Jump to content
Bilforumet.no
Gunnar KRC

Forlatte veteranbiler

Rate this topic

Recommended Posts

er virkelig triste greier att den ladan må stå ute for de bilen byner milt sakt å bi skjeldene, å den der så ikke ut til å være rusta

 

 

Den Lada'n ser jo fryktelig fin ut -er nok en gammel bil som ikke har gått allverden, og som noen har blitt for gammel til å bruke. Så er det vel noen som har funnet ut at den kan vi bruke opp. .....og siden den er så gammel, trenger den ikke noe særlig med omsorg...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Den Lada'n ser jo fryktelig fin ut -er nok en gammel bil som ikke har gått allverden, og som noen har blitt for gammel til å bruke. Så er det vel noen som har funnet ut at den kan vi bruke opp. .....og siden den er så gammel, trenger den ikke noe særlig med omsorg...

 

Ladaen var fryktelig fin. Den var faktisk så fin at jeg ikke stusset noe over den før jeg kom hjem å så på bildene. Som vi ser er hjulene flate, og dette hadde den også hatt måneneden før når jeg oppdaget den (tok et bildet med mobilen min). Bilen var begjæret avregistrert når jeg var der oppe sist, og nå er den visstnok blitt avregistrert. Ikke vet jeg. I god stand så den uansett ut til å være. Faktisk i så god stand at jeg vurderte å dra opp for å se om jeg kunne få kjøpt den ...

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kjøp ladan da er ikke noe å tenke over det.... så får du deg kgb tralle...

 

Problemet er bare at jeg har alt for mange ideer, ønsker os.v. samtidig som jeg har en eldre bmw som trenger både litt sveising og generell oppussing. Dessuten går jeg rundt og tenker på å importere en Mitsubishi Debonair, Daihatsu Campagno, førstegenerasjons Datsun Silvia eller lignende sjelden japseklassiker (selv om jeg ikke vet hvor lett det er å få noe slikt registrert i Norge).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Problemet er bare at jeg har alt for mange ideer, ønsker os.v. samtidig som jeg har en eldre bmw som trenger både litt sveising og generell oppussing. Dessuten går jeg rundt og tenker på å importere en Mitsubishi Debonair, Daihatsu Campagno, førstegenerasjons Datsun Silvia eller lignende sjelden japseklassiker (selv om jeg ikke vet hvor lett det er å få noe slikt registrert i Norge).

 

Daihatsu Campagno er vel ikke det enkleste å få fatt på :)

Hadde vært morro å fått en sånn til Norge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daihatsu Campagno er vel ikke det enkleste å få fatt på :)

Hadde vært morro å fått en sånn til Norge.

 

 

Vel, den er lettere å få tak i enn en gammel Silvia. Begge dukker likevel opp til tider, dessuten så ligger prisene på et relativt rimelig nivå. Det jeg er mest i tvil om er hvor lett det er å få registrert noe slikt her i Norge. Jeg har ingen erfaringer med hvor vanskelig det i praksis her, men jeg har jo hørt historier om skyliner (og til en dels nyere silviaer) som ikke får lov til å bære norsk skilt. Likevel, drømmer lever videre ...

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke Ladaen er noen veteran enda på papiret bare for å ha nevnt det. Tipper på 84-85 modell med tanke på skiltnummeret. Stasjonsvogna ble ikke erstattet av den nye 2104 med rektangulære lykter før i 1985. Men den ser ut til å være i en utrolig stand. Den kan ikke ha gått stort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg tror ikke Ladaen er noen veteran enda på papiret bare for å ha nevnt det. Tipper på 84-85 modell med tanke på skiltnummeret. Stasjonsvogna ble ikke erstattet av den nye 2104 med rektangulære lykter før i 1985. Men den ser ut til å være i en utrolig stand. Den kan ikke ha gått stort.

 

God dag. Jeg mener bilen stod oppført som en modell fra slutten av søttitallet når jeg fotograferte den. Dette kan passe godt siden jeg har tatt en del bilder av veteranbiler før for å så legge dem ut på nettet, og jeg har tydeligvis tatt bilde av den (her er mappa mi på flickr om det er av interesse:

). Jeg tok å søkte etter bilen på mekomens sider, og den ser ut til å være mer enig med deg enn meg.

Her står bilen oppført som en 1986-modell, men som modelltype står det niva.

 

Den har uansett et veldig veteran-aktig preg over seg. :op:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lada var jo lisensprodukter av Fiater fra 1966 så det er ikke så rart at den ser ut som en veteranbil. Jeg har deltatt på veterantreff med min 1980-modell siden 2003 når den var 23 år gammel. Ingen som har reagert på det...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lada var jo lisensprodukter av Fiater fra 1966 så det er ikke så rart at den ser ut som en veteranbil. Jeg har deltatt på veterantreff med min 1980-modell siden 2003 når den var 23 år gammel. Ingen som har reagert på det...

Jeg er fullstendig klar over at bilen baserer seg på fiat 124, men det jeg mer tenkte på var at bilen fortsatt har kromspeil, kromfangere og runde lykter, mens senere har gummi alt og firkanta lykter.

 

For øvrig, siden bilen er basert på Fiat 124 hvor lett er det da å få plass til motoren fra abarth-versjonen av fiaten?

Dessuten, hvordan er det egentlig å kjøre en gammel lada?

 

Her er to forlatte veteranbiler til. Beklager at bildet av forden ble såpass uskarpt.

 

2999862290_893aacee2a.jpg

2999862304_df01677f4b.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er fullstendig klar over at bilen baserer seg på fiat 124, men det jeg mer tenkte på var at bilen fortsatt har kromspeil, kromfangere og runde lykter, mens senere har gummi alt og firkanta lykter.

 

For øvrig, siden bilen er basert på Fiat 124 hvor lett er det da å få plass til motoren fra abarth-versjonen av fiaten?

Dessuten, hvordan er det egentlig å kjøre en gammel lada?

 

Her er to forlatte veteranbiler til. Beklager at bildet av forden ble såpass uskarpt.

 

>a.jpg

2999862304_df01677f4b.jpg

 

Hvor står den forden ??

Er en 12m fra 1969-70...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er fullstendig klar over at bilen baserer seg på fiat 124, men det jeg mer tenkte på var at bilen fortsatt har kromspeil, kromfangere og runde lykter, mens senere har gummi alt og firkanta lykter.

 

For øvrig, siden bilen er basert på Fiat 124 hvor lett er det da å få plass til motoren fra abarth-versjonen av fiaten?

Dessuten, hvordan er det egentlig å kjøre en gammel Lada?

 

Den har svartlakkerte speil så vidt jeg kan se. Som sagt ble denne modellen solgt her i landet til 1985. Den gamle Ladaen med enkle runde lykter og krommede støtfangere ble produsert helt til 1988, og solgt i enkelte land (f.eks. Danmark) helt til slutten. 2106, med doble runde lykter, er fortsatt i produksjon.

 

Hvordan det er å bygge om til Fiat-motor har jeg ikke fordypet meg så mye i, er fornøyd med originalmotoren.

 

Å kjøre en gammel Lada går helt fint. Den er tung på rattet og en sitter litt rart i forhold til det en er vant med i andre biler. Det er kort avstand til pedalene og lang avstand til rattet. Men det er ikke verre enn at jeg har kjørt Ladaen på sommerferie til Sverige de siste fem årene og tatt to turer til Tyskland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.