Gå til innhold

Øyvinds guide til grunnleggende bildejustéring

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Ålreit, her er en liten guide til grunnleggende bildejustéring. For anledningen bruker jeg et ferdig resizet bilde grunnet plassmangel på skjermen. Normalt resizer man ikke bildet før man er nesten helt ferdig i Photoshop. Nå må det selvfølgelig også nevnes at det er mange måter å gjøre den samme tingen på, men jeg bruker å gå frem noe sånt som dette:

 

Åpne bildet du skal editére. File -> Open, trekk-og-slipp bildet fra explorer rett inn i Photoshop eller bruk Adobe Bridge-dialogen.

1.jpg

 

Det første jeg gjør er å definére bildets ytterpunkter for hva som skal være svart og hva som skal være helt hvitt. Til dette formålet bruker man Levels i form av et new adjustement layer. Grunnen til at jeg bruker et adjustement layer er fleksibiliteten. Jeg endrer i praksis ingenting på bildet som ligger i grunn', kun hiver oppå et nytt layer som "viser bildet igjennom et filter" uten å endre på noe. Jeg kan når som helst gå tilbake på innstillingene om jeg angrer meg ved å simpelthen dobbeltklikke i det aktuelle layeret i layers-paletten uten å trenge å slite ut [ctrl] og [z]-tastene (eller Edit -> Undo). Ofte går det heller ikke an å gå langt nok tilbake i history om man har gjort en hel del endringer etter "feilgrepet", og problemet blir permanent.

 

I "Layers"-paletten, klikk på den halvt sorte og halvt hvite sirkelen. Denne åpner "New adjustement layer"-lista, og klikk på "Levels":

2.jpg

 

Følgende dialogboks dukker da opp:

3.png

 

Det sorte arealet viser hvor i bildet lys- og fargeinformasjon befinner seg. Ovenfor "1"-tallet er mørke områder, og ovenfor "2" er lyse områder. Vi ser av histogrammet i midten at sorte områder i bildet ikke er helt sorte, men mørk grå, og ovenfor "2" ser vi at store områder av bildet er utbrent, altså 255, 255, 255 - så hvitt som man får dét. Her justérer vi "1"-slideren noen millimeter mot høyre til verdien under "input levels" ovenfor blir cirka 15. Dermed blir mørke områder helt sorte for maks kontrast. Klikk på "OK".

 

Her er det en idé å velge "Luminosity" under "blending mode"-menyen. Hvis denne står på "normal" vil justéringen vi har utført også påvirke fargene, og dette er ikke ønskelig. Fargene justérer jeg senere. Nå har vi definert bildets "tonal range", og ser at vi fikk litt bedre kontrast ved denne justéringen.

4.png

 

Neste punkt er "Curves". Denne finner vi på samme plass som "Levels"-adjustement layeret, ved den hvite og sorte sirkelen. Klikk på den og velg "Curves". Dermed får vi et nytt adjustement layer for Curves og følgende dialogboks kommer frem:

5.png

 

Kurven vi viser rett og slett kontrasten i bildet. En bratt kurve gir høy kontrast og en slakk kurve gir lavere kontrast. "1" angir mørke partier og "2" angir lysere partier. Jeg justérte den slik, til en "S"-form ved å plassere et punkt rett til høyre for "1" og ett rett til venstre for "2":

6.jpg

Dermed oppsto en dramatisk kontrastøkning, som vi ser av bildet, men også her velger vi "Luminosity" under "blending mode" i layers-paletten, siden vi bare er ute etter å justére gråtonene. Hvis ikke påvirkes også fargen i bildet, men dette er ikke ønskelig (smak og behag).

 

Det neste vi gjør er å gå til samme menyen der nede, nytt adjustement layer, men denne gangen "color balance", og her justérer jeg fargene. For "shadows" justérer jeg den nederste slideren mot "Yellow" og for "highlights" justerer jeg den øverste slideren mot mere rødt. Dermed får jeg gulere skyggepartier og rødere lysere partier.

7.png

8.png

9.jpg

 

Her velger jeg "Color" under "blending mode" siden jeg kun er ute etter å påvirke farger, ikke lys/skygge-intensitéten.

10.png

 

Nå er jeg fornøyd med dynamikken og fargene i bildet, og er klar for de siste skrittene, resizing og oppskarping (i dén rekkefølgen). Gå til "Image -> Image size" i menyen, og følgende boks dukker opp:

11.png

Skriv inn størrelsen du vil ha på bildet, pass på at "constrain porportions" er avmerket, og "resample image" "bicubic sharper". Dette beholder endel skarphet når vi klemmer sammen bildet, og er ønskelig.

 

Her så jeg plutselig noe skrekkelig hvit eksos jeg hadde lyst å bli kvitt, så siden jeg hadde tenkt å påvirke bildet direkte tok jeg en "sikkerhetskopi" av det ved å trekke hele "background"-layeret oppå "create new layer"-knappen:

13.png

 

Velg "burn tool" i verktøy-menyen, range: highlights og skru ned exposure til cirka 30. Deretter er det bare å tegne rett på "background copy", og på magisk vis forsvinner den lyse eksosen takket være burn tool. Ved å velge highligts blir kun lyse partier påvirket av verktøyet, og omvendt: ved "shadows" blir kun mørke områder brent.

16.jpg

 

Nå er bildet rett størrelse, og nesten helt ferdig, så nå velger jeg "unsharp mask" under "Filter -> sharpen", og følgende boks kommer frem:

12.jpg

 

Her bruker jeg eksklusivt en amount mellom 50 og 300%, radius 0,2 eller 0,3, og alltid 0 i threshold.

 

Vips er bildet skarpt, men ikke fint. I områder med stor kontrast er kantene "hakkete" (dette kalles også "aliasing" eller "stair-stepping"). Dette problemet løses elegant via en såkalt "layer mask":

14.png

 

Layer mask maskérer deler av bildet, og ved rett og slett å bare male med en sort brush, cirka "10" stor og 20% hardness over de hakkede områdene maskéres den delen av "background copy", og "background" (som det ikke er kjørt unsharp mask på) som ligger i layeret under kommer frem. Hvis vi nå holder inne [Alt] og trykker på selve masken til høyre for thumbnailen og til venstre for teksten får vi se hvordan selve maska ser ut:

15.png

Sånn ser den ut etter at jeg har maskért de alt for definérte og hakkede kantene på "background"-bildet. De sorte områdene viser hva som maskéres og de hvite hva som slippes igjennom.

 

Layer mask er et svært mektig verktøy jeg ofte bruker, siden jeg bare maler rett på bildet med sort eller hvitt for å skjule/vise deler av akkurat dét layeret. Legg også spesielt merke til at ALLE adjustement layerene har hver sin maske, og den fungérer på samme måten som den jeg har brukt. Vil man f. eks. ikke justére fargen i det hele tatt på f. eks. baklysene klikker man bare på maska rett til venstre for "color balance" og maler med svart i bildet. Dermed gir color balance adjustement layeret ingen effekt på baklysene. Genialt program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke alle bilder som blir bra om du følger tutorialen 100%.

Jeg bruker å prøve meg med tutorialen først, også trikse litt med innstillinger

selv for å se hvordan det blir. Prøv det du også, så blir nok bildet bra

skal du se.

 

Edit: Her er mitt første forsøk, ble greit fornøyd, takk for en genial guide

Øyvind! Denne roper virkelig sticky!

 

Orginal:

IMG_057521.jpg

 

Redigert:

IMG_0575copy.jpg

mvh

Daniel Nilsen \ Danieln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dét er poenget - man må eksperimentére og se hva som virker / ikke virker på egen hånd. Smak og behag spiller sterkt inn, også er jo óg fotografering og etterbehandling en kunst- og/eller uttrykksform hvor det nesten ikke er mulig å gjøre noe "feil". Som sagt, prøving og feiling er gjeldende måte å få ting gjort på; min guide er ingen ufravikelige regler egentlig, men mere en idé til hvordan ting kan gjøres, og en oppfordring til å prøve ut ting selv.

 

(°◊°)

O RLY?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst å prøve meg på den Impreza'en jeg også:

 

impreza.jpg

 

-Levels adj. layer, justért inn mørkere skygger, luminosity-modus.

-Curves adj. layer, litt brattere kurve, lum.-modus.

-Hue/saturation adj. layer, høyere saturation og redusert lightness for gul, grønn og blå kanal, color-modus.

-Gradient adj. layer, sort fra himmel til gjennomsiktig ved scoopet, overlay-modus (simulérer Neutral Density-filter foran kameralinsa).

-Brightness/contrast adj. layer på plassen bilen står på, cirka -30 brightness og +30 contrast, visket bort bilen fra justéringen ved å male den sort i adj. layerets layer mask, normal blending mode.

-Brightness/contrast adj. layer på frontlyktene og skiltet, 0 brightness og cirka +30 contrast, normal blending.

-Tok bort colaflaska via Stamp Tool.

-Tok bort kant-liknende ting mellom bil og hvitstripe.

-Smart sharpen, Amount=100%, Radius=0,4.

 

Hva tror dere om dén?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for credits, folkens. Her er ett til bilde, som jeg lånte av AlpejoHn. Før oppe (kun resizet) og etter nede:

 

example-740.jpg

 

Workflow:

-Levels adj. layer, justért inn mørkere skyggepartier, luminosity-mode.

-Curves adj. layer, justért inn mørkere highligts, lum.-mode.

-Color balance adj. layer, justért mere "Yellow" for shadows, midtones og highlights, "preserve luminosity" på, color-mode.

-Gradient adj. layer, fra rød på toppen til gjennomsiktig nedenfor bygget til venstre, overlay-mode.

-Resize ned til 600*450, "bicubic: sharper".

-Smart Sharpen, amount: ~100 og radius: 0.9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår