Gå til innhold

Min opel manta b

Ranger emnet


EvoLotus Replica

Anbefalte innlegg

Min første bil: Opel manta GTE.

 

Fikk bilen til min 17 årsdag, og ingenting virka. Ung som jeg var ble siderutene maxs sota, jalla setetrekk ble kjøpt, sotratrapp i bakruta, hvit skrift på dekkene:shake deretter ble diverse deler lakkert svart. Etter mye prøving og feiling, ble bilen lakkert rød. Hadde egentlig mest lyst på en himmelblå bil, men ble frarådet dette av lakkereren. "altfor mange bulker til at det vil bli fint, hvit eller rød" sa han. Siden bilen var orginalt hvit, valgte jeg rød.

 

Mantaen ble fin den, var som en ny bil for meg. På dette tidspunktet hadde jeg fjernet setetrekkene det var jo orginale recaro seter i mantaen, så jeg startet med å trekke om interiøret med svart skai i midten av setet og grått stoff på sidene. Dørsidene var i svart skai.

 

Mantaen var nesten ferdig. Det var bare det lille ekstra som manglet.. Så jeg søkte på internett etter inspirasjon. Fant et bilde på en polsk manta side, det var bilde av en hvit manta b med full rieger styling og polerte borbet A felger, jeg hadde funnet drømme bilen. Så kom den dagen jeg kjøpte en rieger katalog, og på bmw E30 siden fant eg den stylingen(litt modifisert) som den hvite mantaen hadde. Rieger GTS.

 

Stipend ble brukt på å kjøpe frontfangeren. Der kom det første problemet, jeg måtte forlenge sidene på fangeren med ca 15cm. Dette var noe jeg aldri hadde prøvd før. 4mnd seinere etter mye pussing og skolegang var frontfangeren ferdig. Da var det på tide med bakfangeren. Her måtte jeg fram med vinkelsliperen:D uheldigvis hadde det kommet rustbobler i lakken på begge hjulbuene. Rart egentlig, siden jeg trodde det kun var sparkel som holdt hjulbuene på plass. Oppdaget hull i kanalene også.

 

Mantaen ble sendt på verksted nye hjulbuer ble sveist på og begge bakskjermene ble lakket. Fronfangeren ble også lakket. Da bilen var endelig hjemme igjen demonterte jeg alt av interiør, kunstneren i meg hadde tatt litt av. Hadde prøvd å lakke baksiden av recaro stolene med noe tekstil lakk, resultatet var dårlig. Dashbordet var full i rød folie her og der, det så fint ut på avstand, men på nært hold var jeg missfornøyd. Det var på denne tiden jeg var avhengig av opel bladet Flash, største feilen jeg har gjort.. ble perfeksjonist. Aldri fornøyd med bilen.

 

M3 sideskjørt ble kjøpt og tilpasset.

Gamle 2 literen ble byttet ut med 2.4i med kvasskam.

Interiøret ble trekkt om. Svart fløyel og svart skai. dashbordet og midtkonsollen fikk også svart fløyel.

Bakfangeren ble ferdig og lakket. Da var bilen ganske ferdig.. helt til jeg fant ut at jeg måtte bytte kanalene på bilen. Bilen ble ribbet utvendig, panser skjermer, dører og motor.

 

Etter alt var gjort var lakken litt stygg her og der. Var missfornøyd med støvet i lakken på taket og panseret og andre plasser jeg hadde vært litt uforsiktig. Bilen ble derfor pusset ned klar for ny farge...

 

Har et heilt foto album fullt av bilder av prosjektet mitt, får se om jeg finner en scanner.. Orker ikke skrive mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk meino:)

 

synd jeg ikke har nyere bilder, disse er fra 2003. Mantaen fikk ny farge våren 2004, elektrisk blå. Stod på lakkverksted noen mnd først, gikk over hele bilen. Så kom ideen å skifte ut dashbordet til litt nyere versjon. Fikk satt i vectra 2000 dashbord, tok litt lang tid:) Nye racingseter ble montert. Var inne på tanken å putte cossie motor i mantaen. Kjøpte bremse papir fra Pink Power. Hørte med engelund om ombyggingsdeler. Manta eventyret mitt sluttet der. Endte opp med å kjøpe meg omega A bruksbil. Frontfangeren min ble stjelt, er noen der ute som fortjener mye bank!!

 

Mantaen venter på bedre tider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Enig med Slash jeg.. Hvorfor ødelegge en Manta med BMW styling.. Men, men, hver sin smak.. En Manta trenger bare senk og feite felger for å bli grom utseende messig.. Hehe! Nei, få noen til å stjele bakfangern din også :P Heheh.. Få av BMW stylinga og få den på vegen igjen! :D

`87 Manta B GT

Ønsker senke sett eller bare fjører, har du annet stæsj til Mantan, si i fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin smak, var ute etter en spesiell bil. Ville fornye manta looken:) Styling til manta er svært begrenset. Når det gjelder å låne deler fra andre biler er ikke det så veldig nytt disse dager. Lexus lykter, lambodører, m3 speil osv. Mulig bakfangeren ikke blir montert, men ny frontfanger er bestilt. 17" felger er kjøpt tidligere, mangler gummi. Har ikke bilder av slik den står nå, hadde blitt litt kjipe bilder siden den ikke har frontfanger. Blir minst mulig vekt, med snurr under panseretDevil skal flytte i sommer til hus med stor garasje, som mantaen skal kose seg i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår