Gå til innhold

U5tabil: Alfa Romeo GTV 116 3.0 - Total restaurering/ombygging

Ranger emnet


U5tabil

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kommer med en liten oppdatering 1 av 3 ca som jeg håper på at vil komme de neste dagene, må bare ta meg tid til og skrive dem. Først ut er en kort oppdatering om Part2 av framhjulsopphenget, lakkering er på god vei!

 

Oppdateringen ligger på Progetto GTV - Index under:

 

Parts & Suspension -> The disassembling and overhaul of the front suspension parts

 

The disassembling and overhaul of the front suspension parts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg har en del ider på hjernen nå. Vurderer STERKT og pakke bilen inn og kjøre den til østlandet for et seriøst syrebad når alt er klart nå for så og ta turen til lakkeringsverkstedet når jeg kommer hjem igjen... Noen som har noen formening om dette? For og imot? Den orginale planen gikk ut på og frakte den 10-15km til sandblåsing, dette koster 5 lapper med grunning. Syrebad kommer fort på 3 ganger den prisen totalt. Men i gjenngjeld vil jeg si at det er 3 ganger så effektivt med tanke på at en får tatt skikkeligt i alle kriker og kroker. Som normalt ikke vill bli tilgjengeligt under sandblåsing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen kan komme med noen synspunkter her angående buret i bilen min. Skal prøve så godt jeg kan og forklare dette på en enkel måte selv om det ikke er noen enkel forklaring sånn sett.

 

Buret var jo et slikt 6 punkts bur som det kalles, 2 punkt bak, 2 punkt på hver side omkring bakre dørkarm og 2 i fremkant av dør, altså 6 punkt.

Dette var jo for lett, alt var jo til stede osv. Noe måtte jeg klare og komplisere litt ::) Så etter mye tenking og nå en del jobbing så har jeg mer eller mindre bygget buret om til 8 punkt. Altså fremre tårna, som da går til torpedoveggen. Her kommer da rør fra hver sin side av torpedoveggen og blir festet i plater med måte 253-52 på bilde:

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9340&g2_serialNumber=1.jpg

 

Så litt mer info. Buret har til nå blitt bygget fult og helt i reglene til FIA og Bilsportsforbundet. Buret har også sålangt blitt bygget som et "skru inn bur" hvor jeg har følgt reglene for hvordan slike skjøter på "main bars" og "reinforcement bars" skal være. I dørene blir det kryss og her har jeg valgt løsning nummer 253-47. Siden denne løsningen er kun til "reinforcemnet bars only" og gjør det svært lett og ta vekk dørstaget i enkelte annledninger så er denne løsningen valgt.

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9346&g2_serialNumber=1.jpg

 

Så til main pointen. Denne vil jo i grunn enten ødelegge eller beholde dette med "skru inn/ut bur". Røra som skal komme på "cockpit" siden av torpedoveggen, vil gå i fra 1 punkt i torpedoveggplata til 2 punkt i fremre stolpe og danne en slags V eller Trekant om en vil kalle det. Så planen da er at ved torpedoveggplata altså der hvor de 2 røra av trekanten treffer 1 point skal kunne skrus ut boltene slikt at dette blir løst. Der hvor de 2 røra treffer hvert sitt point skal det brukes 253-47. Dette gjør at jeg kan løfte denne "trekanten" eller "V`en" opp og ut slikt at en kan løsne resten av buret og ta dette ut. Her er en liten tegning av hvordan denne "reinforcement" saken ser ut.

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9348&g2_serialNumber=1.jpg

 

Men OM jeg da skulle velge og sveise disse to punkta istede for og bruke metode 253-47 vil jeg låse buret og det vil aldri kunne tas ut igjen.

Så hvorfor vil jeg det da? Jo fordi jeg har en følelse av at denne typen festeannordning kan være en ørliten slark, og ikke stive bilen like mye opp elle? Eller er dette så ørlite at jeg har gått i tanken på dette så mye og med resten av burets konstruksjon at jeg er blitt helt ja ::)

I grunn tror jeg ikke det gjør så veldigt mye, da det på andre siden av torpedoveggen blir totalt heilsveiset. Samt "slarken" ikke blir så stor da bolten og hullet er mer eller mindre så nært et hull med perfekt passform.

 

 

Ellers har jeg et annet spørsmål. Disse "gusset" sakene som er i enkelte av disse skråene, må det være et slikt "halvt hull" i indre del?

Jeg vett at dette brukes fordi det skaper spenning når en sveiser rundt osv. Men det skaper også i enkelte situasjoner en nedre del hvor fuktighet kan samle seg, med mindre jeg borrer små hull osv. Samme kan vell også skje om en ikke gjør det og sveiser helt rundt. Og dette står det ikke noe om i reglene heller... Står kun og krav til hvor store dem skal være.

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9350&g2_serialNumber=1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men OM jeg da skulle velge og sveise disse to punkta istede for og bruke metode 253-47 vil jeg låse buret og det vil aldri kunne tas ut igjen.

Så hvorfor vil jeg det da? Jo fordi jeg har en følelse av at denne typen festeannordning kan være en ørliten slark, og ikke stive bilen like mye opp elle? Eller er dette så ørlite at jeg har gått i tanken på dette så mye og med resten av burets konstruksjon at jeg er blitt helt ja ::)

 

I grunn tror jeg ikke det gjør så veldigt mye, da det på andre siden av torpedoveggen blir totalt heilsveiset. Samt "slarken" ikke blir så stor da bolten og hullet er mer eller mindre så nært et hull med perfekt passform.

JA! :D Jeg vil nå av prinsipp helsveise rubbel og bit, men det er nå fordi jeg mener at når du først har sveist inn alle disse forsterkningsplatene (som du må/skal gjennomborre og sette i minst tre bolter(som mange ikke trenger da de alikevel helsveiser burfoten til forsterkningsplata)) *puuh*, ja da mener jeg at du allerede da har kommet til et uopprettelig inngrep i karosseriet og alikevel kan ta den helt ut. Hmm... ble lang, rar setning med tvilsom oppbygning. :notin:

Ellers har jeg et annet spørsmål. Disse "gusset" sakene som er i enkelte av disse skråene, må det være et slikt "halvt hull" i indre del?

Jeg vett at dette brukes fordi det skaper spenning når en sveiser rundt osv. Men det skaper også i enkelte situasjoner en nedre del hvor fuktighet kan samle seg, med mindre jeg borrer små hull osv. Samme kan vell også skje om en ikke gjør det og sveiser helt rundt. Og dette står det ikke noe om i reglene heller... Står kun og krav til hvor store dem skal være.

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9350&g2_serialNumber=1.jpg

Jeg visste om en fin bildeguide av en blå WRX/WRC Subaru som får WRC-bur og hvit lakk innvendig, men den urlen er seff død.

Fant den her: rejsa.nu :: Visa ämne - Skyddsbursbygge och allt därtill* - Skyddsbursbygge och allt därtill. Har i ettertid sett bildetråden en gang det siste året, så jeg vet den finnes der ute.

 

Vel, det jeg skulle frem til var at de folka borrer/stanser ut et stort hull i den "gusset"en din. Om det er et inspeksjonshull eller om det også er til for å lufte ut aner jeg ikke. Og det kvarte hullet innerst vet jeg sannelig ikke. Per tiden kan du nok mer om praktisk burbygging enn meg. :pray

 

PS! Kanskje du vet hvordan man lager seg et simpelt stanseverktøy for å kunne lage en profil på hull man tar opp i tynnplåt? Som det sies blir en plate mye stivere om du lager et hull i den og bretter en kant rundt hullet. Håper jeg forklarte meg godt nok.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kom med en oppdatering! Fint prosjekt dette og pent arbeid. :)

 

Oppdatering kommer ganske snart, men de kommer hovedsaklig på u5.no

 

Neste oppdatering kommer til å handle blant annet om bur, type 8-punkts, bare en liten teaser;)

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vell nå har jeg lovet en oppdatering veldigt lenge, uten at det har skjedd noe. Men nå har jeg endeligt klart og ta i et tak og skrive en stor oppdatering. Så her kommer den, den er ganske stor og det har tatt en del tid og skrive den og linke til alle bildene, så jeg hadde satt stor pris på om folk tar seg tid til og lese igjennom den. Og jeg takker og setter stor pris på alle som vil legge igjen en kommentar her! :pray

 

www.U5.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra arbeid, kjempe inspirasjonskilde! Men har du tenkt å registrere bilen igjen? Det kan virke som Biltilsynet vil sette seg på bakbena når det gjelder buret ditt, det har visst kommet en ny regel at pr. 01.01.2007 blir det ikke godkjent bur i gatebiler. :angry: Men det er visst unntak for de som har lisens og kjører løp. Og de som søkte om godkjenning før årsskiftet..

Les mer her: http://www.bilforumet.no/opplysningen/153567-veltebur-i-gatereg-bil-forbudt.html

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra arbeid, kjempe inspirasjonskilde! Men har du tenkt å registrere bilen igjen? Det kan virke som Biltilsynet vil sette seg på bakbena når det gjelder buret ditt, det har visst kommet en ny regel at pr. 01.01.2007 blir det ikke godkjent bur i gatebiler. :angry: Men det er visst unntak for de som har lisens og kjører løp. Og de som søkte om godkjenning før årsskiftet..

Les mer her: http://www.bilforumet.no/opplysningen/153567-veltebur-i-gatereg-bil-forbudt.html

 

Ja asså bilen godkjennes ikke som en gatebil, men som en rallybil og da er det andre regler som gjelder. For og si det slikt buret i bilen er det minste problemet :D Men jeg skal jo kjøre løp og få lisens til bilen og meg selv også.

 

Setter svært stor pris på folk som liker prosjektet, tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår