, mørkere skygger og lysere highlights.

-Kopierte bildet til to nye layers, multiply-blend-mode, tatt bort forgrunnen fra blendinga via en layer mask som jeg kopierte over til de to øverste multiply-mode-layerne.

-Selective color adj. layer, "Blues": Mere cyan og magneta, mindre yellow og mere black (gir mørkere og blåere blåfarger (les: himmelen).

-Resize og Smart Sharpen.

-Smart blur på himmel og skyer for å få bort noe støy.

 

Her er Sandnessundet i retning østover sett fra Tromsøya, dette er to bilder som er tatt på høykant, photomerget og croppet, før/etter:

vintertromsoe.jpg

-Rettet opp horisonten under Filter->Distort->Lens Correction.

-Levels adj. layer, lysere highlights.

-Curves adj. layer, litt brattere kurve.

-Justéring av hvitbalanse, åpne Levels-dialogboksen, trykk på den midterste øyedropperen og klikk på et område i bildet som skal være fargeløst grått. I dette tilfellet klikket jeg på et av skyggepartiene i forgrunnen.

-Selective Color adj., samme som på det forrige bildet, bare at jeg har brukt mindre verdi under "Blacks".

-Litt Burn Tool, "shadows" på skyene.

-Litt Dodge Tool, "highlights" på skyene.

-Resize og Smart Sharpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

The Radiant Vista

Jævlig bra video-tutorials. Sjekk også ut "The Photoshop Workbench" hvor fotografen Mark Johnson viser hvordan han forbedrer utvalgte bilder sendt inn av sidens lesere. Kan ikke anbefales sterkt nok.

 

 

Meget bra side. *laster ned som pokker* :P.

“A date once asked me what my hobbies were. She slapped me and left when I mentioned poking and stretching. Not everyone appreciates good stance, apparently.”

- 00" Audi A4 1,8tq avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siden jeg har så god tid om dagen moddet jeg et til. Dette bildet er tatt den 21. Juli 2004 i tunnellen mellom Breivika og Hansjordnesbukta, eksponért i 3,2 sekunder ved blender 8, ISO 50 og "Tungsten" hvitbalanseinstilling (som i ettertid viste seg å være helt gal).

 

accord-mod.jpg

 

Workflow:

-Croppet litt av toppen på bildet og visket bort det øverste lyset.

-Agressiv støyfjerning i Neat Image med unntak av på frontlykta, veien og plassen bilen står på (layerduplikat; skjulte det som ikke skulle denoises ved å male svart på layermasken slik at det umodifisérte bildet under vises igjennom det øverste).

-Shadow-Highlight, cirka 15%, 15% og 30 i radius for shadows. Ingenting på highlights.

-New adjustement layer -> Solid color -> "blå" -> "hue" blending mode og justért ned opacity til cirka 40%. Ved dette shiftes hele fargespekteret i bildet mot mere blått, dermed oppnår man mere korrekt fargegjengivelse for akkurat dette bildet. Blinklyset ble malt med svart på layer-masken slik at dette beholdt samme farge, og selve tunnellen og veien til høyre for bilen er malt med grått for å beholde litt av sin opprinnelige farge.

-New adjustement layer -> Cuves -> Skarpt brattere kurve; highlights justért rett inn til venstre og shadows litt rett til høyre -> "luminosity" blending mode.

-Resize.

-Smart sharpen.

 

Layeroversikt i rekkefølge fra øverst til nederst:

Curves

Solid color

Neat Image (kopi av S-H som jeg kjørte igjennom Neat Image-pluginen for å fjerne støy)

Shadow-Highlight (kopi av originalbildet som jeg kjørte S-H på)

Background (originalbildet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Bra resultat, fluid.

 

Her prøver jeg å illustrére hvorfor jeg liker å ta bilder i 12-bits raw-format; det ligger enorme mengder detaljer gjemt i skyggene (første bildet er konvertért med alt enten "Default" eller "As shot"):

 

raw.jpg

 

-Dobbelkonvertéring i Adobe Camera Raw, ett med eksponéring "0.0" og ett med "+2.0".

-ACR -> Photoshopdokumenter i 16-bit.

-Tung denoising i Neat Image (Olympus E-500 @ ISO400; go figure) av den overeksponérte konverteringen.

-Satt inn det mørke vinduet fra den første konvertéringen inn i det andre, overeksponérte bildet som et nytt layer; visket bort det unødvendige via en svart layer mask rundt vinduet.

-Litt shadow-highlight på det overeksponérte bildet (lysere shadows).

-Fargekorreksjon via individuell justéring av rød (mere) og blå (mindre) i et Curves adjustement layer, "Color" blendingmode.

 

Denne måten med en dobbelkonvertéring liker jeg å kalle "fake-HDR", selv om resultatet i praksis blir det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg har faktisk laer litt fra denne traaden, saa du skal ha en stor takk Øyvind (klipp og lim for aa faa rette bokstavene XD)

 

jeg er fortsattt ikke en god fotograf, men jeg faar ihvertfall fiksa bildene mine litt, og her er et eksempel :p

 

original:

skylinefb9.jpg

 

justert:

skylinefe4.jpg

 

jeg blir aldri forn0yd med bil bildene mine da :/

 

men jeg har blitt forn0yd med natur bilder jeg har tatt, og justert litt.

 

water2yu0.jpg

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har faktisk laer litt fra denne traaden, saa du skal ha en stor takk Øyvind (klipp og lim for aa faa rette bokstavene XD)

 

jeg er fortsattt ikke en god fotograf, men jeg faar ihvertfall fiksa bildene mine litt, og her er et eksempel :p

 

original:

skylinefb9.jpg

 

justert:

skylinefe4.jpg

 

 

Unnskyld men du har jo ødelagt bildet.. Burde ro ned litt på curvsa :)

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår