Gå til innhold

Motorproblemer med Volvo 850 etter service

Ranger emnet


rl1

Anbefalte innlegg

kjører fars 850 som nylig har vært på service i Sverige. Etter denne "bomturen" har bilen blitt nokså fucka. Etter korte småturer takler ikke motoren å stå på tomgang og kvæler seg. I veikryss kutter motoren og uheldige situasjoner oppstår. I det siste har det blitt enda værre. Bilen "lægger" / hakker i fek.s 4 gir @ 80 km/t. Lager kenguru hopp hele veien fra 1000- 5000 rpm. Akkurat som om den ikke får nok bensin eller no. Den lager også rykkete bevegelser i ny og ne.. Spesifikasjoner på denne bilen er: Volvo 850 DOCH B5252S (10 V) 144 Hk brenselsystem: Fenix 5.2. Tror bilen har injection. Vet noen ha som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja. ikke helt lett da dette ligger langt pokkeri vold inne i Sverige. Tror det var i retning Ørje og tok vel 3 imer å kjøre eller no. Servicen ble selvfølgelig billigere i Sverige enn den hadde blitt i Norge, men det ser ut til at far kjøpte katta i sekken. Skjønner at det er vanskelig å svare over nett, men feilen må jo kunne identifiseres. Kan det være tenningen eller innsprut`en som lager dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann!

 

For det første er det ikke en Doch motor:) Det er en soch.

B5252S

b= bensin

5= 5 sylindre

25= 2.5 liter

2= 2 ventiler per sylindre

S= sugemotor, altså ikke turbomotor.

 

hvis det hadde vært en DOCH, hadde det vært 4 ventiler per sylindre.

 

For å løse problemet må du feilsøke.

 

-Sjekk bensinfilteret. Det er kanskje tett, eller delvis tett?

-Sjekk bensinpumpene. Går begge to? Den ene bensinpumpa skal mate bensin til trykkpumpa. Hvis Det ikke skjer, vil trykkpumpa suge luft.

-Sjekk Fordeler og rotor. Hvis kontaktpunktene er dårlige, BYTT DEM!

-Sjekk tennpluggkablene. Den fra coilen til rotoren og de 5 fra rotor til tennpluggene.

-Sjekk tennpluggene. Hvordan ser de ut? Beskriv dem! hva lukter de? farge osv.. ta evt bilde med digitaltkamera.

 

Det er de første tingene jeg ville sjekket. Bare spør hvis du trenger nærmere beskrivelse av hvordan man sjekker f.eks om bensinpumpene går.

 

Og for all del lønner det seg å kjøpe orginal deler på Volvo Personbiler (Bilia) Ikke kjøp bensinfilter, tennplugger osv på biltema.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Heisann!

 

For det første er det ikke en Doch motor:) Det er en soch.

B5252S

b= bensin

5= 5 sylindre

25= 2.5 liter

2= 2 ventiler per sylindre

S= sugemotor, altså ikke turbomotor.

 

hvis det hadde vært en DOCH, hadde det vært 4 ventiler per sylindre.

 

For å løse problemet må du feilsøke.

 

-Sjekk bensinfilteret. Det er kanskje tett, eller delvis tett?

-Sjekk bensinpumpene. Går begge to? Den ene bensinpumpa skal mate bensin til trykkpumpa. Hvis Det ikke skjer, vil trykkpumpa suge luft.

-Sjekk Fordeler og rotor. Hvis kontaktpunktene er dårlige, BYTT DEM!

-Sjekk tennpluggkablene. Den fra coilen til rotoren og de 5 fra rotor til tennpluggene.

-Sjekk tennpluggene. Hvordan ser de ut? Beskriv dem! hva lukter de? farge osv.. ta evt bilde med digitaltkamera.

 

Det er de første tingene jeg ville sjekket. Bare spør hvis du trenger nærmere beskrivelse av hvordan man sjekker f.eks om bensinpumpene går.

 

Og for all del lønner det seg å kjøpe orginal deler på Volvo Personbiler (Bilia) Ikke kjøp bensinfilter, tennplugger osv på biltema.

 

Et par rettelser trengs her... B5252 er doch, altså to overliggende kammer...;) Dessuten har 850 bare en bensinpumpe, og den sitter i tanken, sammen med tankmåleren. feilen er sannsynligvis en av to ting; enten har de tatt motorvask uten å blåse rent fordelerlokket/plugghullene skikkelig, eller så driver bensinpumpa og tar kvelden. Satser mest på det første. Bruk torx30 og skru av dekslet over pluggene. ta ut tennkablene og blås dem skikkelig reine. Sprut gjerne på litt silikon eller WD-40 for å hindre at fukt kommer tilbake. Blås rent i plugghullene og skru gjerne ut pluggene og vask vekk evnt. rust/dritt på porselenen. Tørk av undersiden av pluggdekselet før du setter det sammen igjen. For å få ut fordelerlokket lønner det seg å løsne lokket på luftfilterboksen og legge det til siden. Fordelerlokket sitter med tre 8mm skruer. blås rent og tørk godt. Gjerne vask med WD-40 her også. Etter å ha satt det sammen skulle den forhåpentligvis starte og gå som den skal. Hvis du skal skru ut en plugg, så pass på at den ikke knekker når du setter den inn igjen, det skal ikke så mye til...:)

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

 

Et par rettelser trengs her... B5252 er doch, altså to overliggende kammer...;) Dessuten har 850 bare en bensinpumpe, og den sitter i tanken, sammen med tankmåleren. feilen er sannsynligvis en av to ting; enten har de tatt motorvask uten å blåse rent fordelerlokket/plugghullene skikkelig, eller så driver bensinpumpa og tar kvelden. Satser mest på det første. Bruk torx30 og skru av dekslet over pluggene. ta ut tennkablene og blås dem skikkelig reine. Sprut gjerne på litt silikon eller WD-40 for å hindre at fukt kommer tilbake. Blås rent i plugghullene og skru gjerne ut pluggene og vask vekk evnt. rust/dritt på porselenen. Tørk av undersiden av pluggdekselet før du setter det sammen igjen. For å få ut fordelerlokket lønner det seg å løsne lokket på luftfilterboksen og legge det til siden. Fordelerlokket sitter med tre 8mm skruer. blås rent og tørk godt. Gjerne vask med WD-40 her også. Etter å ha satt det sammen skulle den forhåpentligvis starte og gå som den skal. Hvis du skal skru ut en plugg, så pass på at den ikke knekker når du setter den inn igjen, det skal ikke så mye til...:)

 

Jeg står på mitt.

2 ventiler per sylindre: och/soch motor med mindre det er en utdatert motor der kammen ikke ligger i topplokket.

En motor med 4 ventiler per sylindre har vanligvis 2 kamaksler. Har aldri hørt om 4 ventilerte motorer med annet enn 2 kamaksler. Volvo har det iallefall ikke. Disse kalles Doch motorer. Denne motoren har ikke 4 ventiler per sylindre. Den har 2. Det er derfor ikke en doch motor!!. :op

 

850 er litt ny for meg, men jeg mener at denne skal ha 2 bensinpumper. Jeg skal sjekke opp det.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle volvos N-motorer har 2 kamaksler, dvs 4sylindra i S/V40, 5sylindra i 850/s/v70 og 6sylindra i 960/S80. På femmer'n er det to kamaksler uansett om det er 10V eller 20V det er snakk om. Jeg jobber med disse bilene så jeg burde vite hva det er snakk om...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være veivhus ventilasjonen som har kokset seg helt.

Hadde inn en bil som hadde de symptonene som du beskriver.

Der var filteret tett, byttet det men bilen var like dan.

Sjekket slangen og den var også tett, måtte også av med

gasspjeldet for å blåse ren kanalene, monterte sammen og

bilen gikk som den skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med faren til en kammerat og han sa at han hadde sett på et svensk bil prog. på svensk tv. Der hadde de en reporstasje hvor feilen jeg har beskrevet ble tatt opp.. Konklusjonen ble at mange 850`er har problemer med innspruten. Så forresten injetion rens på box på en bensinstasjon. Er dette å anbefale?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOCH - står for dobbel overhead cam - og de 10v har også dette - så du må nok føye deg du som snakker om det ?

 

 

Men til feilen. Min fars 850 20V gikk ikke reint på tomgang. Da hadde gamlingen hatt motorvask - og ene plugg hullet sto halv fullt i vann. Skru av dekselet å sjekk dette først da - litt billigere en de andre altarnativene . Hvis det er vann i flere kan dette være nok.

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...
Jeg står på mitt.

2 ventiler per sylindre: och/soch motor med mindre det er en utdatert motor der kammen ikke ligger i topplokket.

En motor med 4 ventiler per sylindre har vanligvis 2 kamaksler. Har aldri hørt om 4 ventilerte motorer med annet enn 2 kamaksler. Volvo har det iallefall ikke. Disse kalles Doch motorer. Denne motoren har ikke 4 ventiler per sylindre. Den har 2. Det er derfor ikke en doch motor!!. :op

 

850 er litt ny for meg, men jeg mener at denne skal ha 2 bensinpumper. Jeg skal sjekke opp det.

 

Dette kan du ikke!! sitter og skriker på forum for og hjelpe andre, så kan du rett og slett ikke noe om bilen!!

Vovlo For Life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår