Gå til innhold

4000 i bot for tona sidevinduer???

Ranger emnet


Harrybo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurte på om noen veit om det er lov av politiet å gi deg 4000 kr i bot første gangen du blir stoppet med tona sidevinduer framme??

 

Studerer i Alta for tiden og har blitt kjent med en politistudent som har praksis her oppe. Han sa til meg at hvis jeg ble stoppet av politiet her i Alta så fikk jeg bot på 4000 kr første gangen jeg blir stoppet fordi politiet her oppe er så drittlei at mange toner vinduene sine. Er dette lov? Trodde man måtte ha fått en advarsel først eller mangellapp før man kunne få bot.

 

Slik er det ikke i Bærum...

 

David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei.

 

Hvis noen har fått en slik bot, venligs scan den og legg den inn her. Det høres ut som en skremme-historie fra ende til annen.

 

Når jeg har blitt stoppet for film har det alltid vært snakk om å fjerne den på stedet. Jeg finner ALLTID en unskyldning for ikke å gjøre dette (f.eks at det er kaldt og filmen slipper lettere ved varming) og får så en mangel-lapp. Viser den med ett annet sett ruter etterpå, og så hjem igjen å skifte. Aldri har jeg fått bot.

 

Hvis Politiet begynner å pelle på rutene dine, be dem stoppe og ta en telefon til politijuristen sin. (Da slutter de å ta på bilen din:well )

 

Bot for sota ruter høres ut som litt overkill reaksjon. Vel og merke om du kun har sota ruter da. Har du masse annet i tilegg (f.eks. slitte dekk, etc) så kanskje.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en telefon til ditt lokale politikammer og snakk med noen i trafikkpolitiet. De kan gi et bedre svar på hva de pleier å gjøre. Sist jeg pratet med Kristiansand, så sa dem at de alltid gir advarsel først. Men hvis sjåføren har gjort andre ting i tillegg, så gir de bot for det i stedet for å gi advarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er ulovlig. Og klager ikke.. Har kjørt rundt med tona ruter i over 1 år nå. Har ikke blitt stoppet enda, men hvis politiet er så kjipe her oppe at man får bot første gangen så vurderer jeg å fjerne det. Har blitt stoppet av politiet hjemme med en annen bil før å fått advarsel. Men synes at det er drøyt å få 4000 kr i bot første gangen man blir stoppet av politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tross alt ulovlig, og du vet det. Hvorfor skal du da absolutt klage når du blir tatt for det? Når det gjelder advarsler kan du vel heller ta det opp med politiet?

 

 

Hei.

 

Klager ikke. Bare sier hva JEG har gjort i lignende situasjoner.

 

Klarer liksom ikke å se rimeligheten i at det skal koste 4 lapper å bli stoppet med sotede ruter. Dette er i mine øyne over alle støvelskaft når jeg mener det er mindre straff for langt værre forbrytelser her i landet.

 

Tenkte på noe intr. akkurat nå - Hvor mange er drept, skadd eller på ennen måte påført tap pga. sotede ruter, streamer i frontruta, etc. ANYONE ?

(hvis det er noen blir jeg skikkelig sjokkert)

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg dropper å sote rutene til sommern...

 

Hei.

 

Det er det som de vil. Da er du snill gutt, (-og de finner noe annet på deg istedenfor).

 

Kjører med sota ruter, uten skilt forran(har ikke festet). Har aldri fått bot for det. Bare å smile å se snill ut....:well

 

Kjør pent, så henger ikke politiet seg opp i bagateller....

 

:thanks

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonede ruter foran er lov, men du skal ha en viss lysgjennomstrømming.

Litt usikker på om du har lov til å bruke film, noen sier ja andre nei. Dette pga muligheten for å knuse vinduet ved uhell hvor man må komme seg ut av bilen.

 

Når det gjelder streamer i frontruta så er dette etter en viss grad lov.

Print ut EU-direktivet om dette, dra på biltilsynet og få streameren skrevet inn i vognkortet.

-91 Opel Calibra 16v

-89 Opel Vectra 2000 (under construction)

-90 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Klager ikke. Bare sier hva JEG har gjort i lignende situasjoner.

 

Klarer liksom ikke å se rimeligheten i at det skal koste 4 lapper å bli stoppet med sotede ruter. Dette er i mine øyne over alle støvelskaft når jeg mener det er mindre straff for langt værre forbrytelser her i landet.

 

Tenkte på noe intr. akkurat nå - Hvor mange er drept, skadd eller på ennen måte påført tap pga. sotede ruter, streamer i frontruta, etc. ANYONE ?

(hvis det er noen blir jeg skikkelig sjokkert)

 

mvh

Selvfølgelig er det dyrt å bli tatt med noe ulovlig på/i bilen... Er ikke det jeg mener. Men at man på en måte er klar over at man gjør et lovbrudd, og så krever en advarsel. Det henger ikke helt på greip...

 

Dessuten var den første posten min rettet mot Harrybo (trådstarter)

 

Tonede ruter foran er lov, men du skal ha en viss lysgjennomstrømming.

Litt usikker på om du har lov til å bruke film, noen sier ja andre nei. Dette pga muligheten for å knuse vinduet ved uhell hvor man må komme seg ut av bilen.

 

Når det gjelder streamer i frontruta så er dette etter en viss grad lov.

Print ut EU-direktivet om dette, dra på biltilsynet og få streameren skrevet inn i vognkortet.

Tonede ruter foran er kun lov om de kom slik fra fabrikken.

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonede ruter foran er lov, men du skal ha en viss lysgjennomstrømming.

Litt usikker på om du har lov til å bruke film, noen sier ja andre nei. Dette pga muligheten for å knuse vinduet ved uhell hvor man må komme seg ut av bilen.

 

Når det gjelder streamer i frontruta så er dette etter en viss grad lov.

Print ut EU-direktivet om dette, dra på biltilsynet og få streameren skrevet inn i vognkortet.

 

Hei.

 

Har du en link til direktivet? (*-spennende)

 

Ang film ok knuse rute for å komme ut. Ruta blir ikke nevneverdig vanskeligere å knuse med film. Faktisk er det bedre med film, for ruta splintrer seg ikke så mye. I WRC er det f.eks. påbudt med film(klar) netopp for å redusere splinter.

 

Når det gjelder argumentasjonen hvorfor politi/BT er så agressive mot film synes jeg det ikke er mange momenter de hr å stille opp med.

 

Spør igjen : Hvor manger er skadd pga. sotfilm/streamere/terninger/wunderbaum/etc...?

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår