Gå til innhold

Øyvinds guide til grunnleggende bildejustéring

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Unnskyld men du har jo ødelagt bildet.. Burde ro ned litt på curvsa :)

 

jeg har overdrevet gulfargen med vilje, om det var den du mener :p er et ekstra layer med bare bilen, der jeg har lagt til mere gult, noe jeg pr0vde for morroskyld :p

men som sagt ovenfor, jeg blir aldri helt forn0yd med bil bildene mine, er liksom noe jeg ikke faar helt til, er det bildene jeg tar som er for daarlige? er det jeg som er halvblind idet jeg justerer? :p

 

her er et der jeg ikke har gaatt helt amokk med farger, er det noe bedre ihvertfall? :p

 

superstreet041zm7.jpg

 

 

Edit:

jeg faar liksom aldri himmelen til skikkelig ihvertfall... :/

jeg har veldig lyst aa leare dette skikkelig, samme med aa bruke kameraet skikkelig, begynt aa faa sansen for fotografering, men jeg f0ler meg som en idiot naar jeg da kikker paa andre sine bilder og justeringer o.O

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Siden jeg har så god tid om dagen moddet jeg et til. Dette bildet er tatt den 21. Juli 2004 i tunnellen mellom Breivika og Hansjordnesbukta, eksponért i 3,2 sekunder ved blender 8, ISO 50 og "Tungsten" hvitbalanseinstilling (som i ettertid viste seg å være helt gal).

 

 

syke bremse spor der du sto :) heheh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...

Takk for kommentarene, og bra og se at dere også får bra resultater; øvelse gjør mester! Angående Accord-bildet; det er faktisk ikke bremsespor der bak, men skyggen fra en lyskilde foran bilen.

 

Her er et bilde til som dere har sett før (i ACR 2006-tråden) som jeg jobbet litt videre med. Bildet er tatt i RAW-format, og jeg prøvde å hente tilbake så mye som mulig av de blåste høylysene, samt rette mye mere fokus på den flotte RX-7'en i forgrunnen. Skyene er blåst med iallefall +1,5 EV og forgrunnen undereksponért med omentrent 0,7 EV. Skulle nok hatt stativ der og brukt eksponéringsbracketing, men vi får prøve å ro oss i land med Photoshop "after the fact". Aggressiv bruk av Smart Sharpen-filteret er óg blitt gjort. Her har jeg vært såpass hard på etterbehandlinga at RX-7'en nesten ser ut som den er klippet inn i bildet i ettertid, men det får være så...

 

fd3s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

fin guide!:D

men forsto ikke det med 'add new layer mask'. men men.

her er mitt forsøk i allefall:

 

 

DSC00713.jpg

 

 

DSC00713copy-1.jpg

- Honda Crx 1989 modell 1,8l:D

X biler:

-Honda Civic 1,6i 16v 1991mod-Honda Delsol ESi 1993mod-vw golf 1,6cl 1985 mod (vinterbil)-Audi 100 2,2 stv 1987 mod(vinter/bruks bil)-Honda Civic 1,3 16v 1990 mod-Honda Civic 1,4is 1997 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja; bra at folk får til. Her er min siste "mod", fra Høsttreffet på ACR i 2006:

 

Før (Adobe Camera Raw defaults):

acr37-orig.jpg

 

Etter:

acr37.jpg

 

 

Jeg skulle kanskje gjort høylysene i skyene oppe til venste noe lysere for bedre kontrast (og realisme?), men gjort er gjort og JPG-kompimert er JPG-komprimert. Jeg sparer ikke på .PSD-filene siden de tar så *sinnsykt* stor plass; det er gjort på en halvtimes til å modde frem noe sånt som dette uansett, og jeg har jo ingenting annet enn god tid.

 

Fremgangsmåte:

 

1.

Dobbelkonvertért i ACR som 16-bit-dokumenter; den første konvertéringen (for himmelen) gikk med exposure nesten på -2 for å redde de utbrente områdene i skyene, maks på shadows (mørkere skyggepartier), litt høyere brightness og contrast. Den neste konvertéringen (for forgrunnen) hadde default exposure (0), 0 på shadows, contrast så lav som man får den, og litt høyere brightness for å hente frem igjen så mye av skyggepartiene som mulig. Saturation-verdien var default (0) for begge.

 

2.

Få begge disse to bildene inn i samme dokument.

 

3.

Bruk en layermask for å enten skjule forgrunnen fra himmel-konvertéringen eller for å skjule himmelen fra forgrunn-konvertéringen; dette er okke som, siden disse to bildene ligger på hvert sine layers og kan arrangéres slik man måtte ønske.

 

4.

Kjøre Shadow-Highlight-adjustement på forgrunn-layeret for å hente maks ut av informasjonen som ligger i skyggepartiene (også for å få bedre kontrast i dette layeret, merkelig nok?).

 

5. Mye arbeid med lokal kontrast via Curves adjustement layers og layermasker for å få opp dynamikken igjen etter å ha stort sett flatet ut hele bildet under denne dobbelkonvertéringen.

 

6.

Økt fargemetning via et "Hue/Saturation" adjustement layer i "Saturation" blendingmodus for kun å påvirke fargemetningen, og ikke hue eller luminosity.

 

7.

"Flatten image" for å redusére alle layerene (jeg tror jeg hadde omentrent 10 totalt denne gangen?) til bare ett.

 

8.

Neat Image-filter for støyreduksjon (på et ISO100-bilde!) for å fjerne bildestøyen som dukker opp i skyggene etter en såpass ekstrem etterbehandling. Det er nå dere Canon EOS 5D- og 1Ds Mark-II-folk må le hånlig av oss Olympus'ere og våre små og utilstrekkelige Kodakprodusérte Charge Coupled Device bildesensorer (se også: "riiiiiiiiiight.").

 

9.

Smart Sharpen, ~120 og ~1.0.

 

10.

Resize med "bicubic: sharper".

 

11.

Smart Sharpen igjen, med noget lavere verdier for amount og radius.

 

12.

Konvertér til 8-bit og sRGB (kildefila er tatt i Adobe RGB, og dette fargerommet fungerer skikkelig dårlig i de fleste webbrowsere).

 

13.

Lagre som JPG, "baseline optimized", kvalitet "7".

 

14.

????????????????????????

 

15.

PROFIT!

 

 

EDIT:

Her er en bra tutorial på akkurat dette:

http://www.radiantvista.com/archive/video_tutorials/12/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår