Gå til innhold

Rover v8 i volvo 242

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Min bakgrunn er ikke mer bilrelatert enn din. Utdanning har jeg fra forsvaret (taktisk og forvaltning, ikke teknisk) + 20 vekttall med salg og markdesføring.

 

Forutsett at du har litt teknisk innsikt og interesse tror jeg nysjerrighet og evne til å ta til seg ny kunnskap teller mye mer enn bakgrunn når man gyver løs på et bilprosjekt.

Det jeg kan har jeg lært meg underveis. I tilegg til den gamle Bluebirden jeg fortalte om, svieste jeg en smijernsgrind tiil fattern før jeg begynte på rodden. Før jeg kjøpte svieseapparatet hadde jeg ikke så mye som tatt i et trådapparat. I starten fikk jeg litt hjelp av en nabo som lærte meg å justere apparatet og som var med meg litt i starten og forklarte hva jeg gjorde feil osv. Viktigste var jo å lære seg å se hva som var en god og hva som var en dårlig sveis, samt hva som var feil med den dårlige (for mye/for lite varme, feil trådhastighet osv)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by olds

Nå har ikke jeg skrudd noe større på Volvo men kan noen fortelle meg hvorfor en må bruke fjærer fra en diesel når en skal montere en Rover V8,så vidt jeg vet så veier Rover V8 motoren ca 20 kg mindre enn B20 motoren.Jeg kan gå med på at en må bytte fjærer når en monterer en chevy sb for den er noe tyngre enn en Volvo firer.

 

Hvis du leser hva som er sagt litt lengre oppe, ser du at vi har vært inne på det allerede. Problemet er at veiledningen biltilsynet har fått (antagelig opprinnelig fra Volvofabrikken.) tar utgangspunkt i en tyngere motor. Så da spørs det om tjenestemennene på trafikkstasjonen tenker sjøl, eller er av robot-typen.

Det burde kunne gå greit ved at DaButcher legger ved attester på vekten på Rover-motoren.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

vel.. den rover v8 er jo samme blokk som 215 CID buick! Rover kjøpte designet av buick, da buick ikke brydde seg mer om de "små" motorene. Rover laget så blokken i ALU istedenfor stål,

 

Denne motoren var aliminium allerede før Rover overtok motoren, 215 aluminiumsåtteren ble introdusert i 1961 og ble levert i Buick Special, Pontiac Tempest og Oldsmobile F-85.

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Jag har inget till den motorn, och jag tror det blir svårt, eftersom

svänghjulet på Rovermotorn är för stort för svänghjulskåpan på Volvon. Ett

mindre svänghjul går inte, eftersom startmotorn har sin bestämda plats i

motorblocket och alltså inte kommer att nå fram till en mindre startkrans.

Jag vet ingen annan heller som har en sådan sats.

Gösta Lindgren

SMT AB

 

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: Olav Alexander Mjelde [mailto:olav-x@volvo-power.net]

Skickat: den 18 juni 2003 19:14

Till: smt@smt.nu

Ämne: spørsmål om adapter kit

 

 

Hei!

 

Jeg har en 1980 volvo 242 DL.

jeg fant en billig 3.5 liter rover motor (1986').

men da trenger jeg adapter plater??

 

vet dere hvor jeg kan finne slikt? siden dere er i den bransjen?

 

Håper på svar,

 

Mvh,

Olav ALexander Mjelde

olav-x@volvo-power.net

+47 98 42 53 42

 

http://www.volvo-power.net

Admin & Webmaster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen

 

Denne motoren var aliminium allerede før Rover overtok motoren, 215 aluminiumsåtteren ble introdusert i 1961 og ble levert i Buick Special, Pontiac Tempest og Oldsmobile F-85.

 

ja, stemmer.. men dog, rover motoren er sandblåst..

videre tror jeg ikke HELE buick 215 er alu?

 

de har også byttet div ting på motoren.

 

 

men uansett, det er jo samme problemet da: hvordan få den til å henge fast i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Originally posted by espen

Jeg grisebanket Abarth med en småtrimmet Pug 205 1,9 så så godt går de ikke.

 

Fiat Ritmo Abarth 130 hk burde i det minste holde følge med en pug 205 gti. Grisebanket er vel en overdrivelse, kan jo hende sjåfør av andre bil ikke var interessert i race, eller hadde feil gir inne?

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ideal

 

Fiat Ritmo Abarth 130 hk burde i det minste holde følge med en pug 205 gti. Grisebanket er vel en overdrivelse, kan jo hende sjåfør av andre bil ikke var interessert i race, eller hadde feil gir inne?

¨

 

 

Kan være mange faktorer ja.. Når det ikke er to proffe sjåfører som racer mot hverandre, vet man aldri hva som kan "skje".. Om du skjønner da.. Men uansett, jeg tenkte ikke å ha v8 for å race.. jeg tenkte det siden motoren var så billig og jeg får ikke noe bedre for samme prisen..

 

pluss at motoren er totalt renovert, borret, headers, grenrør, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Hei du.

 

Jeg ser at denne tråden er gammel, men jeg prøver meg allikevel. Jeg sitter også med en slik liten Rover v8 motor.. lurer på om du klarte å gjøre noe ut av den? Og evt hvordan osv? Jeg skulle gjerne ha fått litt mer gamp ut av den for en rimelig penge. Er det mulig?

-thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei du.

 

Jeg ser at denne tråden er gammel, men jeg prøver meg allikevel. Jeg sitter også med en slik liten Rover v8 motor.. lurer på om du klarte å gjøre noe ut av den? Og evt hvordan osv? Jeg skulle gjerne ha fått litt mer gamp ut av den for en rimelig penge. Er det mulig?

-thomas

Hei MrHolm

 

Etter å ha lest dette forumet en stund og nå besluttet å melde meg inn for å komme med innspill,- kan jeg bekrefte at min erfaring med den engelske oppdaterte versjonen av 215 Buick's V8 motor nesten bare er positiv. De er superlette i vekt og gode alternativer som motorer for både høyere ytelser (opptil ca. 400 hk.) og for lavere bensinforbruk (med fuel-injection).

Rovers V8 motorer kommer som kjent i flere størrelser og varianter, noe som kan dekke de fleste behov. Hvis man ønsker seg en heftigere Rover variant med mange hester er det vestentlig billigere å søke på 215 V8 Buick-deler (300 series) på USA markeder, siden de fleste slitedeler til disse motorene (bortsett fra stempler) er godt representert med de samme slite/perf.-delene som passer til Rover V8  -varianten.

 

Mvh

powerseeker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt "innspill" og tips, powerseeker! å lete etter disse delene i usa kan nok gjøre det litt lettere, da det er en del mer utvalg der. Har nettopp kjøpt meg en pro charger kompressor for å sette på motoren, så får en se om man føler for å gjøre noe mer med den etter det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mr Holm

 

Blower..,- du verden, det var et spennende valg med mye "deilig" aluminium.

 

Bare husk at den svakeste delen på denne Rover motoren er de alt for slappe ventilfjærene som overhode ikke er beregnet for en blower med høyt overtrykk på innsugsventilene.

215 Buick-variantene hadde som bekjent også en turbomotor i sitt GM-program. Der ble denne turbomotoren forsterket med sterkere kamaksel og ventilfjærer for å motstå ventilflyt ved høyt turbotrykk. 

Den adskillig mer motstandsdyktige kamakselen som ble brukt til dette formålet kan jeg desverre ikke finne  som salgsvare på noen nettsider i dag.

 

Mitt råd til deg er derfor:

Hvis du først har tatt de høye kostnadene en supercharged motor representerer,- ville jeg "livsforsikret" dette spennende prosjektet med å lete opp en  "bullet-proof" roller-kamaksel som da gir deg anledning til å bruke skikkelige harde ventilfjærer.

Bare husk: De mye strammere ventilfjærene du trenger å bruke til dette prosjektet betyr automatisk trøbbel for en standard kamaksel...

Lykke til med projektet!

 

Mvh,

powerseeker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Hadde nesten glemt denne tråden, men det ironiske er at jeg fortsatt ikke har gjort noe konkret med bilen/motoren min enda. Fikk noen av de siste nødvendige delene for montering av kompressoren sent i fjor sommer. Hadde ikke lyst til å begynne å skru da. Har fortsatt ikke gjort stort. Dels pga ubesluttsomhet. I disse dager har jeg bikket mer over mot å sette inn en Ford motor. Kjøpte en billig 4,6 liter med innsprut for litt siden, men fortsatt usikker på om jeg skal bruke den. Ser ut som det er litt mer komplisert og dyrere å trimme den type motor kontra den gamle støtstang motore. Har ikke fått noen gode tips vedr denne motortypen enda i allallefal, foruten at det er en grei motor å sette kompressoren på. Måtte også sende inn ny søknad til sfoor om motorBytte. Den jeg leverte for 4-5 år siden hadde blitt borte for dem... Vil jo ha dette godkjent også. Det kan også by på utfordringer vet jeg.. Tvi tvi. Sykler også litt på en mustang gt motor 2013 mod original m 420 hk... Hadde vært noe det også... Takk igjen for innspill og tips

Hilsen vingle-petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår