Gå til innhold

Joakim`s tråd om lakksprøyta og dens hemmeligheter

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja. Kan absolutt anbefales. Har holdt på siste halvåret og lakkert om og om igjen for å få den perfekte finishen. Ble alltid litt "ruglete" (ikke appelsin!), og aldri skikkelig fornøyd. Kan se det samme på nye biler også.

Men forsiktig vannsliping med 1200 papir og kloss + 3M finrubbing (husker ikke navnet i farta) med skikkelig polermaskin gjorde virkelig susen!

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte vanlig to komponent lakk til biler osv. Jeg la tre strøk, somsagt så var dette kun et prøve prosjekt.

 

De som holder på med spesial-biler/motorsykler, i det hele tatt gjenstander hvor man ønsker en enda bedre finish enn det man finner på biler "på gata", vannsliper vell alltid med (som du sier) 1200 og kanskje enda finere mot slutten?. Men om man skal bruke pusse kloss på slik pussing det vet jeg ikke helt.. tror ikke det skal være nødvendig?.

 

Hvis man planlegger å vannslipe/rubbe etter at man har lakket, så kan det vell være en fordel å lakke et par ekstra strøk for å ha litt å gå på?.

 

Hvor lenge må man vente fra man har lakket og til man kan vannslipe/rubbe?.

Innbiller meg at en bør vente en god stund?.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en slik Devilbiss sprøyte er det bare å skru den øverste skruen på håndtaket (se bildet litt lengre over) helt ut. Da får du bredest mulig sprøytebilde. På andre sprøyter kan denne justerings-skruen være plassert på venstresiden av håndtaket.

Skruen under justerer lakkmengden, og den helt i bunnen justerer luftmengden. Den helt i bunnen har jeg som regel alltid skrudd nesten helt ut, og så justerer jeg heller lufttrykket på kompressoren.

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka mi stod det at man skulle justere lakk mengde skruen ut helt til den første gjengen vistes. Så skulle man prøve og så finjustere.. . Jeg har ikke luft justerings skru på mi sprøyte.. ?.

 

Hvor mye vil ei feiljustert sprøyte påvirke resultatet, med tanke på appelsin effekt?.

 

Jeg brukte ikke noe tid på å justere sprøyta mi, og jeg ble alikevell meget fornøyd med resultatet.. men kan jo være at jeg var meget heldig.. .

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å flytte sprøyta etter mengde lakk som kommer fra den. Sveiper fortere over området som lakkes hvis den skruen er nesten skrudd ut.

 

Får du for lite lakk på området, slik at det ikke flyter ut ordentlig kommer appelsinoverflaten fort.

 

Men er sikkert lurt å ikke lakke med full lakkmengde på sprøyta. Jeg gjorde det i går, og det gikk MYE lakk. Blandet base-lakk 3 ganger.

 

Justeringsskruen for luft sitter som regel rett ved der man kobler på luftslangen. Det gjør den ihvertfall på min DeVilbiss GTI sprøyte.

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har justert bildet nesten helt ut! men da må det vell justere på mere mating/lakkmengde?

stillet bilde til en rund dott som det ble prikker rundt, så det er riktig.

Hvorfor blir det skjolletet? ble litt skjolder på en skjerm. jeg hadde jevn avstand fra sprøyta og arbeidstykket + jevn bevegelse. lite mating?

Eller er det noe med overlappingen å gjøre? bruker 50% overlapping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla folkens!

 

I morgen skal jeg prøve sprøyta for 2. gang.

Skal lakke øvre og nedre "front plate" til en Caravelle, til en nabo. Pusset ned greiene i dag og rettet dem litt opp.

 

Jeg fikk et lite sjokk her i stad når jeg leste PM fra TopGun. Første gangen jeg brukte sprøyta så brukte jeg jo lakken som jeg fikk hos TopGun. Jeg hadde misforstått blandingsforholdet på lakken, jeg blanda 2 deler lakk, 1 del tynner. Det var feil, skulle være 2 deler lakk, 1 del herder og 10-20% tynner.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg fikk et OK resultat når blandinga var helt på jordet.. .

 

I morgen skal jeg bruke lakk som han som eier Caravellen fikk blanda hos det lokale VW & Audi Verkstedet (lokalt og lokalt, i Harstad, 6,5mil herifra).

Er litt spent på hvordan det blir å gå ettersom at denne lakken sikkert blir tykkere enn min "tynne" blanding.

Har tatt en del bilder, legger dem ut i morgen.

 

:)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder er gøy. Legg ut masse!

 

Hehe. Pass på blandinga ja. Jeg blandet feil i grunninga sist gang. Hadde pusset en hel dag i forkant. Tok i farta tynner istedenfor herder. Når jeg skulle legge på baselakken neste dag så kokte store deler av lakken opp. Ufattelig kjipt. Gikk med en hel dag ekstra til pussing sick

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkveld igjen!

 

Jeg hadde ikke blandet feil alikevell!.

Jeg trodde (dum som jeg var) at TopGun hadde blandet herderen i lakken, og at det blanke på den andre flasken som jeg fikk, var tynner. (var veldig lik på konsistens som tynner, lukta likens også). Jeg burde selvfølgelig ha forstått at det ville fungert dårlig å blanda herder i lakken og så hatt den på flasker for lengre oppbevaring, men jeg innbilte meg at den ikke ville herde pga. flaska var tett.

 

Uansett, for å rydde opp i alle misforståelser som kanskje oppstår pga. rotet mitt, jeg blanda 2 deler lakk , 1 del herder og ukjent med tynner ettersom at det var TopGun som blanda i tynneren.

 

:)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår